Stramming av håndbrekk vaier på GD
Stramming av håndbrekk vaier på GD
Noen spesiell prosedyre?
Gjøres det innenfra eller må jeg av med hjula?
Skjønner ikke helt systemet på disse bilene eller så sitter alt sammen fast, hjelp!!!
Gjøres det innenfra eller må jeg av med hjula?
Skjønner ikke helt systemet på disse bilene eller så sitter alt sammen fast, hjelp!!!
Mercedes 300CE 88mod
X-Mazda 626 88mod 2.0 16V 2 dørs Coupe
X-Mazda 626 88mod 2.0 16V 2 dørs Coupe
Hei! Dette skjønte ikke jeg noe av første ganger heller, men det må gjøres innenifra Det sitter en strammeskrue på venstre siden av håndbrekket under det gummitrekket som er på sidene mener jeg å huske. Men det er ihvertfall under der
Lykke til også får du ha en riktig god påske
Mvh. Jan Inge
Lykke til også får du ha en riktig god påske
Mvh. Jan Inge
*Volkswagen Vento 1992*
*Volkswagen Golf 1986* (Solgt)
*Volvo 240 GL STV 1983*(Solgt)
*Mazda 626 GLX 2.0i 16v 1990 (R.I.P)*
*Mazda 626 LX 1989*(Delebil)
Det var en gang:
http://www.mazda-ogn.org/forum/viewtopic.php?t=1273
*Volkswagen Golf 1986* (Solgt)
*Volvo 240 GL STV 1983*(Solgt)
*Mazda 626 GLX 2.0i 16v 1990 (R.I.P)*
*Mazda 626 LX 1989*(Delebil)
Det var en gang:
http://www.mazda-ogn.org/forum/viewtopic.php?t=1273
Det er vel ikke selvjusterende håndbrekk på GD'n? Dette må som nevnt gjøres ved håndbrekk. Kan også lønne seg å ta en titt på justeringen ved armen til kaliper, det hender man må justere litt her også, slik at håndbrekket tar likt på begge sider. Ellers er håndbrekkmekanismen en svakhet på GD'n med skiver bak. Har en lei tendens til å sette seg.
Last edited by PAR on 14 Apr 2006, 18:21, edited 1 time in total.
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
- Trusestrikk
- Gear Head
- Posts: 1700
- Joined: 24 Sep 2005, 00:01
- Location: Melhus
- Contact:
- Trusestrikk
- Gear Head
- Posts: 1700
- Joined: 24 Sep 2005, 00:01
- Location: Melhus
- Contact:
ja, eg skal stramme den. men eg mente, fungerer det på samme måte på min? Kan eg bruke samme metode på min som på en GD?Mazda626 wrote:Etter mange år tøyer waier seg noe, og stramming er nødvendig.Hapzen wrote:Dette må eg og gjøre på min, er det noe av det samme eller?
Hapzen
Eier av Mazda MX-5 2.0L MZR Sport Cabriolet 2007
- og en Mazda 626 glx 93-mod !TIL SALGS!
Eier av Mazda MX-5 2.0L MZR Sport Cabriolet 2007
- og en Mazda 626 glx 93-mod !TIL SALGS!
Man må skille mellom den mekaniske delen og den hydrauliske delene på bremsesystemet bak.
Den hydrauliske som styres av bremsepedal justerer seg selv, altså stempel flytter seg inn etter som klosser slites.
Når det gjelder håndbrekk er systemet her mekanisk, det vil si at ett fjærsystem presser inn stempel i kaliper. Justeringer bak ved kaliper og ved Y-leddet er kun for å fordele trykket / strekket, slikt at det blir likt på begge hjul. Altså det er ikke her selve strammingen sitter. Denne strammingen sitter ved håndbrekk inne i bilen.
Den hydrauliske som styres av bremsepedal justerer seg selv, altså stempel flytter seg inn etter som klosser slites.
Når det gjelder håndbrekk er systemet her mekanisk, det vil si at ett fjærsystem presser inn stempel i kaliper. Justeringer bak ved kaliper og ved Y-leddet er kun for å fordele trykket / strekket, slikt at det blir likt på begge hjul. Altså det er ikke her selve strammingen sitter. Denne strammingen sitter ved håndbrekk inne i bilen.
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
Ja, det er samme systemet her!Hapzen wrote:ja, eg skal stramme den. men eg mente, fungerer det på samme måte på min? Kan eg bruke samme metode på min som på en GD?Mazda626 wrote:Etter mange år tøyer waier seg noe, og stramming er nødvendig.Hapzen wrote:Dette må eg og gjøre på min, er det noe av det samme eller?
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
Nå har jeg skiftet calipper på venstre side men vaieren fra håndbrekken er for lite ut, det vil si at jeg må dra handbrekk braketten nesten helt bak slik at stempelet ikke går noe lenger ut når jeg drar i handbrekket.
Den er for stram på begge sider så jeg tenkte at jeg skulle slakke på vaieren ned ved håndbrekket med kontramutteren går bare rundt. Jeg kommer ikke til med nøkkel for å holde gjenn kontra mutterne så jeg må mest sannsynelig av med midtkonsollen.
Må jeg forresten ut med setene fram for å få ut midtkonsollen eller er det bare og løsne på skruene helt bak nederst på konsollen og dermed dra den ut?
Den er for stram på begge sider så jeg tenkte at jeg skulle slakke på vaieren ned ved håndbrekket med kontramutteren går bare rundt. Jeg kommer ikke til med nøkkel for å holde gjenn kontra mutterne så jeg må mest sannsynelig av med midtkonsollen.
Må jeg forresten ut med setene fram for å få ut midtkonsollen eller er det bare og løsne på skruene helt bak nederst på konsollen og dermed dra den ut?
Mercedes 300CE 88mod
X-Mazda 626 88mod 2.0 16V 2 dørs Coupe
X-Mazda 626 88mod 2.0 16V 2 dørs Coupe