Registerreimhysteriet

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Banja
Posts: 312
Joined: 31 Jan 2008, 21:14

Registerreimhysteriet

Post by Banja »

Jeg har drevet som bilmekaniker siden 1970. I 1971 stiftet jeg bekjenntskap med reg.reim på Ford Taunus/Granada/Consul.
På alle disse år har jeg vært vitne til 5-6 reimbrudd. De bruddene untatt ett kom på europeiske biler der det som vanlig er oljelekkasje på nedre simmerring og reima blir våt og glatt og enten glir over eller brytes.
Det ene japsebruddet kom på en Colt og var litt uforståelig. Registret var tørrt og fint men reima var delt seg og revnet mer eller mindre langsetter. (Reima skulle vært byttet for ca. 120.000 km. siden i hht serviceboka) 'Alle' har hørt om han som fikk brudd og måtte ut med flere tusen kroner i reparasjon. Og da blir de hysteriske.
Poenget mitt er at om du ikke ser oljedråper under registerdekslet og du i tillegg har en jappsebil så er det ingen grunn til å få anfall. Som regel holder reima dobbelt så langt som serviceintervallet anbefaler.
Bosatt nord for Moral-Sirkelen
User avatar
miatapowers
Gear Head wanabe
Posts: 918
Joined: 23 Apr 2008, 11:58
Location: Odda

Re: Registerreimhysteriet

Post by miatapowers »

Banja wrote:Jeg har drevet som bilmekaniker siden 1970. I 1971 stiftet jeg bekjenntskap med reg.reim på Ford Taunus/Granada/Consul.
På alle disse år har jeg vært vitne til 5-6 reimbrudd. De bruddene untatt ett kom på europeiske biler der det som vanlig er oljelekkasje på nedre simmerring og reima blir våt og glatt og enten glir over eller brytes.
Det ene japsebruddet kom på en Colt og var litt uforståelig. Registret var tørrt og fint men reima var delt seg og revnet mer eller mindre langsetter. (Reima skulle vært byttet for ca. 120.000 km. siden i hht serviceboka) 'Alle' har hørt om han som fikk brudd og måtte ut med flere tusen kroner i reparasjon. Og da blir de hysteriske.
Poenget mitt er at om du ikke ser oljedråper under registerdekslet og du i tillegg har en jappsebil så er det ingen grunn til å få anfall. Som regel holder reima dobbelt så langt som serviceintervallet anbefaler.
Har selv hatt mazda med langt over 300000km på reima, men er det da, når man bor her man gjør, og må kanskje over enn fjellovergang en sen vinter natt, da er det kjipt den ryker, så fryser man ihjel, :D alle mazda har vel non inferense motor, altså non smokk krash motor, så det funker fint å kjøre litt extra. Men den slet på min fiat abbarth på 70000km og intervallen var 60000, kostet meg en ny brukt motor, for alle stemplene og ventilene måtte byttes, på opel så er det samme drittet, har man slike inferense motor, så bytt helst før intervall, nå kjører eg tdi vw, og tørr ikke kjøre for langt,, :D mens mazdaen får gå uten bekymringer,
2008 BMW E88
2012 VW Caddy Maxi
1992 Mazda Mx-3 med GTX/GTR Motor og Haltech datasprut..
stasjonsvogn91
Posts: 54
Joined: 14 May 2008, 12:13
Location: harrybyen Tønsberg
Contact:

Re: Registerreimhysteriet

Post by stasjonsvogn91 »

Jeg er enig i de erfaringer om meninger dere har her. Har kjørt både Mazda og Toyota (HiAce + Corolla 4wd) langt over intervalene uten noen problemer. Jeg har også kun en gang opplevd at reg.reima har røket, og det var på en Ford Consul 2 liter fra 1973. Forden hadde da blitt kjørt ca 30000 km over intervalen (som den gangen var 60000 km), og det var heller ingen problemer med å slippe den forsiktig ned fra fjellet til Ringebu og bilverkstedet- motoren i gang bare for å ha servoen i gang. Den hadde gått ca 150000 km når dette skjedde og tøffet og gikk bra i mange år etterpå. Hadde vel gått rundt 220000 km når jeg solgte den, og jeg byttet bare reg. reima denne ene gangen.

Jeg vet jeg kan provosere nå, men mener også bestemt at bilverkstedene tar seg utrolig godt betalt for å bytte reg. reim fordi folk tror det er så hysterisk nødvendig. Jeg vil nesten sammenlikne dette med hvordan veterinærene tar seg veldig godt betalt for at alle hundeeiere skal vaksinere dyra sine mot sykdommer vi ikke har hatt i Norge på 10-15 år. Jeg ble også mektig provosert da jeg satt en av mine HiAce dieseler inn for å bytte reim, og verkstedet også insisterte på å bytte vannpumpa samtidig fordi de mente den ikke ville holde fram til neste reim-bytte. Jeg hadde ingen planer om å kjøre bilen 100000 km til før jeg solgte den, og om neste eier måtte bytte vannpumpe- og dermed reg. reim før 300000 km var der og da ikke mitt problem. Altså: jeg eier bilen, jeg vet hva som må gjøres med den for at den skal funke for meg- dermed bestemmer faktisk jeg hva verkstedet skal gjøre og hva jeg er villig til å betale for. Jeg gikk heller til konkurrenten og fikk gjort det jeg mente var nødvendig uten noen diskusjon.

Han jeg kjøpte stasjonsvogn91 av er Mazda-mekanikker og veldig ærlig. Han sa at jeg godt kunne sjekke reg. reima på 400000 km, men mente også at jeg slett ikke skulle stresse med å få byttet den.
'91 626 2,0i 8V st.v. Trofast sliter, knapt innkjørt. 300000+ km (solgt, dessverre)
'98 Subaru Legacy 2,0 GL st.v. AWD Aut "Ustoppelig".
Banja
Posts: 312
Joined: 31 Jan 2008, 21:14

Re: Registerreimhysteriet

Post by Banja »

[ alle mazda har vel non inferense motor, altså non smokk krash motor, så det funker fint å kjøre litt extra.]

Hvis dette er tilfelle er det jo ingen grunn til å velge aanet merke enn Mazda.

Vil noen kunne bekrefte eller avkrefte dette ?
Bosatt nord for Moral-Sirkelen
User avatar
LMB__
Moderator
Posts: 3884
Joined: 04 Aug 2005, 05:53
Location: Oslo / Åsnes

Re: Registerreimhysteriet

Post by LMB__ »

alle motorene FE motorene er verrtfall slik..
Mazda 626 2.3i 16v combi -88
Skoda Kodiaq 2.0TDI 190hk 4x4 - 18
Skoda Octavia 1.8TFSI 180hk 4x4 -15
Mazda 626 2.2i 4WD combi- 90 Gone
Mazda 6 Optimum 2.2D 175hk stv -13 Gone

FE3 2.3 - Motorprosjekt
Banja
Posts: 312
Joined: 31 Jan 2008, 21:14

Re: Registerreimhysteriet

Post by Banja »

Flere spørsmål fra en gammel mann :D

Jeg har aldri brydd meg så mye om hva den enkelte motor heter eller hvordan den ser ut. I gamle dager da jeg var mer aktiv i reparasjonsbransjen var det nok enklere. Da var det ofte bare slagvolumet + bestykkningen i forgasseren som skillte de forskjellige motorstørrelser fra hverandre. Jeg hadde f.eks. en Ford 12M (1,2 liter) som jeg satt inn en 1,7 motor i. her forandret jeg ikke noe på forgasseren heller. Resultatet ble kjempebra, kraftig motor med lavt forbruk. En lignende operasjon gjorde jeg på min Cortina.
Det er nok ikke så enkelt i dag skjønner jeg.
Og jeg spør da: Kan noen av dere racere fortelle meg hvilken motor jeg har i min 626 stv med 90Hk.? det er en 1990 modell. jeg gidder rett og slett ikke ta av toppdekslet for å se hvor mange ventiler der er. :)

'Alle FE motorene er slik' skriver LMB. Dvs. at om reima blir ødelagt så kolliderer ikke stemplene i ventiler.
Hva kjennetegner en FE motor ?
Jeg har prøvd å lete meg frem i tidligere innlegg, men ikke funnet det jeg leter etter
Bosatt nord for Moral-Sirkelen
stasjonsvogn91
Posts: 54
Joined: 14 May 2008, 12:13
Location: harrybyen Tønsberg
Contact:

Re: Registerreimhysteriet

Post by stasjonsvogn91 »

Jeg har heller ikke peiling på de forskjellige motorkodene, men du har nok den samme 90 hk motoren i din 90 modell som jeg har i min 91 modell. Den har 8 ventiler og er i følge deledatabasen hos Bilextra en FE-motor. Hva som menes med en FE-motor vet jeg ikke, men min Toyota Corolla 1,6-16V 4WD fra 1992 hadde også en FE-motor. Forøvrig vil jeg bare bekrefte at det ikke er noen grunn til å velge noe annet en Mazda :D
'91 626 2,0i 8V st.v. Trofast sliter, knapt innkjørt. 300000+ km (solgt, dessverre)
'98 Subaru Legacy 2,0 GL st.v. AWD Aut "Ustoppelig".
User avatar
382
Posts: 447
Joined: 05 Aug 2005, 11:04

Re: Registerreimhysteriet

Post by 382 »

Jeg fikk bytter registerreimen da bilen hadde gått..... ja rundt 90 tusen, tenker jeg. Kjørte da hjem fra Mazda. Da jeg skulle kjøre tilbake til dem og hente noe jeg hadde glemt begynte bilen å fuske litt i noen meter, så lyste alt som kunne lyse på dashbordet...før bilen bare døde. De hadde satt et hjul feil vei, slik at reima ble tygd opp langs den ene kanten. Var bare å bytte reima så var bilen god som ny igjen. Litt rart at de kunne sette det sammen feil i utgangspungtet, men jeg er ikke noen mekaniker...
Mazda3
golfnos
Posts: 152
Joined: 27 Apr 2008, 20:22

Re: Registerreimhysteriet

Post by golfnos »

hmm.. noen som vet intervallen og om det er "non krasj smokk" på Mazda 6 1,8i 03 mod??

Fikk beskjed når jeg kjøpte hos forhandler i April at den var byttet,men står liksom ikke noe i servicehefte, heller ei plass til å hukke av om reima er byttet der...
03 Mazda 6 privatbilen
User avatar
miatapowers
Gear Head wanabe
Posts: 918
Joined: 23 Apr 2008, 11:58
Location: Odda

Re: Registerreimhysteriet

Post by miatapowers »

stasjonsvogn91 wrote:det var heller ingen problemer med å slippe den forsiktig ned fra fjellet til Ringebu og bilverkstedet- motoren i gang bare for å ha servoen i gang. Den hadde gått ca 150000 km når dette skjedde og tøffet og gikk bra i mange år etterpå. Hadde vel gått rundt 220000 km når jeg solgte den, og jeg byttet bare reg. reima denne ene gangen.

J.
Hvordan kunne du ha motoren igang med slitt reim,, :roll:
2008 BMW E88
2012 VW Caddy Maxi
1992 Mazda Mx-3 med GTX/GTR Motor og Haltech datasprut..
Banja
Posts: 312
Joined: 31 Jan 2008, 21:14

Re: Registerreimhysteriet

Post by Banja »

det er teknisk umulig å ha motoren i gang med slitt registerreim. På den Forden det her snakkes om drev reggreima kamaksel OG fordeler.
Bosatt nord for Moral-Sirkelen
User avatar
daniel-san
Posts: 115
Joined: 13 Aug 2007, 15:29
Location: Oslo

Re: Registerreimhysteriet

Post by daniel-san »

God dag.

Jeg skal bytte reg.reim + vannpumpe idag 8)

Da trenger jeg ikke bytte før om 200.000km igjen tenker jeg :wink:
---------------------------
-90' 626 GLX Plus combi 2.0i
Banja
Posts: 312
Joined: 31 Jan 2008, 21:14

Re: Registerreimhysteriet

Post by Banja »

daniel-san wrote:God dag.

Jeg skal bytte reg.reim + vannpumpe idag 8)

Da trenger jeg ikke bytte før om 200.000km igjen tenker jeg :wink:
Husk nå på å få sotjagerhjulet i inngrep med juksehjulet da :D :D
Bosatt nord for Moral-Sirkelen
User avatar
kyrre12
Posts: 136
Joined: 27 Sep 2006, 08:45
Location: Mo i rana

Re: Registerreimhysteriet

Post by kyrre12 »

golfnos wrote:hmm.. noen som vet intervallen og om det er "non krasj smokk" på Mazda 6 1,8i 03 mod??

Fikk beskjed når jeg kjøpte hos forhandler i April at den var byttet,men står liksom ikke noe i servicehefte, heller ei plass til å hukke av om reima er byttet der...
Denne bilen har registerkjede. :shock:
User avatar
daniel-san
Posts: 115
Joined: 13 Aug 2007, 15:29
Location: Oslo

Re: Registerreimhysteriet

Post by daniel-san »

Banja wrote:
daniel-san wrote:God dag.

Jeg skal bytte reg.reim + vannpumpe idag 8)

Da trenger jeg ikke bytte før om 200.000km igjen tenker jeg :wink:
Husk nå på å få sotjagerhjulet i inngrep med juksehjulet da :D :D
mmmmmh, spennrulle og løperulle ? Nei....jo det skal vi fikse :cry:
---------------------------
-90' 626 GLX Plus combi 2.0i
Post Reply