Page 3 of 4

Posted: 17 Aug 2005, 10:52
by 382
Ut i fra det jeg har hørt så er det det, altså. Men ta det med en klype osv...

Fjærer og dempere

Posted: 22 Aug 2005, 17:45
by kjellso
Har lest alle postene her når det gjelder dette temaet.
Lurer på hva Lotus72 legger i at det kun er en type dempere som fungerer sammen med eibach settet? Hvilke typer har du testet? Eg selv har fått tilbud på KYB gassdempere til dette settet. Vil dette bli for mykt slik at det "rubber" i skjermene bak? Eg er ikke ute etter en knallstiv bil, vil ha et kompromiss.

Tar imot informasjon med stor takk.

Re: Fjærer og dempere

Posted: 04 Sep 2005, 01:56
by lotus72
kjellso wrote:Har lest alle postene her når det gjelder dette temaet.
Lurer på hva Lotus72 legger i at det kun er en type dempere som fungerer sammen med eibach settet? Hvilke typer har du testet? Eg selv har fått tilbud på KYB gassdempere til dette settet. Vil dette bli for mykt slik at det "rubber" i skjermene bak? Eg er ikke ute etter en knallstiv bil, vil ha et kompromiss.

Tar imot informasjon med stor takk.
jeg har sendt en PM til Kjellso, men det ser ikke ut som han har lest den, eller kanskje han bare er litt opptatt.... :wink:

Senking

Posted: 05 Sep 2005, 01:39
by kjellso
Hei igjen!

Eg har sett den pm du sendte Lotus :-) Men foretrekker å holde diskusjonen her i forumet og ikkje på telefon.

Lurte på ein ting med det stab staget du har i bagasjerommet, går det an å fjerne det lett uten å ta vekk dekselet? Det kan jo være greit om ein skal laste inn store ting baki der..........

Re: Fjærer og dempere

Posted: 05 Sep 2005, 15:00
by lotus72
Jeg har prøvd Monroe Sensatrack- den var altfor myk og klarte ikke å kontrollere fjærene slik at bilen ble gyngete å kjøre.

Sachs Advantage var mye bedre og er et greit alternativ, men også her synes jeg demperen var noe myk slik at kjøring over fartsdumper ble en rolig affære, retur dempingen var for treg slik at man gjerne skrapet nedi med bilen, irriterende.

Tokico illumina er justerbare og jeg kjører med trinn 4 foran og bak. Det er nest hardest og fungerer utmerket. Jeg merker at demperne kontrollerer bilen mye bedre og har funnet et bra komromiss mellom stivhet og komfort. Når det gjelder rubbing i skjermene bak har dette med dekk å gjøre og ikke dempere/senking. Alle Eibach og H&R fjærer er progressive og derfor komprimeres de mindre enn de originale ved belastning, de blir derimot vesentlig stivere når de sammenpresses...

Jeg vil tro KYB tilsvarer Sachs demperne uten å være skråsikker.

Fjærbenstagene hjalp enormt og det bakre henger like under hattehyllen, jeg har ikke noe problem med å frakte lange gjenstander, men de må ikke være for høye/brede.

Se forøvrig bilde av fjærbenstag foran og bak på:

http://www.bilgalleri.net/html/gal_visbil.asp?ID=1100

Posted: 05 Sep 2005, 22:05
by kjellso
Hei og takk for god info!
Eg køyrer no med 215 dekk bak med 45 profil og 17 tomms felg.
Dette rubbar når det sitter folk baki, og ein køyrer i dumpar og i skarpe svingar.
KYB demparane vil nok tilsvare sachs ca ja. Trur gass dempara er meir progressive enn standard.

Når det gjelder staget bak lurer eg på om du lett kan fjerne det ved behov?

Posted: 05 Sep 2005, 23:16
by lotus72
kjellso wrote:Hei og takk for god info!
Eg køyrer no med 215 dekk bak med 45 profil og 17 tomms felg.
Dette rubbar når det sitter folk baki, og ein køyrer i dumpar og i skarpe svingar.
KYB demparane vil nok tilsvare sachs ca ja. Trur gass dempara er meir progressive enn standard. Dette vil ikke hjelpe deg, du burde kjøpe felg med riktig innpress, tipper du har enten for brede felger eller for lite innpress. Jeg har samme dekk men det rubber ikke! Jeg har 7 tommers bredde på felgene med 45 mm innpress, samme innpress om originalt.

Når det gjelder staget bak lurer eg på om du lett kan fjerne det ved behov?
Det kan man sikkert, men man må fjerne festene til sikkerhetsbeltene siden de er boltet fast på baksiden av fjærbenstaget. tipper det tar 1 time all in all.

Rubbing

Posted: 08 Sep 2005, 04:28
by kjellso
Sidan eg allereie no merka rubbing i skjermane bak når bilen er tungt lasta lurer eg på kva type dekk som rubbar lite :-)
Køyrer no på 215/45/17 Nankang NS1 Dekk.(Felgane er 7,5 breie)
Ser at du og Lotus køyer på denne dimmen.
Har du ikkje rubbing?

Re: Rubbing

Posted: 08 Sep 2005, 09:19
by lotus72
[quote="kjellso"]Sidan eg allereie no merka rubbing i skjermane bak når bilen er tungt lasta lurer eg på kva type dekk som rubbar lite :-)
Køyrer no på 215/45/17 Nankang NS1 Dekk.(Felgane er 7,5 breie)
Ser at du og Lotus køyer på denne dimmen.
Har du ikkje rubbing?

Jeg hadde rubbing med 7,5 toms felger, med innpress 38 mm( det vil si at de stikker 7 mm lenger ut enn original felgene). Men disse byttet jeg grunnet akkurat dette. Det burde også du gjøre! Jeg regner med at disse er kjøpt inn i år. Dette er reklamasjonsgrunn uansett- dekkene hjelper ikke her, du kan ikke kjøre med smalere dekk enn 215- da kantkjører du felgene veldig fort grunnet smalt dekk på forholdsvis bred felg. Jeg kjøpte Rial Lemans 7,5 X 17 med 38 mm innpress felger ifjor, men byttet de i 7X 17 OZ Racing felger med 45 mm innpress i år. Dekkene er identiske, 215/45-17. Felgene er 1,27 centimeter smalere, samt at de stikker 7 mm mindre ut fra bilen-ingen rubbing :idea:

Rubbing

Posted: 08 Sep 2005, 16:41
by kjellso
Ok!
Eg har hatt dissa felgane i over 2 år så problemet har ikkje vore stort akkurat. Er 40 inpress på dei. Det er ikkje felgane som rubbar men dekka.
Men kan jo være fordi felgane "bretta" dekka ut at dei tar borti.

Rubbing

Posted: 09 Sep 2005, 01:34
by kjellso
Har forresten funne ut at det er noke plast skraml utterst i skjemane som tar borti, vurdera å berre skjære det vekk.

Det er kun ved fullt baksete og bagasje i bagasjerommet eg har merka noke.

Posted: 03 Oct 2005, 12:34
by Zepticon
Etter en liten PM til Jacobs Autosupply fikk jeg følgende svar...
Jacob wrote:Hei, her har du noen priser på senkesett og Koni til bilen din:

Eibach senkesett: senker 30mm - veil kr. 2881,- inkl mva
(det skiller på motorstr på 626 - så må ha mer opplysninger før jeg bestiller)

Koni dempere:

Foran: veil kr. 988,- inkl mva pr stk
Bak: veil kr. 1069,- inkl mva pr stk

Konidemperne er røde og justerbare i stivhet, men de leveres i en "Cut & Strut" versjon - dette betyr at du må benytte det gamle fjærbenet, men kutte av toppen av fjærbenet og ta ut innmaten - deretter borrer du et hull i bunnen av det gamle fjærbenet og setter inn Koni demperen som en innsats.
Hva tror dere om dette da?

Posted: 11 Oct 2005, 00:43
by Borgenvik
Lekker den v6`ærn din Kristian

Posted: 11 Oct 2005, 13:25
by 382
Litt høy kanskje. Men jeg har sett en annen V6er nå, med nye dempere og den var like høy som min. God å kjøre i alle fall.

Posted: 12 Oct 2005, 10:19
by lotus72
Zepticon wrote:Etter en liten PM til Jacobs Autosupply fikk jeg følgende svar...
Jacob wrote:Hei, her har du noen priser på senkesett og Koni til bilen din:

Eibach senkesett: senker 30mm - veil kr. 2881,- inkl mva
(det skiller på motorstr på 626 - så må ha mer opplysninger før jeg bestiller)

Koni dempere:

Foran: veil kr. 988,- inkl mva pr stk
Bak: veil kr. 1069,- inkl mva pr stk

Konidemperne er røde og justerbare i stivhet, men de leveres i en "Cut & Strut" versjon - dette betyr at du må benytte det gamle fjærbenet, men kutte av toppen av fjærbenet og ta ut innmaten - deretter borrer du et hull i bunnen av det gamle fjærbenet og setter inn Koni demperen som en innsats.
Hva tror dere om dette da?
Da hadde jeg heller bestilt Tokico Illumina fra USA, de passer rett inn og kan justeres fra toppen av demperen lik gule koni. En liten skrutrekker er alt som skal til. Du får de til samme pris og slipper møkkajobben med å kappe og tilpasse den nye demperen..