1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet

Teknisk diskusjon og spørsmål om Mazda Veteranbiler
Drunken_M
Posts: 37
Joined: 08 Nov 2012, 22:34

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor ankommet

Post by Drunken_M »

Da er endelig motor ankommet, har ikke fått sett på den selv. Det var min far som hentet den, men skal opp å løfte den av hengeren og inspisere den litt senere idag. Så kommer nok noen bilder :)
Drunken_M
Posts: 37
Joined: 08 Nov 2012, 22:34

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor ankommet

Post by Drunken_M »

En stund siden forrige oppdatering nå, grunnet reise i jobb og mye overtid. Men har jo som sagt mottatt motoren.
Også har jeg fått 4x100 adapterene så jeg har fått testa de bak og prøvemontert 17" felgene jeg har liggende.

Image
Image
Image

Litt volsom størrelse, men passer på bilen og bedre enn stålfelger i første omgang.

Hva har vi da her?
Image

God liten klump :)
Image
Image
Image

Har ikke fått noe bedre bilder av motoren enda, men alt ser greit ut forløpig, men har endel rengjøring forran meg.
Har begynt å skru litt på innsug/gasseren. Skrudde av innsugsdelen for å modde denne sammen med throttel bodiene for en enkel start. Men blir nødt til å lage noe bedre etterhvert når jeg har fått den igang. Håper å få splittet motoren snart for å sjekke rotorene, så blir det å bestille porteplater og rebuild kit :)

Har bestemt meg for å bygge motoren som sugemotor i første omgang, kjøre den inn, så montere turbo når alt annet er i orden, og det blir Bridge port, bilen skal kun brukes som en cruise bil for å ha det gøy, så ujavn tomgang og litt uggen på lavt turtall er helt ok bare for å få den tøffe lyden og effekten.
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor ankommet

Post by SL33PER »

hvilken pris havnet motoren på totalt? driver på selv og lager til en 12a med bridgeport, gleder meg til oppstart.... engang :P
Drunken_M
Posts: 37
Joined: 08 Nov 2012, 22:34

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor ankommet

Post by Drunken_M »

Motorn med girkasse kom på 8000 ink frakt og mva. Går ann å få det like villig i norge av og til. Men denne motoren bør renoveres før noen oppstart. Så totalt med rebuild kit å litt bedre apex seals blir det fort 15000 til sammen. Pluss sprut, bensinopplegg, eksos og turbo deler. Så blir mye annet ekstra. Men har jeg ferdig bil med 350whp til 35-40000kr ink bilen blir jeg veldig fornøyd :)
Drunken_M
Posts: 37
Joined: 08 Nov 2012, 22:34

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor ankommet

Post by Drunken_M »

Da tenkte jeg bare å komme med en liten oppdatering i delssankingen, akkuratt kjøpt meg front, senter, og bakre plate ferdig maskinert med bridgeport. Så da har jeg dobbelt opp med både rotorhus og plater. Så nå er det bare å få vaska, og splitta motoren for å sjekke rotorene, så forhåpentligvis bestille rebuild kit å starte bygginga :)
User avatar
RE-Tek
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2006, 17:33
Location: Drammen

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor ankommet

Post by RE-Tek »

Tøft prosjekt-

Må knipse litt fotos av dela !

Jeg kjørte 20.000km med en frankenstein 12A full bridgeport som arbeidsbil for noen år siden, kan også opplyse at det var med låst differensial og manglende revers gir, alt blir en vane hehe, du kan gjøre noen valg nå som vil påvirke din opplevelse av bilen /motoren, jeg brukte 1delte carbon apexer ( pga portenes natur ) , de har noen gode og flere dårlige egenskaper, billig og meget lette mht turtall, men noe uegnet for hverdagsbruk. Ser du skal på med vifte etterhvert så da velger du vel annet apex materiale uansett.

Her er en video av min gamle karjol, den var en god arbeidshest, takk til frode for donasjon av 626 motorstativ.



http://m.youtube.com/watch?v=hkiWEaSZQW0" onclick="window.open(this.href);return false; [youtube][/youtube]




Bilen gikk "sjelden" under 0.5 l/mila på bykjøring, spesielt om vinteren med weber 48 IDA uten chocke. Kan for underholdningen opplyse at jeg kjørte med 7- 8 kg oljetrykk i 20.000 km, på det meste over tomgang på 1500 rpm, brukte mazda motorsport oljeringfjærer og bilen brukte ikke olje det grann, kjørte da følgelig premix i bensintanken. Obs dette var kuriosa og ikke beskrivelse av en teknisk nødvendighet hva angår oljesystem for evt skremte lesere.

Heia mazda, og 12A er tross alt en motor for fremtiden, på internasjonalt sier dem bare " 12A the engine of the future"

Mvh Alex
1991 Rx-7 13BRE

Motorer overhalles/bygges

Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
Drunken_M
Posts: 37
Joined: 08 Nov 2012, 22:34

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor ankommet

Post by Drunken_M »

Skal ta masse bilder når alle deler er på plass og motoren blir påbegynt :)

Gøy å høre om andres erfaringer med disse motorene, jeg er helt ny på wankel så tar imot alle råd. Har tenkt litt på det å høyne oljetrykket, er dette noe jeg bør gjøre på en slik motor som blir overladet?

Angående apexier tenkte jeg å gå får RA super seals, litt harde apexier men skal tåle mye trykk og tenning føre de ryker, så håper det skal gå bra. Med tanke på at dette egentlig er en NA motor med passe høy komp blir ikke ladetrykke stort mer en 1 bar uansett.

Tøff den 626'n, veldig strøken motor må jeg si :)
Drunken_M
Posts: 37
Joined: 08 Nov 2012, 22:34

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor ankommet

Post by Drunken_M »

Har så vidt begynt demonteringen av motoren, fått av svinghjulet, og løsnet reimhjulsbolten og tatt av fordelere . Satser på å få delt resten i helga.
Image
Image
Image
Image
Image
Drunken_M
Posts: 37
Joined: 08 Nov 2012, 22:34

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor ankommet

Post by Drunken_M »

Tenkte å lage noe slikt selv, men orginal feste funker fint om jeg monterer det litt annerledes :)

Motorn er splitta, var ett rotorhus defekt, alt ellers så bra ut :)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Drunken_M
Posts: 37
Joined: 08 Nov 2012, 22:34

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor ankommet

Post by Drunken_M »

Ser ut til at jeg har fått fatt i 2 brukbare rotorer, dynamo, og starter fra en kar i usa til ok pris :) Så bare å få bestilt det og rebuild kit nå!
Drunken_M
Posts: 37
Joined: 08 Nov 2012, 22:34

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet

Post by Drunken_M »

Da har jeg bestilt rotorer, starter, dynamo og ei ekstra motvekt.
Har også bestilt eksos port template, satser på at jeg får denne litt før jeg får bestilt og mottatt rebuild kittet, så jeg kan porte og lakkere rotorhusene og ha alt ferdig før rebuild kittet kommer. Har ett håp om at motoren kan være satt sammeni juni/juli tider, grunnet at jeg ikke har kjempe mye penger til overs så tar det litt tid.
Har også ett håp om å få lakkert bilen de neste 2 ukene og montert hydraulisk håndbrekk og lufta bremsene. Så kanskje jeg kan få leid prøveskilter 1 mai. Hadde vært morro å prøvd bilen en tur snart :)
User avatar
RE-Tek
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2006, 17:33
Location: Drammen

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet

Post by RE-Tek »

Stå på !

Som en ihuga kar er du sikkert kjent med forskjellene på rotorer :
Om ikke så sjekk opp at de "nye" bestilte rotorene er riktig årstall så de passer med motvekt/svinghjul.

Første serie 1978-83/84 ( skifte i en eller annen måned ) har tyngst rotore uten N" merket i fordypningen, 1983/84/85 har letteste med N" merke, forskjellig motvekt på disse, samt er de jo en fremre og bakre rotor pga asymetrisk fordypning, og balanse kode som kjent, men det er jo ikke unikt.

Mvh Alex
1991 Rx-7 13BRE

Motorer overhalles/bygges

Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
Drunken_M
Posts: 37
Joined: 08 Nov 2012, 22:34

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet

Post by Drunken_M »

Min motor skal være 85 modell, og har N merket rotorer, og de "nye" rotorene er også fra 85 modell :) Men kjøpte også med motvekta i tillegg, så er det bare svinghjulet igjen dersom det skulle være noe forskjell, men som du også sier så skal 85 modell være lette rotorer i alle modeller, så da bør det være greit.

Men vet du om det er forskjell i eksosportene på forskjellige 12a modeller? De "nye" rotorhusene jeg har har større porter, kan se ut til å være portet, men de er også ikke helt like utvendig med merking og slikt.
Legger ved noen bilder av "nye" rotorhusa som antagelig er fra en eldre 12a motor.

Image
Image
Image
Image
Image

Har også bestilt Racing beat 12a exhaust race port template, men vet ikke helt om jeg burde porte så mye?
Hvis disse husene allerede er portet så kanskje jeg ikke burde røre de enda? Noen som har noe tips? Skal jo ha turbo, men vil jo ha mest mulig effekt, men gjerne litt mellomregister om mulig.
Post Reply