1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet
Det var jaggu gamle rotorhus du hadde klart å få tak i, de er fra opptil 1973, da mazda sluttet med TCP ( Transplant Coating Process ) prosess metoden for påføring av kromoverflaten inne i trochoiden, disse rotorhusene er laget for de gamle 6mm karbon apexene. Fra 1974 gikk mazda over til en metode som kaltes SIP ( Sheet-metal Insert Process ) en presset hylse som er brukt helt opp til dagens motorer, og da også laget for de bedre metall legerings apexene.
Tror eksosportene på bildet er i originale størrelse, og at det ikke er stål eksoshylse i portene, kun aluminium tvers igjennom, en race eksos port mal fra racingbeat eller mazdatrix er nesten ikke større, mulig de åpner litt før, men lukketiden er nok nesten lik. Jeg snakket nå om de < 1973 rotorhusene dine om det skulle være uklart. De nyere rotorhusene fra 1978< og opp som stod oå usa motoren din derimot, har mye å hente i en slik mal / template.
Det er nok ikke optimalt å sette inn de harde metall Rotary Aviation apexene dine i de gamle husene, kromoverflaten er som nevnt laget til originale mazda myke og lette karbon apexer.
Hadde i vært deg, selg de gamle < 1973 husa til en som pusser opp en 100% original gammel rx2 etc, og få deg noen nyere årstall rotorhus. De er ganske mye verdt om de ikke er slitt og har hakkete merker fra apex vibrasjon. Kjenner med neglene, hakk som går på tvers av rotorhusene. Husker jeg rett er ikke strekkbolt hullene igjennom rotorhusene likt plassert som på stål sideveggne i den 1978< usa motoren din.
Mvh alex
Tror eksosportene på bildet er i originale størrelse, og at det ikke er stål eksoshylse i portene, kun aluminium tvers igjennom, en race eksos port mal fra racingbeat eller mazdatrix er nesten ikke større, mulig de åpner litt før, men lukketiden er nok nesten lik. Jeg snakket nå om de < 1973 rotorhusene dine om det skulle være uklart. De nyere rotorhusene fra 1978< og opp som stod oå usa motoren din derimot, har mye å hente i en slik mal / template.
Det er nok ikke optimalt å sette inn de harde metall Rotary Aviation apexene dine i de gamle husene, kromoverflaten er som nevnt laget til originale mazda myke og lette karbon apexer.
Hadde i vært deg, selg de gamle < 1973 husa til en som pusser opp en 100% original gammel rx2 etc, og få deg noen nyere årstall rotorhus. De er ganske mye verdt om de ikke er slitt og har hakkete merker fra apex vibrasjon. Kjenner med neglene, hakk som går på tvers av rotorhusene. Husker jeg rett er ikke strekkbolt hullene igjennom rotorhusene likt plassert som på stål sideveggne i den 1978< usa motoren din.
Mvh alex
1991 Rx-7 13BRE
Motorer overhalles/bygges
Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
Motorer overhalles/bygges
Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet
Setter veldig pris på at du deler kunskapen din med meg, for dette med rotorhusene hadde jeg ikke noen aning om.
Jeg vil jo helst bygge motoren best mulig når jeg først setter den sammen, så får vel leite etter nyere hus å selge disse. Men hva er disse rotorhusene verdt om de er bra innvendig, etter hva jeg har sett så ser de veldig bra ut, må bare da å kjenne litt på de en dag
Jeg vil jo helst bygge motoren best mulig når jeg først setter den sammen, så får vel leite etter nyere hus å selge disse. Men hva er disse rotorhusene verdt om de er bra innvendig, etter hva jeg har sett så ser de veldig bra ut, må bare da å kjenne litt på de en dag
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet
Her får du helt nye rotorhus. 13b hus frest til 12a Jeg har troen på dette.
http://atkinsrotary.com/store/79-85-12A ... RE128.html
http://atkinsrotary.com/store/79-85-12A ... RE128.html
73mod RX3 http://www.mazda-ogn.org/phpBB3/viewtop ... 17&t=20533
87mod 323 Turbo 4WD http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=13996
87mod 323 Turbo 4WD http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=13996
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet
Hadde vært flott med 2 slike hus ja men litt over mitt budsjett denne gangen. Men hvordan hadde det vært å brukt de <73 rotorhusa med atkins eller noeb andre apex seals og overladet litt?
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet
Hør med han her om du får kjøpt kun rotorhusene, evt kan du kjøpe motoren + rotorhusene.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... hQuery=12a" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... hQuery=12a" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet
Takk for tipset Men lurer litt på om jeg rett og slett skal gå for mazda seals å bruke husene jeg har nå, skal ikke lade så veldig mye når det blir turbo uansett. Orginale 12A 3mm apex seals med de husene burde vel ikke slite spesielt mye på husene?
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet
Skal du bruke de gamle rotorhusa bør du ha karbon-apex, og de er IKKE egnet for overlading.
brap-brap-brap
818 vogn - 12at
818 vogn - 12at
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet
Kan jeg ikke bruke orginale mazda 12a 3mm apex seals på disse husene?
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet
Hei igjen !Drunken_M wrote:Kan jeg ikke bruke orginale mazda 12a 3mm apex seals på disse husene?
Originale 3mm mazda apexer, er metall apexer, laget for de nyere rotorhusene, beskrevet tidligere poster over, så ordet original her kan ikke benyttes, original i din sammenheng med dine gamle TCP rotorhus er ensbetydende med karbon apexer ( les innmaten i en blyant )
Du står forøvrig fritt til å forsøkte metall apexer i de gamle husene, det er ikke så mange med førstehånds erfaring på dette området, men pr bok er det ikke optimalt forenelig.
1991 Rx-7 13BRE
Motorer overhalles/bygges
Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
Motorer overhalles/bygges
Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet
Hør på re-tek og selg de og kjøp nye/brukte hus for stål apexer.
Det er billigere å vente litt og spare opp det du trenger, enn å stresse med å få det ferdig bare for at det skal vare en kort stund og du uansett må ha nye rotorhus + nytt pakningssett osv...
Det er billigere å vente litt og spare opp det du trenger, enn å stresse med å få det ferdig bare for at det skal vare en kort stund og du uansett må ha nye rotorhus + nytt pakningssett osv...
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet
Jeg trodde disse kom orgibalt med noe lignende som de 3mm apexiene fra mazda jeg. Men skal lete litt etter andre hus, hvis ikke kjøper jeg karbon apexier å kjører med sugemotor til jeg har fått fatt på noen bra hus av riktig type. Det blir ikke turbo før neste år tidligst uansett, så kan jo prøve litt med det jeg har for hånden. Med mindre noen vil kjøpe husene mine nå. Men noen som vet hvilken effekt jeg kan forvente med bridge port og race port på eksos i na tilstand?
Blir med ms3 så bensin får den nok av med riktige dyser.
Blir med ms3 så bensin får den nok av med riktige dyser.
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet
BP ligger vel som regel over 200whp, hvis innsug og eksos bra nok.
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet
Det burde jo holde en liten stund i en bil på 850kg. Blir 12a innsug beregnet for weber gassere, og 2 eller 2,5" eksos fra portene og sammen til 3"
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet
Det går dårlig med wankel motoren her, men har henta 2 stoler til bilen, og skal snart hente en volvo 1031 bakaksel så jeg har noe som tåler litt mere effekt med tiden. Men de gamle rotorhusa passer ikke de platene til den nyeremotoren, er ett hull til en av tension boltene som ikke stemmer. Så får vel prøve å selge rotorhusene og få tak i noen av den nyere typen. Ser ut som dette kan ta litt tid gitt.
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet
Fett prosjekt! Gammel Mazda er kult! Pøs på med bilder fremover!