rar tomgang?????

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
User avatar
mazdarati
Gear Head
Posts: 1223
Joined: 19 Dec 2005, 10:43
Location: moss

rar tomgang?????

Post by mazdarati »

broder`n har en 626 gd. når motoren er varm så står turtelleren på1600. men visst jeg ratter på rattet så går den ned til 1100. jeg skjønner ikke en dritt :?
User avatar
Blizza
Posts: 533
Joined: 10 Sep 2005, 23:43
Location: Sandnes

Post by Blizza »

Hørtes høyt ut.. men er ikke sikkert turtelleren stemmer heller.. men hvis den høres høy ut og, så er det kanskje tilfelle... at den faller når du ratter kommer vel bare av at servoen trekker krefter fra motoren.
User avatar
mazdarati
Gear Head
Posts: 1223
Joined: 19 Dec 2005, 10:43
Location: moss

Post by mazdarati »

høres litt høyt ut ja
Otis
Posts: 422
Joined: 01 Sep 2005, 10:59
Location: Trondheim

Post by Otis »

Ta en nullstilling av ECU (hjerne til motoren) det kan hjelpe.
Men hvis dette skjedde helt plutselig så er det vel kanskje noe annet som er feil, som feks. falskluft en plass, som oftest i luftbelge fra luftfilteret og inn i motoren.
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Re: rar tomgang?????

Post by PAR »

mazdarati wrote:men visst jeg ratter på rattet så går den ned til 1100. jeg skjønner ikke en dritt :?
Dette er ikke noe rart, siden servoen tar en del krefter, vil turtallet kunne synke på tomgang. Hva slags GD snakker du om?
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
Otis
Posts: 422
Joined: 01 Sep 2005, 10:59
Location: Trondheim

Post by Otis »

Når jeg bruker rattet, mens bilen står å bakker, så merkes det på motoren med kanskje 25 omdr. Kan ikke leses av på turtelleren.
User avatar
oyove
Posts: 121
Joined: 01 Nov 2005, 21:08
Location: Øverås

Post by oyove »

jeg har problemer med at bilen rykker og napper litt når jeg kjører med lavt turtall... kan det hjelpe å nullstille ECU, og hvordan gjør man dette?
mvh Øyvind


x 1984 929HB 2.0
x 1984 929HB 2.0
x 1989 626GD sedan 2.0i 8v GLX
2001 chevy silverado 2500 duramax diesel
Otis
Posts: 422
Joined: 01 Sep 2005, 10:59
Location: Trondheim

Post by Otis »

Jeg tror vel heller at du har problemer med tennkablene, pluggene eller fordeler lokk eller rotor. Ikke ECU.

Men;
"Det er helt riktig det som du sier, koble av batteriet og hold bremsepedalen inne for å tømme evt. strøm som kan ligge i kretsene. Koble på igjen og start opplæring.
Den går på standard verdier når den er nullstilt, men den husker 40 starter etter nullstilling og dermed lager seg et fint gjennomsnitt av det igjen og dermed er den opplært."
User avatar
mazdarati
Gear Head
Posts: 1223
Joined: 19 Dec 2005, 10:43
Location: moss

Re: rar tomgang?????

Post by mazdarati »

Mazda626 wrote:
mazdarati wrote:men visst jeg ratter på rattet så går den ned til 1100. jeg skjønner ikke en dritt :?
Dette er ikke noe rart, siden servoen tar en del krefter, vil turtallet kunne synke på tomgang. Hva slags GD snakker du om?
jeg aner ikke. er en 626 sedan 88 mod. 2.0l 12ventiler. RØD :lol: LOL
User avatar
Elanzer
Gear Head
Posts: 2687
Joined: 08 Aug 2005, 17:29
Location: Varhaug

Post by Elanzer »

har samme symtonene på mor sin, samme motor der også, turtallet sank en del når man rattet...
- Mazda 6 GH 2.2D Sport `12
- Mazda Mx5 NA 1.8 `95
x Mazda Miata NA 1.6T `91
x Mazda 323F FBA 1.8 `96
x Mazda 626 GD FE3 `88
x Mazda RX7 FC "turbo 2" `86
User avatar
Blizza
Posts: 533
Joined: 10 Sep 2005, 23:43
Location: Sandnes

Post by Blizza »

Endringen i turtallet varierer nok med dekkdimensjon, dekktrykk og underlag.. og sikkert en haug med andre faktorer og :P
Gjerde007
Posts: 394
Joined: 21 Feb 2006, 17:27
Location: Hustad (Molde)

Post by Gjerde007 »

Jeg tror du er på villspor nå. Det høres ut som det er noe tull med forgasseren, automatchooken går ikke av eller noe....
User avatar
Blizza
Posts: 533
Joined: 10 Sep 2005, 23:43
Location: Sandnes

Post by Blizza »

Ja, alle her er vel enige om at 1600 er høyt, men det er ikke unormalt at det faller når du ratter..
Post Reply