1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet

Teknisk diskusjon og spørsmål om Mazda Veteranbiler
User avatar
RE-Tek
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2006, 17:33
Location: Drammen

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet

Post by RE-Tek »

Det var jaggu gamle rotorhus du hadde klart å få tak i, de er fra opptil 1973, da mazda sluttet med TCP ( Transplant Coating Process ) prosess metoden for påføring av kromoverflaten inne i trochoiden, disse rotorhusene er laget for de gamle 6mm karbon apexene. Fra 1974 gikk mazda over til en metode som kaltes SIP ( Sheet-metal Insert Process ) en presset hylse som er brukt helt opp til dagens motorer, og da også laget for de bedre metall legerings apexene.

Tror eksosportene på bildet er i originale størrelse, og at det ikke er stål eksoshylse i portene, kun aluminium tvers igjennom, en race eksos port mal fra racingbeat eller mazdatrix er nesten ikke større, mulig de åpner litt før, men lukketiden er nok nesten lik. Jeg snakket nå om de < 1973 rotorhusene dine om det skulle være uklart. De nyere rotorhusene fra 1978< og opp som stod oå usa motoren din derimot, har mye å hente i en slik mal / template.

Det er nok ikke optimalt å sette inn de harde metall Rotary Aviation apexene dine i de gamle husene, kromoverflaten er som nevnt laget til originale mazda myke og lette karbon apexer.

Hadde i vært deg, selg de gamle < 1973 husa til en som pusser opp en 100% original gammel rx2 etc, og få deg noen nyere årstall rotorhus. De er ganske mye verdt om de ikke er slitt og har hakkete merker fra apex vibrasjon. Kjenner med neglene, hakk som går på tvers av rotorhusene. Husker jeg rett er ikke strekkbolt hullene igjennom rotorhusene likt plassert som på stål sideveggne i den 1978< usa motoren din.

Mvh alex
1991 Rx-7 13BRE

Motorer overhalles/bygges

Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
Drunken_M
Posts: 37
Joined: 08 Nov 2012, 22:34

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet

Post by Drunken_M »

Setter veldig pris på at du deler kunskapen din med meg, for dette med rotorhusene hadde jeg ikke noen aning om.
Jeg vil jo helst bygge motoren best mulig når jeg først setter den sammen, så får vel leite etter nyere hus å selge disse. Men hva er disse rotorhusene verdt om de er bra innvendig, etter hva jeg har sett så ser de veldig bra ut, må bare da å kjenne litt på de en dag :)
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet

Post by SL33PER »

Her får du helt nye rotorhus. 13b hus frest til 12a :D Jeg har troen på dette.

http://atkinsrotary.com/store/79-85-12A ... RE128.html
Drunken_M
Posts: 37
Joined: 08 Nov 2012, 22:34

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet

Post by Drunken_M »

Hadde vært flott med 2 slike hus ja :) men litt over mitt budsjett denne gangen. Men hvordan hadde det vært å brukt de <73 rotorhusa med atkins eller noeb andre apex seals og overladet litt?
User avatar
janp87
Gear Head
Posts: 1323
Joined: 26 Apr 2006, 16:52
Location: Mosjøen

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet

Post by janp87 »

Hør med han her om du får kjøpt kun rotorhusene, evt kan du kjøpe motoren + rotorhusene.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... hQuery=12a" onclick="window.open(this.href);return false;
Drunken_M
Posts: 37
Joined: 08 Nov 2012, 22:34

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet

Post by Drunken_M »

Takk for tipset :) Men lurer litt på om jeg rett og slett skal gå for mazda seals å bruke husene jeg har nå, skal ikke lade så veldig mye når det blir turbo uansett. Orginale 12A 3mm apex seals med de husene burde vel ikke slite spesielt mye på husene?
User avatar
frode
Gear Head
Posts: 1880
Joined: 26 Aug 2005, 12:22
Location: Hokksund City (!)

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet

Post by frode »

Skal du bruke de gamle rotorhusa bør du ha karbon-apex, og de er IKKE egnet for overlading.
brap-brap-brap

818 vogn - 12at
Drunken_M
Posts: 37
Joined: 08 Nov 2012, 22:34

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet

Post by Drunken_M »

Kan jeg ikke bruke orginale mazda 12a 3mm apex seals på disse husene?
User avatar
RE-Tek
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2006, 17:33
Location: Drammen

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet

Post by RE-Tek »

Drunken_M wrote:Kan jeg ikke bruke orginale mazda 12a 3mm apex seals på disse husene?
Hei igjen !

Originale 3mm mazda apexer, er metall apexer, laget for de nyere rotorhusene, beskrevet tidligere poster over, så ordet original her kan ikke benyttes, original i din sammenheng med dine gamle TCP rotorhus er ensbetydende med karbon apexer ( les innmaten i en blyant )

Du står forøvrig fritt til å forsøkte metall apexer i de gamle husene, det er ikke så mange med førstehånds erfaring på dette området, men pr bok er det ikke optimalt forenelig.
1991 Rx-7 13BRE

Motorer overhalles/bygges

Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
User avatar
janp87
Gear Head
Posts: 1323
Joined: 26 Apr 2006, 16:52
Location: Mosjøen

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet

Post by janp87 »

Hør på re-tek og selg de og kjøp nye/brukte hus for stål apexer.

Det er billigere å vente litt og spare opp det du trenger, enn å stresse med å få det ferdig bare for at det skal vare en kort stund og du uansett må ha nye rotorhus + nytt pakningssett osv...
Drunken_M
Posts: 37
Joined: 08 Nov 2012, 22:34

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet

Post by Drunken_M »

Jeg trodde disse kom orgibalt med noe lignende som de 3mm apexiene fra mazda jeg. Men skal lete litt etter andre hus, hvis ikke kjøper jeg karbon apexier å kjører med sugemotor til jeg har fått fatt på noen bra hus av riktig type. Det blir ikke turbo før neste år tidligst uansett, så kan jo prøve litt med det jeg har for hånden. Med mindre noen vil kjøpe husene mine nå. Men noen som vet hvilken effekt jeg kan forvente med bridge port og race port på eksos i na tilstand?
Blir med ms3 så bensin får den nok av med riktige dyser.
User avatar
janp87
Gear Head
Posts: 1323
Joined: 26 Apr 2006, 16:52
Location: Mosjøen

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet

Post by janp87 »

BP ligger vel som regel over 200whp, hvis innsug og eksos bra nok.
Drunken_M
Posts: 37
Joined: 08 Nov 2012, 22:34

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet

Post by Drunken_M »

Det burde jo holde en liten stund i en bil på 850kg. Blir 12a innsug beregnet for weber gassere, og 2 eller 2,5" eksos fra portene og sammen til 3"
Drunken_M
Posts: 37
Joined: 08 Nov 2012, 22:34

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet

Post by Drunken_M »

Det går dårlig med wankel motoren her, men har henta 2 stoler til bilen, og skal snart hente en volvo 1031 bakaksel så jeg har noe som tåler litt mere effekt med tiden. Men de gamle rotorhusa passer ikke de platene til den nyeremotoren, er ett hull til en av tension boltene som ikke stemmer. Så får vel prøve å selge rotorhusene og få tak i noen av den nyere typen. Ser ut som dette kan ta litt tid gitt.
JanEinar
Posts: 34
Joined: 16 Jul 2011, 22:56

Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet

Post by JanEinar »

Fett prosjekt! Gammel Mazda er kult! Pøs på med bilder fremover!
Post Reply