Sportsfilter

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

trusestrikk wrote:rense? der var gulle rent der
Det høres bra ut. Føleren min var noe fet, så ut som tilbakeslag fra innsug. Renset med isopropanol, og resatte hjerne. Fungerte meget bra, merket faktisk at bilen reagerte kjappere på gasspåslag.
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

Elanzer wrote:kommer til å lage sånn kald luft bort til filteret mitt eg, og KAANSJE sperre det litt inne i fra motorrommet... får se.. tror ikke eg gidder det... må jo sansynleg flytte det når eg turbokonventerer :)
Stygt men bedre en helt åpent: La nedre del av filterboksen sitte igjen. Da får man kaldluft fra røret som kommer inn, samtidig som filter er en tanke bedre skjermet fra motor.
PS: Prøv å hold et åpent filter opp mot sola/pære, da skjønner man hvorfor ikke dette er bra for motor :wink:
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
User avatar
Elanzer
Gear Head
Posts: 2687
Joined: 08 Aug 2005, 17:29
Location: Varhaug

Post by Elanzer »

tja... tror ikke eg ser en dritt gjennom mitt da ;) er sånn skum greie tror eg det var... greddy hvertfal 8)
- Mazda 6 GH 2.2D Sport `12
- Mazda Mx5 NA 1.8 `95
x Mazda Miata NA 1.6T `91
x Mazda 323F FBA 1.8 `96
x Mazda 626 GD FE3 `88
x Mazda RX7 FC "turbo 2" `86
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

Elanzer wrote:tja... tror ikke eg ser en dritt gjennom mitt da ;) er sånn skum greie tror eg det var... greddy hvertfal 8)
Dersom det "skum-greier" fungerer dette bedre enn disse "netting-greiene". Ha Ha, flotte faguttrykk. Bomz Racing filter som selges til 500-600 kroner blir man "blendet" av sola dersom man holder det opp mot sola.
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
User avatar
Mazda--speed
Posts: 461
Joined: 28 Oct 2005, 23:14
Location: Hordaland
Contact:

Post by Mazda--speed »

hmm.Rimelig pent og vakkkert. Liker de motorene der, desto mer jeg ser på de..Skulle ønske det var en slik motor i GC`en min :lol:

Bare en liten tanke om noen kunne hjelp å finne et bra filter, som gir motoren sunn og ren luft, skaper en litt grom lyd, og ser bra ut. Noen tips.? please PM meg, så vi slipper at jeg stikker av med tråden til trådstarter :wink:
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

Mazda626 wrote:
trusestrikk wrote:rense? der var gulle rent der
Det høres bra ut. Føleren min var noe fet, så ut som tilbakeslag fra innsug. Renset med isopropanol, og resatte hjerne. Fungerte meget bra, merket faktisk at bilen reagerte kjappere på gasspåslag.
Hvordan resette hjerne?
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

trusestrikk wrote: Hvordan resette hjerne?
Koble i fra batteri! For å eventuelt tappe ut "siste rest av strøm", trå inn bremsepedal en god stund........
Nå er hjernenen satt i fabrikkinnstilling, og det er opp til deg hvordan du vill "forme motoren". Også viktig å gjøre dette dersom du akter å kjøre 98 oktan.
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

Mazda626 wrote:
trusestrikk wrote: Hvordan resette hjerne?
Koble i fra batteri! For å eventuelt tappe ut "siste rest av strøm", trå inn bremsepedal en god stund........
Nå er hjernenen satt i fabrikkinnstilling, og det er opp til deg hvordan du vill "forme motoren". Også viktig å gjøre dette dersom du akter å kjøre 98 oktan.
Forme motoren? Jeg har alltid kjørt 98--
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

trusestrikk wrote: Forme motoren? Jeg har alltid kjørt 98--
Forme motoren
Hjernen blir programert ut i fra kjørestilen din, dette skjer kontinuerlig. Tipper at bilen din ikke er daukjørt :lol: , men dog kan det ligge inne feilmeldinger. Derfor er det lurt å ta en resett.
Jeg har alltid kjørt 98--
Da er det ingen sak. Tenningen blir automatisk justert etter oktanvalget. Dette skjer dog ikke med en gang, og man bør derfor starte på 0 i hjerne, ved overgang til 98.

Ved rensing av luftmengdemåler, skifte av plugger/ledninger, filter, drivstoffilter ol, kan det faktisk lønne seg å ta en resetting. Men, stort sett ordner bilen opp selv............ :wink:
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

Da e chippen på plass! Ble liiiiiiiitt bedre drag....
Post Reply