Motoren koker. Ødelagt toppakning??

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
User avatar
Mr.GD
Posts: 49
Joined: 10 Mar 2010, 18:05

Motoren koker. Ødelagt toppakning??

Post by Mr.GD »

Hei alle..

Motoren på min 88 626 GD kokte plutselig her om dagen mens den stod på tomgang. Jeg ble ikke klar over det før motor en var ekstrem varm og da jeg åpna pansert var det så vidt jeg kunne se motoren :?. Jeg har prøvd å feilsøke litt selv, men etter å ha lest en del forum så er jeg redd toppakningen kan ha gått :(

Dette vet jeg så langt: vannet blir varmt i motoren og slangen (inn?) over på radiatoren. Men slangen nede(ut?) på radiatoren er bare lunket og vannet i beholderen finnes ikke varmt. Så det er vel sirkulasjonssvikt. Når motoren koker så kommer dampen ut fra baksiden av motoren (inn mot dashbordet), men jeg klarer ikke å se hvor det kommer fra fordi det er så trangt. Jeg er litt usikker på hvor termostaten sitter, men er det det lille lokket på radiatoren?? Den har en fjær i seg i alle fall.


Vil bare sjekke med dere om noen har en formening om hvor problemet kan ligge, for det er penger ut av vinduet hvis jeg begynner å bytte radiator, vannpumpe, termostat osv hvis det viser seg at toppakningen er godt :?

Jeg er ingen erfaren mekaniker, så takker for alle små og store tips :) :)
- 1988 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Grå - :D
- 1990 Corolla 1.6 12V Sedan - :) - (solgt)
- 1996 Opel Vectra 1.6 16V Combi - :? - (solgt)
- 1989 Citroen BX 1.9 12V Combi - :? - (solgt)
- 1991 Audi 100 2.3 Quattro Sedan - :( - (solgt)
- (1989 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Rød - delebil)
User avatar
Wibla
Moderator
Posts: 1790
Joined: 06 May 2006, 22:44
Location: Siljan

Re: Motoren koker. Ødelagt toppakning??

Post by Wibla »

Sjekk termostaten, den sitter på motoren rett ved der øvre slange til radiatoren går. Damp ut bak på motoren kan være røra til varmeapparatet, eller inn på throttle body... så du har mao. også en vannlekkasje... Gikk vifta da den ble såpass varm?

Og hvilken motor er det? 2.0? 2.0i? 2.2i? 2.0i-16?
- 2015 Mazda3 2.2D Optimum
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition :mrgreen:
User avatar
Mr.GD
Posts: 49
Joined: 10 Mar 2010, 18:05

Re: Motoren koker. Ødelagt toppakning??

Post by Mr.GD »

Det er 2.0i 16V. Den med 140 hk. Jeg fikk tatt opp termostaten, og fant ut at det ikke var noe kjøleveske i det hele tatt :shock:
Det er fortsatt veske igjen i radiatoren. Men jeg vil tro at hele motorblokka er så og si tom for vann. Skummelt. Men beholderen for kjøleveske er full. Hvordan kan det ha seg? :?:

Ja, det nok helt sikkert en lekasje, bare håper det ikke er fra toppakningen. Termostaten virker. Kan det være vannpumpa?
- 1988 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Grå - :D
- 1990 Corolla 1.6 12V Sedan - :) - (solgt)
- 1996 Opel Vectra 1.6 16V Combi - :? - (solgt)
- 1989 Citroen BX 1.9 12V Combi - :? - (solgt)
- 1991 Audi 100 2.3 Quattro Sedan - :( - (solgt)
- (1989 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Rød - delebil)
User avatar
Wibla
Moderator
Posts: 1790
Joined: 06 May 2006, 22:44
Location: Siljan

Re: Motoren koker. Ødelagt toppakning??

Post by Wibla »

Vel, hvis toppakningen er gåen så får du gjerne overtrykk i kjølesystemet, og da blåses vannet ut.

Det jeg ville gjort var å få fylt den med vann, koble fra pluggen som styrer kjølevifta (enkeltpol sensor med grå hylse tror jeg på 1genB...), og få kobla den til jord, da skal kjølevifta starte så fort tenninga er på

Så er det bare å se hvor det lekker vann, og se hvordan motoren oppfører seg på tomgang når temperaturen øker. Se om den spytter vann ut av ekspansjonstanken, eller om det er bobler i ekspansjonstanken. Det er somregel et tegn på at toppakninga eller toppen er gåen...
- 2015 Mazda3 2.2D Optimum
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition :mrgreen:
User avatar
Mr.GD
Posts: 49
Joined: 10 Mar 2010, 18:05

Re: Motoren koker. Ødelagt toppakning??

Post by Mr.GD »

Glemte å skrive at vifta ikke gikk da motoren ble varm. Tror det er fordi varmen ikke kom dit pga manglende kjøleveske. Det virker som også shocken har klikka. Motoren svinger mellom 1000 og 2000 rpm hvert andre sekund. Akkurat som om den ikke får bestemt seg om den skal shocke eller ikke. Kan dette ha med manglende kjøleveske å gjøre?

Da skal jeg prøve det du sa i morgen :) . Men har du noen formening om hvorfor kjølesystemet ikke henter vann fra ekspansjonstanken? Det er jo ikke noe rør i bunn av den. Bare en liten slange fra lokket og til radiatoren.
- 1988 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Grå - :D
- 1990 Corolla 1.6 12V Sedan - :) - (solgt)
- 1996 Opel Vectra 1.6 16V Combi - :? - (solgt)
- 1989 Citroen BX 1.9 12V Combi - :? - (solgt)
- 1991 Audi 100 2.3 Quattro Sedan - :( - (solgt)
- (1989 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Rød - delebil)
User avatar
Wibla
Moderator
Posts: 1790
Joined: 06 May 2006, 22:44
Location: Siljan

Re: Motoren koker. Ødelagt toppakning??

Post by Wibla »

"choken" på disse her er delvis styrt av kjølevann som går igjennom innsuget, så når det er lite vann så oppfører den seg sånn som du beskriver.

At vifta ikke går når motoren blir varm er et helt typisk fenomen på disse bilene, enten pga at sensoren ryker, eller fordi at styringa er ødelagt. Derfor jeg anbefalte deg å tvangskjøre vifta...
- 2015 Mazda3 2.2D Optimum
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition :mrgreen:
User avatar
Mr.GD
Posts: 49
Joined: 10 Mar 2010, 18:05

Re: Motoren koker. Ødelagt toppakning??

Post by Mr.GD »

Da var problemet løst :).

Fylte på over 4 liter med vann, så det var ikke mye igjen. Jeg regner med problemet lå i at vannpumpa ikke klarte å få vannet til å sirkulere pga lite vann, så derfor det lille som var igjen kokte opp i motoren. Jeg har også satt inn en annen termostat for å være på den sikre siden. Er mye groms i kjølesystemet fikk jeg erfare så kommer til å spyle igjennom og ta en rens etter hvert. Det bobla lite eller ikke noe i tanken, så jeg håper toppakningen er like hel, men det er en lekkasje et eller annet sted bak motoren. Kom nok etter at motoren kokte voldsomt første gangen.

Takker for hjelpen :) :)
- 1988 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Grå - :D
- 1990 Corolla 1.6 12V Sedan - :) - (solgt)
- 1996 Opel Vectra 1.6 16V Combi - :? - (solgt)
- 1989 Citroen BX 1.9 12V Combi - :? - (solgt)
- 1991 Audi 100 2.3 Quattro Sedan - :( - (solgt)
- (1989 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Rød - delebil)
User avatar
Wibla
Moderator
Posts: 1790
Joined: 06 May 2006, 22:44
Location: Siljan

Re: Motoren koker. Ødelagt toppakning??

Post by Wibla »

vel, er flere slanger bak motoren, og tipper det er lurt å få bytta den som lekker nå, før du kommer opp i samme situasjonen igjen :)
- 2015 Mazda3 2.2D Optimum
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition :mrgreen:
User avatar
Mr.GD
Posts: 49
Joined: 10 Mar 2010, 18:05

Re: Motoren koker. Ødelagt toppakning??

Post by Mr.GD »

Vel, jeg har fortsatt problemer med eksp. tanken. Og i dag fikk jeg bekreftet at det bobler i den. Ikke veldig kraftig, men konstant hele tiden (som å blåse forsiktig i et sugerør). Jeg regner med at det er derfor ikke noe av vannet går derfra og til radiatoren. Måtte fylle på ca 1,5 liter med vann igjen, selv om jeg bare har kjørt ca 20 mil etter at den kokte.

I tillegg så ryker det ganske hvitt av eksosen. Ikke med det første, men etter ca 1-2 minutter etter at bilen er startet. Kan ikke se noen tydelig lekkasje fra motorrommet heller.

Så da er det vel stor sjanse for at det er toppakningen :? . Eller??
- 1988 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Grå - :D
- 1990 Corolla 1.6 12V Sedan - :) - (solgt)
- 1996 Opel Vectra 1.6 16V Combi - :? - (solgt)
- 1989 Citroen BX 1.9 12V Combi - :? - (solgt)
- 1991 Audi 100 2.3 Quattro Sedan - :( - (solgt)
- (1989 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Rød - delebil)
User avatar
Wibla
Moderator
Posts: 1790
Joined: 06 May 2006, 22:44
Location: Siljan

Re: Motoren koker. Ødelagt toppakning??

Post by Wibla »

Her er det bare å parkere bilen og få av toppen, den toppakningen eller toppen er garantert røket.
- 2015 Mazda3 2.2D Optimum
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition :mrgreen:
User avatar
Mr.GD
Posts: 49
Joined: 10 Mar 2010, 18:05

Re: Motoren koker. Ødelagt toppakning??

Post by Mr.GD »

Jaja.. Da var det på'n igjen. Jeg byttet toppakning på Opelen jeg hadde rett før jeg solgte den. Og mye jobb var det.. Men der var stemplene i tillegg utslitt pga skaden. Jeg håper ikke det er noe mer enn bare pakningen nå, eller evt. toppen..

Blitt mye mekking i det siste, hehe :? :)

Men, ville du bytta hele motoren da? Eller satset på å fikse den ødelagte? Har en ekstra motor i delebilen :). Men det er litt forskjell i motorrommet på delebilen da. Noen deler som er flyttet på og andre ting som er tatt bort pga at dette er en 89 mod. Men det er fe motor i begge bilene.
- 1988 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Grå - :D
- 1990 Corolla 1.6 12V Sedan - :) - (solgt)
- 1996 Opel Vectra 1.6 16V Combi - :? - (solgt)
- 1989 Citroen BX 1.9 12V Combi - :? - (solgt)
- 1991 Audi 100 2.3 Quattro Sedan - :( - (solgt)
- (1989 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Rød - delebil)
User avatar
Wibla
Moderator
Posts: 1790
Joined: 06 May 2006, 22:44
Location: Siljan

Re: Motoren koker. Ødelagt toppakning??

Post by Wibla »

Nå skrev du vel i en annen tråd at det ikke var en FE3 i delebilen...?

Image
Dette er en FE3, om noen er forvirra...

88 og 89 er forskjellig, 89 har andre sensorer og lavere komp, samt annen ECU. Går an å transplantere sensorene over, er ikke det, men det er neppe optimalt. Få av toppen, send den på trykktesting, så vet du fort om det er dyrt (les: ny topp), eller ikke fullt så dyrt (les: bytte pakning). Trykktestes må disse uansett, da toppen er alu og sprekker veldig lett.
- 2015 Mazda3 2.2D Optimum
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition :mrgreen:
User avatar
Mr.GD
Posts: 49
Joined: 10 Mar 2010, 18:05

Re: Motoren koker. Ødelagt toppakning??

Post by Mr.GD »

Stemmer. Det er FE i begge bilene. Jeg er ganske sikker på det grunnet at det står FE når jeg bruker skiltnummeret i databasen til Mekonomen + at den svarte boksen som du ikke har på høyre side ved fremre støtdemper tårn har jeg i begge bilene mine. Jeg leste i et annet forum at det var en av tingene man kunne se etter for å skille de to typene. Ellers er de jo veldig like.

Ja, da skal jeg ta den av og få den trykktestet. Og kjøpe nytt pakningssett. Så det du sier er at toppen fra delebilen ikke passer rett inn hovedbilen?

Det er jo evt litt synd..
- 1988 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Grå - :D
- 1990 Corolla 1.6 12V Sedan - :) - (solgt)
- 1996 Opel Vectra 1.6 16V Combi - :? - (solgt)
- 1989 Citroen BX 1.9 12V Combi - :? - (solgt)
- 1991 Audi 100 2.3 Quattro Sedan - :( - (solgt)
- (1989 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Rød - delebil)
User avatar
Elanzer
Gear Head
Posts: 2687
Joined: 08 Aug 2005, 17:29
Location: Varhaug

Re: Motoren koker. Ødelagt toppakning??

Post by Elanzer »

ta nå bilde av motor rommet på delebilen din så ser vi om den passer...
hva står det på luftmengde måleren på delebilen og hva står det på din bil ?
- Mazda 6 GH 2.2D Sport `12
- Mazda Mx5 NA 1.8 `95
x Mazda Miata NA 1.6T `91
x Mazda 323F FBA 1.8 `96
x Mazda 626 GD FE3 `88
x Mazda RX7 FC "turbo 2" `86
User avatar
Mr.GD
Posts: 49
Joined: 10 Mar 2010, 18:05

Re: Motoren koker. Ødelagt toppakning??

Post by Mr.GD »

Det stod en del på luftmengdemåleren, så jeg tar med alt:

Hovedbilen: F8B3 8425 EST50171 (bilde 1)
Deleilen: - - F8B3 8819 EST50171 (bilde 2)
bilde 1.JPG
bilde 2.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- 1988 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Grå - :D
- 1990 Corolla 1.6 12V Sedan - :) - (solgt)
- 1996 Opel Vectra 1.6 16V Combi - :? - (solgt)
- 1989 Citroen BX 1.9 12V Combi - :? - (solgt)
- 1991 Audi 100 2.3 Quattro Sedan - :( - (solgt)
- (1989 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Rød - delebil)
Post Reply