2.2i 12 turbo (F2T org.motor)

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
User avatar
icewings626
Posts: 53
Joined: Tue 06 Nov 2007, 11:18
Location: Nordland

2.2i 12 turbo (F2T org.motor)

Post by icewings626 » Tue 06 Nov 2007, 11:29

Hei!!!

Sitter med en 1990 mod mazda 626 Coupe med en 2.2i 12v (F2)Det jeg lurer på, er:

* HVOR kan jeg finne den orginale 2.2i 12v MED TURBO som kom ORGINALT med bilen i andre land?? (De er så jævlig kjipe med å ta inn de tøffe motorene i NORGE!:/)

* EVT, er det mye arbeid å sette inn en 2.2i 16v?? (FE2)

Grunnen til at jeg spør om dette er fordi jeg holder på med et større prosjekt og har vel egentlig funnet ut at det er både billigere og lettere å få godkjent hos BT om jeg i utgangspunktet har den orginale motoren..
Så slipper jeg og koste på det ene å det andre når det allerede er på motoren;P

Mulig jeg er HEEEEEEELT på jordet men jeg ønsker hjelp her!!
Alle saklige og hjelpende innlegg mottas med stor glede=)
Last edited by icewings626 on Tue 06 Nov 2007, 14:51, edited 2 times in total.
~Siw~
88 Mazda 626 Coupe 2.0i 16v FE3 (TURBO-kittet er solgt..)
88 Mazda 626 Coupe FE3
*90 626 Coupe 2.0i 16v (kjøpt av FE3T)
*88 626 LX 1,8l
*90 626 GLX 2.2l
*90 626 GD 2.2i 12v
*88 626 LX 2.0i 16v
*89 626 GD 2.0i 16v
*90 626 GD 2.0i

User avatar
Runi
Gear Head
Posts: 1142
Joined: Sun 09 Oct 2005, 00:48
Location: Varhaug

Post by Runi » Tue 06 Nov 2007, 11:41

2.2I turbo kom i usa

men 2.0 I 16V doch er kjappere =)

og 2.2 kom ikke som 16V =)
Mazda 323bgf 91 mod

User avatar
Runi
Gear Head
Posts: 1142
Joined: Sun 09 Oct 2005, 00:48
Location: Varhaug

Post by Runi » Tue 06 Nov 2007, 11:42

er vel etter som jeg har forstått det like mye hk i Fe3 motoren som er den 2 literen 16V Doch som den 2.2 turbo motoren..
Mazda 323bgf 91 mod

User avatar
LMB__
Moderator
Posts: 3884
Joined: Thu 04 Aug 2005, 05:53
Location: Oslo / Åsnes

Post by LMB__ » Tue 06 Nov 2007, 12:01

prøv å tenk igjennom topic tittel før du bare skriver noe, hvor mange skjønner egentlig at du er ute etter motorbytte i bilen din da du lager en tittel som lyder: "DUSØR UTLOVES!!!" ?


svar på spørmål:
du fikk 2.2 turbo i ford probe her i norge, men er ikke mange av dem heller... uasett ville jeg gått for en fe3 (2.0i 16v)...

runi, snart finnes det en 2.3 16v "fe3" :P, men de er veeeeeldig få i opplaget og veldig dyre.. hehe
Mazda 626 2.3i 16v combi -88
Skoda Kodiaq 2.0TDI 190hk 4x4 - 18
Skoda Octavia 1.8TFSI 180hk 4x4 -15
Mazda 626 2.2i 4WD combi- 90 Gone
Mazda 6 Optimum 2.2D 175hk stv -13 Gone

FE3 2.3 - Motorprosjekt

User avatar
Runi
Gear Head
Posts: 1142
Joined: Sun 09 Oct 2005, 00:48
Location: Varhaug

Post by Runi » Tue 06 Nov 2007, 12:06

alt finnes, men tror han tenkte på originale motorer =)
Mazda 323bgf 91 mod

User avatar
LMB__
Moderator
Posts: 3884
Joined: Thu 04 Aug 2005, 05:53
Location: Oslo / Åsnes

Post by LMB__ » Tue 06 Nov 2007, 12:13

hehe, ja skjønte det, skulle bare brife litt jeg :P
Mazda 626 2.3i 16v combi -88
Skoda Kodiaq 2.0TDI 190hk 4x4 - 18
Skoda Octavia 1.8TFSI 180hk 4x4 -15
Mazda 626 2.2i 4WD combi- 90 Gone
Mazda 6 Optimum 2.2D 175hk stv -13 Gone

FE3 2.3 - Motorprosjekt

User avatar
icewings626
Posts: 53
Joined: Tue 06 Nov 2007, 11:18
Location: Nordland

Post by icewings626 » Tue 06 Nov 2007, 12:23

Sorry, skulle tenkt litt mer på topicen.. skal bedre meg=) men ville ha mange og kjappe svar så da ble det løsningen=)

Og ja, det er den ORGINALE 2.2i 12v turbomotoren jeg er ute etter..
Forslag til hvilke steder/nettsider jeg kan begynne å lete på for å finne en motor å importere?

og ikke "han" ;P

~Siw~
~Siw~
88 Mazda 626 Coupe 2.0i 16v FE3 (TURBO-kittet er solgt..)
88 Mazda 626 Coupe FE3
*90 626 Coupe 2.0i 16v (kjøpt av FE3T)
*88 626 LX 1,8l
*90 626 GLX 2.2l
*90 626 GD 2.2i 12v
*88 626 LX 2.0i 16v
*89 626 GD 2.0i 16v
*90 626 GD 2.0i

User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: Fri 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Post by WireD » Tue 06 Nov 2007, 12:37

hei siw, og velkommen til oss! :)

den 2,2T motoren er ikke akkurat noe å skrive hjem om! :)
Da har du mer lyst på 2,0i 16V FE3 motoren. Den er en veldig god motor med like mange sugehester som turbomotoren har i blåsehester, men strengt tatt, så har vel FE3en litt mere pulver enn det som er oppgitt. :)
Kjøp deg en FE3motor, så ser du på sleeper her inne sin prosjektlogg, han bygger turbomotor av FE3en med orginal innmat(som visstnok skal tåle godt med juling). Bygg deg et turbosett på FE3en, det er flere her som kan hjelpe deg med å finne korrekte deler, så har du en maskin som tåler mer, går bedre og ser mye finere ut enn 2,2Ten... Få det godkjent en av de to motorene der, er like vanskelig :)
----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."

User avatar
icewings626
Posts: 53
Joined: Tue 06 Nov 2007, 11:18
Location: Nordland

Post by icewings626 » Tue 06 Nov 2007, 12:44

:D Takk for svar nok en gang..=)

Jo jeg skulle gjerne hatt en FE3 motor, men det blir liksom litt sånn "jeg vil gjøre som alle andre" opplegg om du skjønner??
Jeg er ikke nødvendighvis ute etter den største motoren og mest mulig hester å spinne ut på veien:D
Glad i fart er jeg fra før, men det er noe med det å være litt sær, å ikke føle at jeg er en "hermegås" =)
Jeg vil ha nettopp FE2T motoren fordi den er spesiell og en smule sjelden;P

Og takker for velkomsten=)
Gleder meg til å ta del i og kunne lære og diskutere mazda til fingerspissene=)
Kan nok virke litt "dum" når det gjelder enkelte ting men det er jo derfor jeg er her på forumet, for å diskutere, lære og få kunnskap jeg ikke har fra før:D
~Siw~
88 Mazda 626 Coupe 2.0i 16v FE3 (TURBO-kittet er solgt..)
88 Mazda 626 Coupe FE3
*90 626 Coupe 2.0i 16v (kjøpt av FE3T)
*88 626 LX 1,8l
*90 626 GLX 2.2l
*90 626 GD 2.2i 12v
*88 626 LX 2.0i 16v
*89 626 GD 2.0i 16v
*90 626 GD 2.0i

User avatar
icewings626
Posts: 53
Joined: Tue 06 Nov 2007, 11:18
Location: Nordland

Post by icewings626 » Tue 06 Nov 2007, 13:02

hehe, jo takker for støtten og forslaget men det er fortsatt selve motoren jeg er ute etter i første omgang=)

Er det forresten tilfelle som jeg tror, at jeg må ha skivebremser bake for å få dette med mer, godkjent?
Last edited by icewings626 on Tue 06 Nov 2007, 13:58, edited 1 time in total.
~Siw~
88 Mazda 626 Coupe 2.0i 16v FE3 (TURBO-kittet er solgt..)
88 Mazda 626 Coupe FE3
*90 626 Coupe 2.0i 16v (kjøpt av FE3T)
*88 626 LX 1,8l
*90 626 GLX 2.2l
*90 626 GD 2.2i 12v
*88 626 LX 2.0i 16v
*89 626 GD 2.0i 16v
*90 626 GD 2.0i

User avatar
Wibla
Moderator
Posts: 1790
Joined: Sat 06 May 2006, 22:44
Location: Siljan

Post by Wibla » Tue 06 Nov 2007, 17:23

Bare piss å putte 2.2T i denne bilen, få tak i en FE3 og bygg turbo.

Det sier LITT om hvor bra FE3'en er i forhold til F2Ten da FE3en er raskere enn F2T med ca. like mange hk.
- 2015 Mazda3 2.2D Optimum
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition :mrgreen:

User avatar
LMB__
Moderator
Posts: 3884
Joined: Thu 04 Aug 2005, 05:53
Location: Oslo / Åsnes

Post by LMB__ » Tue 06 Nov 2007, 18:01

har papirer på godkjenning fra bt, står hva som må gjøres for og få det godkjent, og det virker ikke umulig...
Mazda 626 2.3i 16v combi -88
Skoda Kodiaq 2.0TDI 190hk 4x4 - 18
Skoda Octavia 1.8TFSI 180hk 4x4 -15
Mazda 626 2.2i 4WD combi- 90 Gone
Mazda 6 Optimum 2.2D 175hk stv -13 Gone

FE3 2.3 - Motorprosjekt

User avatar
Elanzer
Gear Head
Posts: 2687
Joined: Mon 08 Aug 2005, 17:29
Location: Varhaug

Post by Elanzer » Tue 06 Nov 2007, 19:38

for å få godkjent f2t så må du ha skiver bak ja...
- Mazda 6 GH 2.2D Sport `12
- Mazda Mx5 NA 1.8 `95
x Mazda Miata NA 1.6T `91
x Mazda 323F FBA 1.8 `96
x Mazda 626 GD FE3 `88
x Mazda RX7 FC "turbo 2" `86

User avatar
icewings626
Posts: 53
Joined: Tue 06 Nov 2007, 11:18
Location: Nordland

Post by icewings626 » Tue 06 Nov 2007, 21:39

Wibla wrote:Bare piss å putte 2.2T i denne bilen, få tak i en FE3 og bygg turbo.

Det sier LITT om hvor bra FE3'en er i forhold til F2Ten da FE3en er raskere enn F2T med ca. like mange hk.
Du har enda ikke fått med deg at jeg ikke VIL HA FE3??
Jeg har IKKE lyst til å være en etterpådilter med "samme" motor som "alle andre har" om du skjønner? Jeg er ikke ute etter den raskeste og "beste" motoren til bilen, men ute etter en sjelden og egentlig ganske så bra motor til mazdaen min;P
Tenk over hvor mange andre som har akkurat det samma som deg under panseret?? I motsetning til meg? ;P
DET er poenget;P
~Siw~
88 Mazda 626 Coupe 2.0i 16v FE3 (TURBO-kittet er solgt..)
88 Mazda 626 Coupe FE3
*90 626 Coupe 2.0i 16v (kjøpt av FE3T)
*88 626 LX 1,8l
*90 626 GLX 2.2l
*90 626 GD 2.2i 12v
*88 626 LX 2.0i 16v
*89 626 GD 2.0i 16v
*90 626 GD 2.0i

User avatar
LMB__
Moderator
Posts: 3884
Joined: Thu 04 Aug 2005, 05:53
Location: Oslo / Åsnes

Post by LMB__ » Tue 06 Nov 2007, 21:53

nå er det vel slik at flere har slik motor som du har, enn slik motor jeg har under panseret, riktignok har de fleste på forumet fe3 motor pga at den er ganske mange ganger bedre enn en f2 motor...

uansett skjønner jeg at du vil ha noe spesielt :)
skal selv ordne meg en f2t motor i bruksbilen min (626 4wd) nettopp fordi ikke så mange andre har det. delene er snart på vei fra usa, så blir vel bygging bare jeg er ferdig med å bygge opp fe3 bilen min. :)
Mazda 626 2.3i 16v combi -88
Skoda Kodiaq 2.0TDI 190hk 4x4 - 18
Skoda Octavia 1.8TFSI 180hk 4x4 -15
Mazda 626 2.2i 4WD combi- 90 Gone
Mazda 6 Optimum 2.2D 175hk stv -13 Gone

FE3 2.3 - Motorprosjekt

Post Reply