(GD) Få av rattet?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

(GD) Få av rattet?

Post by PAR »

Hvordan gjøres dette på GD'n? Nok å vippe av senterkoppen, for så å komme til mutter?
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
User avatar
Slayt0n
Gear Head
Posts: 1648
Joined: 07 Nov 2005, 20:35
Location: Hamar

Post by Slayt0n »

Er vel tre skruer på baksida av rattet elns. Så er det å ta av fronten og skru ut senterbolten ja...
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

Ja, så disse skruehullene på baksiden, men så var det å få av senterkoppen! På tidligere Mazda'er jeg har eid, har dette vært en smal sak, men denne koppen sitter aldeles fast? Får prøve litt til........
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
User avatar
Slayt0n
Gear Head
Posts: 1648
Joined: 07 Nov 2005, 20:35
Location: Hamar

Post by Slayt0n »

Tror du må ha av hele fronten på rattet, og for å få til det må du skru ut skruene... Må sikkert av med boksen rundt lys/vinduspusser-armene for å komme til...
User avatar
Elanzer
Gear Head
Posts: 2687
Joined: 08 Aug 2005, 17:29
Location: Varhaug

Post by Elanzer »

*tenke tenke* mener det var sånt at du måtte skru av de skruene fra baksiden, også får du av hornknappen, rekner med du skal ha nytt ratt siden du skal ta av dette, enkleste er vel å bare bruke et flattskrujern eller noe til å vippe ut knappen med ?, også har du fri ingang til senterbolten bak rattet...
- Mazda 6 GH 2.2D Sport `12
- Mazda Mx5 NA 1.8 `95
x Mazda Miata NA 1.6T `91
x Mazda 323F FBA 1.8 `96
x Mazda 626 GD FE3 `88
x Mazda RX7 FC "turbo 2" `86
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

Ja, det sitter fire skruer bak rattet. Altså disse må skrues ut fra baksiden. Fikk også vippet av "senterkoppen". Denne var av gummi. Løsnet også mutteren, men rattet satt fast.

Grunnen til at rattet var ment av, skyldes en skeivhet. Må holde rattet til høyre ved kjøring rett fram.
Fant ut at det er lettere å skru en omdreining på spissingen, på hver side :wink: Da ble det rett!

Hadde nemlig et ublidt møte med en fortauskant i vinter, min første skade siden 1992. Tok knekken, bokstavlig talt, på bærebru, og travers. Pluss at en felg ble noe vindskeiv. Frontleppa så heller ikke bra ut! (Noen som trenger høyre frontleppe, må nok kjøpe meg ett nytt sett?) Bla bla bla.........

.......nå er ny bærebru satt på. Travers kjøpte jeg av Arnulf Paulsen! Måtte også bytte stabstaggleddet. Noen som vet hva som er likt på en Volvo (type uviss) og Mazda?
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
Post Reply