har noen montert defa alarm på 626 GLX 90 mod

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
larstoan
Posts: 8
Joined: 04 Apr 2006, 06:47

har noen montert defa alarm på 626 GLX 90 mod

Post by larstoan »

lurer på om noen har montert alarm i 626 GLX 90.. hvor man kobler seg på: blinklysene, interiørlysene og dørbryterne.. sentrallåsen har jeg funnet ut tilkoblingspunktet på.. er de vanskelig å koble og montere sentrallåsmotor i døra ?
lta mazda 626 GLX 90
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Re: har noen montert defa alarm på 626 GLX 90 mod

Post by PAR »

larstoan wrote:lurer på om noen har montert alarm i 626 GLX 90.. hvor man kobler seg på: blinklysene, interiørlysene og dørbryterne.. sentrallåsen har jeg funnet ut tilkoblingspunktet på.. er de vanskelig å koble og montere sentrallåsmotor i døra ?
1. Det er ikke vanskelig å montere låseservoen i døra. Skru løs alle skruer. Skruer sitter skjult bak plastdekseler. Du bør også løsne trekanten som speilet sitter i. Litt lettere å få "dørplata" på pent igjen. Ledninger må du strekke gjennom rørgjennomføringen av gummi. Litt plundrette, men med ståltråd eller strekkefjør går det greit. Montering av selve servo, har jeg svart på en gang før.

2. Blinklysene må tilkobles slik at begge kretser er aktive. Det letteste er å bruke en "tyv" på plussleder til hver side. Greit å koble seg på rett ved selve blinklyshuset. I stedet for "tyv" vil jeg nok heller lodde. Stripp vekk litt isolasjon og lodd deg på den nakne ledningen. Bruke tape eller krympestrømpe rundt etter på.

3. Kupelyset og døralarmen er felles sak. Kobles rett og slett på en av bryterne til dørene. Disse bryterne som er bestukket med sort gummi i karmen. Lodd deg inn på den ledningen som går inn på bryter. Siden kupelyskretsen ikke er delt på GD, trenger du kun å montere denne kretsen på en bryter.

4. Bakluka og panser må også alarmbelegges. Det følger med egen panserbryter. Selv satte jeg denne på det ene hovedlyktefestet. Føler på bakluke er litt mer jobb. Altså ledningsstrekket. Når du har gjort dette, er det bare å koble seg på lampa.
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
larstoan
Posts: 8
Joined: 04 Apr 2006, 06:47

Re: har noen montert defa alarm på 626 GLX 90 mod

Post by larstoan »

supert.. bare et spørsmål til. vet du hvordan type kobling jeg skal bruke. det er 6 forskjellige måter å koble seg inn på sentrallåsen (http://www.defa.com/doc/31041.108866369 ... _Norsk.pdf) Vet du vilken jeg skal bruke ?
lta mazda 626 GLX 90
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

Du skal koble slik som figur 1 viser. Denne figuren viser Defa sin egen servo, men de fleste servoer er koblet på denne måten.

Husk også å koble til de andre ledningene som vist. Lasker heter det! Kortslutt 1-7-6 og 8-2-3
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
larstoan
Posts: 8
Joined: 04 Apr 2006, 06:47

Post by larstoan »

glimrende.. tusen takk for hjelpen...
lta mazda 626 GLX 90
Post Reply