Varmetrådar, bakrute.

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
User avatar
kjellso
Posts: 61
Joined: 22 Aug 2005, 17:32

Varmetrådar, bakrute.

Post by kjellso »

Eine ledaren på ruta er løsna på min 626 ( det er 2). Noken som veit kva ein skal bruke for å feste denne igjen?
User avatar
Mazda99
Posts: 58
Joined: 28 Aug 2005, 22:06

Post by Mazda99 »

Kan du ikke prøve å lodde ledningen rett på punktet da?
User avatar
kjellso
Posts: 61
Joined: 22 Aug 2005, 17:32

Post by kjellso »

Det er nok ikkje noken god ide, er ikkje ledningen som er løsna men det som er i kontakt med ruta.
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

Denne limer du til ruta med epoksy-lim. Tynn film med lim, slik at det ikke blir klin. Mulig også det er brudd mellom denne og varmetråden? Skrap vekk litt lakk på varmetråd. Fortinn denne, og legg en kobberledning, trenger ikke å være så tykk, bort til kabelskobraketten. Lodd lednigen på brakett og varmetråd. Det går også å lodde fast hele braketten til varmetråden, i det litt tykke feltet. Fjern eventuelt lakk etc. fortinn begge flater. Trykk braketten inn mot det fortinnede feltet. Varm så opp braketten med loddebolten, helt til tinnet smelter. Ikke slipp taket i braketten før tinnet har stivnet.

Edit: Eller tenker du på selve varmetråden som har sluppet taket? Tynn stripe med epkosy gjør susen her også. Vanskelig å få pent, men alt er mulig.
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
User avatar
Gingers
Posts: 523
Joined: 12 Jan 2006, 22:11
Location: Koppang

Post by Gingers »

Mazda626 wrote:Denne limer du til ruta med epoksy-lim. Tynn film med lim, slik at det ikke blir klin. Mulig også det er brudd mellom denne og varmetråden? Skrap vekk litt lakk på varmetråd. Fortinn denne, og legg en kobberledning, trenger ikke å være så tykk, bort til kabelskobraketten. Lodd lednigen på brakett og varmetråd. Det går også å lodde fast hele braketten til varmetråden, i det litt tykke feltet. Fjern eventuelt lakk etc. fortinn begge flater. Trykk braketten inn mot det fortinnede feltet. Varm så opp braketten med loddebolten, helt til tinnet smelter. Ikke slipp taket i braketten før tinnet har stivnet.

Edit: Eller tenker du på selve varmetråden som har sluppet taket? Tynn stripe med epkosy gjør susen her også. Vanskelig å få pent, men alt er mulig.
noen bedre beskrivelse får du ikke tror jeg :wink:
*Volkswagen Vento 1992*
*Volkswagen Golf 1986* (Solgt)
*Volvo 240 GL STV 1983*(Solgt)
*Mazda 626 GLX 2.0i 16v 1990 (R.I.P)*
*Mazda 626 LX 1989*(Delebil)

Det var en gang:
http://www.mazda-ogn.org/forum/viewtopic.php?t=1273
User avatar
kjellso
Posts: 61
Joined: 22 Aug 2005, 17:32

Post by kjellso »

Er epoksy lim strømmledande? Hadde jo passa bra om ein slapp lodde. Det som har løsna er den biten som henger fast i sjølve ruta bak. Den har kontaktflate mot det brune greiene som varmtrådane er i. Ser ut som det ikkje er skade på noke.
Otis
Posts: 422
Joined: 01 Sep 2005, 10:59
Location: Trondheim

Post by Otis »

Min mor har akkurat samme problemet på sin bakrute, men det er på GE.
Allikavel så har snakket med RIIS bilglass og de kunne ikke love noe som helst når det gjaldt dette problem. De skulle ha 200,- for å PRØVE å ordne dette, men det lovet absolutt ingenting. Det var visstnok ganske vanskelig å få den til å fest seg på nytt igjen.

PS: Jeg vet ikke om dette stemmer, men det høres forsåvidt fornuftig ut.
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

kjellso wrote:Er epoksy lim strømmledande? Hadde jo passa bra om ein slapp lodde. Det som har løsna er den biten som henger fast i sjølve ruta bak. Den har kontaktflate mot det brune greiene som varmtrådane er i. Ser ut som det ikkje er skade på noke.
Nei, epoksy leder ikke strøm! Du må enten lodde fast kabelskoklamme eller lime fast. Limer du fats må du lodde på en leder fra kabelskoklamme til varmetråden. Dette er en grei og enkel sak å fikse. Lodder du, må du passe på at du ikke har for høy temp på loddebolt.
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

Otis wrote:Min mor har akkurat samme problemet på sin bakrute, men det er på GE.
Allikavel så har snakket med RIIS bilglass og de kunne ikke love noe som helst når det gjaldt dette problem. De skulle ha 200,- for å PRØVE å ordne dette, men det lovet absolutt ingenting. Det var visstnok ganske vanskelig å få den til å fest seg på nytt igjen.

PS: Jeg vet ikke om dette stemmer, men det høres forsåvidt fornuftig ut.
Ikke vanskelig! :wink:
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
User avatar
kjellso
Posts: 61
Joined: 22 Aug 2005, 17:32

Post by kjellso »

Ok, takk for gode tips. Eg skal forsøke meg på dette, mest bekymra for om ruta tåler varmen. Eg lurer på om eg skal prøve legge lodde pasta på braketten og klistre den til ruta. Faren er vel at det ikkje henger men men. Ellers kan eg jo prøve med ein ledar og.
User avatar
Serpent
Posts: 181
Joined: 16 Apr 2006, 09:22

Re: Varmetrådar, bakrute.

Post by Serpent »

kjellso wrote:Eine ledaren på ruta er løsna på min 626 ( det er 2). Noken som veit kva ein skal bruke for å feste denne igjen?
Det fremgår ikke direkte av teksten om du også har brudd på denne lederen, i såfall finns det hjelpemidler som er bedre egnet for å løse problemet ditt enn med en diger loddebolt, bl.annet hos Clas Ohlson,
"Bakrutereparasjon. El-ledende farge som egner seg til utbedring av bl.a. el-bakruten, kretskort, radioantenner, instrumenter etc. Inneholder 3 gram. Artikkelnr. 34-786 og pris kr.198,-" :idea:
User avatar
kjellso
Posts: 61
Joined: 22 Aug 2005, 17:32

Post by kjellso »

Takk for tipset,men det er ikkje brudd i leder. Så dette kan eg ikkje bruke. Det er den firkanta "klumpen" som er festa til varmetrådane som er løsna.
Otis
Posts: 422
Joined: 01 Sep 2005, 10:59
Location: Trondheim

Post by Otis »

Men nå har min mor sin bil vært hos RIIS bilglass og de reparerte den for 200,- Funker som f.... Billig var det også.
Post Reply