Biltyv! Påskekrim.. Dejavu. Mazda 323 ribbet til beinet.

Post her om du har blitt frastjålet, eller har mistet noe!
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Biltyv! Påskekrim.. Dejavu. Mazda 323 ribbet til beinet.

Post by Zepticon »

Da hadde jeg hatt en telefonsamtale med en telefonsamtale med datatilsynets avd. slettmeg.no

Det var i hovedsak 2 ting han reagerte på i forbindelse med denne saken:
- GSMs bruk av ordet "mistenkt"
- Truende ytringer

Slik jeg forstod det, så var ordet mistenkt forbeholdt og indikerer sterkt en form for myndighet. Dvs at i kriminelle saker, bør det bare være politi og rettsvesen som gir noen status som mistenkt. Dette er jeg forsåvidt enig i, og GSMs orginale post bør derfor modereres litt.

Når det gjaldt trusler så var han veldig genrell, men det jeg oppfattet var at dette var unders straffeloven, ikke personopplysningsloven, og at en eventuell reaksjon/etterforskning ville komme fra politiets side dersom nevnte personer valgte å anmelde saken.
Hvordan de det gjelder reagerer på dette får være hver og en sin sak, jeg kommer i hvertfall ikke til å modereredem slik de står i dag.

Jeg fikk overhode ikke noen reaksjoner om hvorvidt resten av det som var postet var i strid med personopplysningsloven med unntak av ordet "mistenkt".



Tråden er igjen åpen men hold dere til saken dersom dere ønsker å kommentere.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: Biltyv! Påskekrim.. Dejavu. Mazda 323 ribbet til beinet.

Post by GTX-Lars »

Er det faktisk sånn at tjuven har vert så "snill" å montert det det han har stjelt i bilen til han som han lånte den av...? Eg pleier ikkje bytte ratt og girkule i biler som eg låner, men det er kanskje vanlig høflighet :lol:
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
User avatar
GSM
Gear Head
Posts: 2170
Joined: 10 Nov 2005, 15:17
Location: Bergen

Re: Biltyv! Påskekrim.. Dejavu. Mazda 323 ribbet til beinet.

Post by GSM »

Redigert noen poster etter retningslinjer fra datatilsynet :)
Kan tenke meg det er kjekt å ha venner som låner bilen din for og så levere den tilbake med splitter nytt anlegg og ratt :D

De kan jo tygge litt på ordet HELERI selv om TYV sansynligvis passer bedre :roll:
Mazdaløs
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Biltyv! Påskekrim.. Dejavu. Mazda 323 ribbet til beinet.

Post by lassi »

Nå må vi være forsiktig med å dra forhastede konklusjoner her. Kan jo være hun har kjøpt akkurat samme rattet og stereoen som GSM hadde... :roll:

I tillegg har hun har jo bare vært snill å låne bort bilen sin... :roll: Selvfølgelig helt uvitende til hva låntageren bruker den til... :P

Politiets generelle tafatthet for tiden viser jo at virkemidlene tatt i bruk her er de eneste man har til rådighet skal man følge loven. Det å beskytte sin egen eiendom er jo på grensen til å være ulovlig i dagens samfunn... Man kommer ikke noe lengre med det som er gjort her, men litt herlig justis føler jeg at det er.
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
User avatar
rublings
Posts: 341
Joined: 23 Feb 2008, 23:53
Location: Åsane, Bergen

Re: Biltyv! Påskekrim.. Dejavu. Mazda 323 ribbet til beinet.

Post by rublings »

Damn! Zepticon takes care of the buissness :lol:

Enig med Gtx-Lars her. Pleier heller ikke bytte ratt og girkule i biler jeg låner. Kanskje han vil låne min bil :lol:
[X] 94 626 2.5 V6
[X] 95 626 2.5 V6 Delebil
[X] 96 323f 1.8
User avatar
GSM
Gear Head
Posts: 2170
Joined: 10 Nov 2005, 15:17
Location: Bergen

Re: Biltyv! Påskekrim.. Dejavu. Mazda 323 ribbet til beinet.

Post by GSM »

De kjører forøvrig rundt i en rød skoda av litt eldre modell nå (de som ser ut som Golf 2)
SR90333 :mrgreen:
Mazdaløs
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Biltyv! Påskekrim.. Dejavu. Mazda 323 ribbet til beinet.

Post by Zepticon »

Slettmeg.no er tydeligvis enda ikke fornøyd med tingenes tilstand:
'
Hei ----------------------------------------

Viser til vår telefonsamtale i forrige uke om en postet påstand på debattforumet til Mazda Owners Grup Norway om at navngitt person (NN) er å anse som mistenkt i en bestemt kriminalsak. Jeg prøvde da å formidle at vi i Norge har et sterkt vern mot falske anklager i straffeloven, og at dette vernet bør gi utslag i denne konkrete saken. Videre sa jeg at det ikke er relevant om forfatteren selv mener å ha bevis for hvem som står bak den kriminelle handlingen som debatteres.

Mitt inntrykk etter samtalen var at du delte min oppfatning, og jeg gikk ut i fra at anklagen om mistenkt ville bli fjernet fra forumet. Da jeg i dag gikk inn på debattråden oppdaget jeg at ordet ”mistenkt” var fjernet, men at meningsinnholdet var beholdt gjennom følgende (nye) tekst:

”Etter tips fra vitner og en kar som ble frastjålet bilen sin av noen i samme område sitter jeg med 2 navn på de som muligens står bak, hvorav den ene har en beviselig tilknytning til bilen da han er gift med eieren og bor på adressen hvor bilen ble funnet med tyvegodset montert”.

Etter min mening representerer det som står nå like mye en falsk anklage mot NN som den tidligere teksten.

Jeg håper derfor at du kan se på dette en gang til, slik at anklagene mot NN fjernes helt fra forumet.

Hører fra deg.
Mitt svar:
Hei.
Jeg har så langt ikke hatt noen skriftlig eller muntlig kontakt overhode med Marius Rutledal, så hvorfor hans navn skal være aktuellt i denne saken skjønner jeg ikke. Jeg ble kontaktet av Hilde S. Rutledal, der hun mente det ikke kunne postes personopplysninger om henne i tråden. Den eneste informasjon som ligger ute om henne er at hun er eier av bilen vitner har observert, og er alt tilgjengelig informasjon og av allmenn interesse.

Når det gjelder MR, så inneholder ikke posten til GSM annen info en det som ble fortalt til politiet under anmeldelsen av saken. Straffeloven dekker så vidt det er meg forstådt saker der det er siktelse eller domsfeldt som følge av falske anklager mot bedre vitende. Her må du gjerne opplyse meg hvilken del av straffeloven det er GSM bryter ved å poste det han gjør, og hvilken fortsettelse saken vil få dersom jeg ikke ønsker å gjøre noe mer med den informasjonen som er postet. Jeg kan ikke finne at det er brutt noen lover slik saken står nå.

Saken er foresten så vidt jeg vet allerede anmeldt (brukeren GSM opplyste meg om dette for en stund siden), så jeg forventer egentlig at jeg blir kontaktet av politiet dersom de ønsker informasjon fjernet eller å få informasjon om brukeren som har postet dette. Uansett vil vell fjerning/sletting av informasjon være bevisforspillelse dersom det allerede er en sak?

Posten anklager nå heller ikke MR for biltyveriet, men han legger frem vitnebeskrivelser, sitt resonement, og fotografier. Disse navnene er som nevnt noe han har fått fra en person som ble frastjålet bil tidligere. MR ble da observert av vitner og fornærmede, med den stjålne bilen, samt stoppet av politiet med bilen full av fornærmedes frastjålne eiendeler. Dette er ikke anklager, men faktisk informasjon. Det kommer også klart frem at dette er vitneobservasjoner. Han nevner heller ikke noe om hva politiet mener om saken, og det er ikke nevnt noe som indikerer hvilken status MR har hos politiet.

Så om du mener dette er anklager, hvordan skal da denne informajonen kommuniseres til våre brukere uten at det ses på som en anklage?

mvh
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Post Reply