Sportsfilter

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Sportsfilter

Post by Trusestrikk »

Skal fjerne luftfiterboksen og sette på sportsfilter. Hvilket passer? Anbefalinger? 88 626 FE3
User avatar
Slayt0n
Gear Head
Posts: 1648
Joined: 07 Nov 2005, 20:35
Location: Hamar

Post by Slayt0n »

Skaff filteradapter fra http://www.raceland.no , eller evt mekk ett sjøl. Jeg har K&N, det passer ihvertfall rett på, men regner med de fleste koniske filtere gjør det :wink:
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

Er det noe delenr. på det filteret som passer?
User avatar
Slayt0n
Gear Head
Posts: 1648
Joined: 07 Nov 2005, 20:35
Location: Hamar

Post by Slayt0n »

K&N har såvidt meg bekjent to universal-filtere av konisk type, og begge passer rett på denne adapteren jeg har nevnt her. Er bare forskjell i størrelsen på de to filtrene...
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

Er det denne du snakker om? http://www.raceland.no/productview/110262/
User avatar
Slayt0n
Gear Head
Posts: 1648
Joined: 07 Nov 2005, 20:35
Location: Hamar

Post by Slayt0n »

japp, passer rett på :wink: Kjapp levering, og om du ikke kan sveise (slik som meg :P ) så er det jo helt ok :D
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

mazdafreaks wrote:Trenger da ikkje noe adapter på fe3, :lol: er luft massemåler på de, og ikkje luftmengdemåler, bare å måle enden på massemålern og kjøpe filter etter målet du kommer frem til, tror det er 70mm i allefall på mxen..
Måle hvaforno?
User avatar
Slayt0n
Gear Head
Posts: 1648
Joined: 07 Nov 2005, 20:35
Location: Hamar

Post by Slayt0n »

Okay, har ikke sett etter på FE3'n jeg har liggende nå, men trodde det var det samme som på 8v'n jeg :lol: Da er nok saken en ganske annen ja :P
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

Trenger ingen adapter på FE3. Hadde Bomz Racing Filter på min en kort periode. Plukket det av, da lyden ble for "Harry", og ingen effekt. Satte heller inn K&N filter i den originale boksen.
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
User avatar
Stoles
Gear Head
Posts: 1396
Joined: 11 Jan 2006, 18:45
Location: Bergen

Post by Stoles »

Mazda626 wrote:Trenger ingen adapter på FE3. Hadde Bomz Racing Filter på min en kort periode. Plukket det av, da lyden ble for "Harry", og ingen effekt. Satte heller inn K&N filter i den originale boksen.
Gir innleggsfilter i originalboksen noe utslag på motorlyden...??

Edit: I forhold til originallyden altså.
Firmabil
1998 Mazda 626 1,8 LX
1995 Hyundai Accent 1,5 GLS AT
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

Mazda626 wrote:Trenger ingen adapter på FE3. Hadde Bomz Racing Filter på min en kort periode. Plukket det av, da lyden ble for "Harry", og ingen effekt. Satte heller inn K&N filter i den originale boksen.
Merka du noe forskjell når du satt i K&N filteret da?
Otis
Posts: 422
Joined: 01 Sep 2005, 10:59
Location: Trondheim

Post by Otis »

Stoles wrote:
Mazda626 wrote:Trenger ingen adapter på FE3. Hadde Bomz Racing Filter på min en kort periode. Plukket det av, da lyden ble for "Harry", og ingen effekt. Satte heller inn K&N filter i den originale boksen.
Gir innleggsfilter i originalboksen noe utslag på motorlyden...??

Edit: I forhold til originallyden altså.
Ekstremt lite, eller ingenting.
Otis
Posts: 422
Joined: 01 Sep 2005, 10:59
Location: Trondheim

Post by Otis »

trusestrikk wrote:
Mazda626 wrote:Trenger ingen adapter på FE3. Hadde Bomz Racing Filter på min en kort periode. Plukket det av, da lyden ble for "Harry", og ingen effekt. Satte heller inn K&N filter i den originale boksen.
Merka du noe forskjell når du satt i K&N filteret da?
Jeg merket en liten effekt økning i at bilen kanskje var mer villig å dra på lavere turtall, men det kan godt hende at det var "placebo effekt"!
Det må sies at dette var på en 2.0i 8v motor da... Vil tro at den innbilte effekten blir høyere på 16v motor. :lol:
User avatar
Slayt0n
Gear Head
Posts: 1648
Joined: 07 Nov 2005, 20:35
Location: Hamar

Post by Slayt0n »

Har konisk K&N-filter på min, brukte det lenge på 8v-motoren jeg hadde... Og man merker en noe bedre respons på lave turtall, ihvertfall så lenge filteret er rent... Pluss en skikkelig grom lyd fra 4k og oppover :D
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

Otis wrote:
Stoles wrote:
Mazda626 wrote:Trenger ingen adapter på FE3. Hadde Bomz Racing Filter på min en kort periode. Plukket det av, da lyden ble for "Harry", og ingen effekt. Satte heller inn K&N filter i den originale boksen.
Gir innleggsfilter i originalboksen noe utslag på motorlyden...??

Edit: I forhold til originallyden altså.
Ekstremt lite, eller ingenting.
Effekt da?
Post Reply