Nye Mazda 6 2013 nærmer seg

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
User avatar
Atenza
Posts: 383
Joined: 03 May 2007, 19:12

Re: Nye Mazda 6 2013 nærmer seg

Post by Atenza »

Nyttig at folk begynner å legge ut erfaringer. Ser ut til at det er en del som har de samme problemene her, da. Får håpe folk reklamerer og at Mazda kommer opp med løsninger.

Hvordan holder den Soul red-fargen seg? Har sett en demo-bil her med en del vaskeriper ... Blir dere lei av "så mye rødt" (på stv) eller går det bra?

Jeg har skrevet en del om høyt forbruk på min 2,0 diesel (GH, forrige modell) i andre tråder og den forbaska regenereringa av dieselpartikkelfilteret (les: pøs på diesel for å brenne av sot) som motoren/eksosen aldri blir varm nok til å få fullført med hovedsaklig småkjøring i by. Så snittforbuket på en tank kan ligge på både 0,8 og 0,9 og enda høyere, selv om det må sies at på langkjøring, når DPF-et faktisk HAR fått brent av seg, har jeg hatt et forbruk så lavt som 0,42 l/mil, og det er godt under fabrikktall. Ser ut til at det fortsatt er smartest med bensin i by ...

Noen som vet om automatgir genererer mer sot og dritt i DPF enn manuell?

Atenza
2011 Mazda MX-5 Special Edition
2014 Ford S-MAX Premium
2008 Mazda6 2,0 DE Advance Plus
2003 Mazda6/Atenza 2,0 Touring stv m/skinn
2000 Mazda 626 1,8 Exclusive kombi
1993 Mazda 626 1,8 LX kombi
1990 Mazda 626 2,0i LXPlus kombi
User avatar
WildThing
Posts: 485
Joined: 20 Sep 2006, 16:21

Re: Nye Mazda 6 2013 nærmer seg

Post by WildThing »

Leverte henne på Mobile idag med den nevnte "handlelisten", samt at ene dekselet under bilen måtte skiftes. Dette skal jeg komme tilbake til her.
Navigasjonen ble fikset med en omprogramering. Det handlet altså ikke om dårlig kontakt/antenne slik jeg trodde.
Skramling fra høytaler var faktisk ødelagt høytaler. Byttet på garanti.
Når det gjelder bagasjeluken så sier de at dette er en kjent feil som det ikke finnes noen fix på akkurat nå. Men den er notert.
Skramling fra førerdør har de enten oversett eller ikke greid fikse, for den var der når jeg kjørte hjem. Den får de høre mer om i morgen, den er i sonen rett ved seteryggen og ergo særdeles irriterende. Jeg snakket med selger hos Fagerthun Bil i Narvik (som forøvrig gir strålende service hele veien) og han nevnte at dette hadde de hørt et par av. Han hadde også hatt inne en bil med samme feil på navigasjon.


Mitt råd uansett hva farge du velger å kjøpe, er at du spanderer på lakkforsegling og seriøs polering. Jeg har gjort dette fra første uke, og holder bilen ren hele tiden. Du finner lite striper eller vaskemerker, hun ser like sprek ut i fargen som da hun var ny. De eneste merkene som finnes er på bakdøren hvor 6'åringen har barnesetet. Er vel lite å gjøre med akkurat det.
Men hett tips; skal du kjøpe en ny slik - kjøp dørterskel-listene med EN gang! Innsteget i bilen har en ganske vid kanal, og det er nok slik at du før eller siden er dømt til å få sår og riper i denne om den ikke blir montert. Kjøp også den alu-listen til støtfagneren om du velger stasjonsvogn. Jeg erfarte fra 2010-modellen hvor lett det var å lage striper i fangeren ved inn- og utlasting. Den ser også jævli fresh ut, og skaper litt detalj som jeg i utgangspunktet kanskje savner bak på bilen.

Jeg er storfornøyd med Soul Red, den fargen lever så intenst og så forskjellig ut fra hva lys du ser bilen i. Fargen er direkte deilig, og bilen fanger veldig mye oppmerksomhet. Skulle jeg valgt en annen, så ville det blitt hvit metallic. Mulig det blir bestilt en til, faktisk...


Edit: glemte å nevne dekselet under. Som de fleste kanskje allerede vet, så har Mazda6 nå dekket stort sett hele understellet med plast-deksler for å forbedre aerodynamikken. Jeg har dog erfart at disse har en svakhet, og det er vannsprut. Min bil har kjørt gjennom dyp vannføring på E6, hastigheten var de lovlige 70. Resulatet var at vanntrykket har presset platen av festene, NEDOVER! Dette synes jeg nok er litt svakt, og jeg spår at dette kommer til å være en vanlig skade på disse bilene. Det kostet 2042,- med arbeid å skifte en av de bakre platene.
1987 3.0 929 HC
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960

First step towards failure, is trying.
User avatar
Atenza
Posts: 383
Joined: 03 May 2007, 19:12

Re: Nye Mazda 6 2013 nærmer seg

Post by Atenza »

Dørterskel-lister, mener du slike i børsta stål-finish med modellnavn prega inn? Har sånne på MX-5-en, og de tåler ingenting før de ripes opp.

Ser for øvrig at i forslaget til statsbudsjett kuttes avgiftene på 2,5 med nesten 20.000,-. Hurra!

Atenza
2011 Mazda MX-5 Special Edition
2014 Ford S-MAX Premium
2008 Mazda6 2,0 DE Advance Plus
2003 Mazda6/Atenza 2,0 Touring stv m/skinn
2000 Mazda 626 1,8 Exclusive kombi
1993 Mazda 626 1,8 LX kombi
1990 Mazda 626 2,0i LXPlus kombi
User avatar
WildThing
Posts: 485
Joined: 20 Sep 2006, 16:21

Re: Nye Mazda 6 2013 nærmer seg

Post by WildThing »

Ja, tenker på disse med lys i. Jeg vil heller ripe disse opp enn å få lakksår i selve bilen.

Image

Jeg, av alle, vurderer spoiler-fjas på bilen min. Tanker om dette settet?
1987 3.0 929 HC
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960

First step towards failure, is trying.
Paul
Posts: 8
Joined: 12 Oct 2013, 22:17

Re: Nye Mazda 6 2013 nærmer seg

Post by Paul »

Har nå finlyttet etter ulyden, og den kommer i førersidedøren (kanskje også passasjerdøren) ved rundt 35-42 Km i timen, ved rundt 1700/1900 omdreininger. Det kan virke som det er en eller annen form for egenressonans i materialet i døren? Rødfargen er meget fin, men jeg tror ikke jeg ville kjøpt den hvis du ikke hadde hatt garasje, skit etc. viser meget godt igjen.

Vedrørende forbruk så har jeg enda ikke klart å komme under 0,7 på mila (Ø). Noen som vet hvor lenge motoren bør kjøres før DPF får brent seg ut? Det kan være smart med tanke på levetiden å gjøre dette i blant?
User avatar
Atenza
Posts: 383
Joined: 03 May 2007, 19:12

Re: Nye Mazda 6 2013 nærmer seg

Post by Atenza »

Siterer mail fra teknisk sjef i Mazda da jeg spurte om bilen min, en 2008 2,0 DE 140hk:

"Diesel Partikkel Filter (DPF), har behov for rensing fra tid til annen.
For å få i gang denne prosessen må motoren ha driftstemperatur.
Det oppnås etter ca 10-15 min normal kjøring.
Selve rensingen, eller regenereringen, tar ca tilsvarende tid.

Om du i normale hverdager kjører til og fra jobb med en del køkjøring i tillegg til mindre småkjøring i byen, vil bilen din forsøke å regenerere ved nesten hver kjøretur.
Dette vil da starte når motoren har over 2000 o/min og farten er over ca 40km/t
Dette registreres av kjøre computeren, og vises i form av et høyere forbruk.
Når du kjører en langtur vil regenereringen kunne fullføres, og forbruket faller da på det normale nivået.

Det som kan gjøres er å la bilen fullføre regenerering av DPF når du registrer høyt forbruk.
Dvs. ta en ekstra runde med bilen f. eks på vei fra jobb, på ca 10-15 min."

og

"Den har ikke behov for regenerering hver dag.
Den starter regenerering hver dag, om den ikke blir fullført dagen før.

Om den blir fullført, så går det ca 200-300km før neste er nødvendig.

Kjøremønster skal ikke forkorte levetid på DPF, men det kan hende du må skifte olje litt oftere pga Diesel innblanding i motor oljen.
Dette er helt normalt og vil ikke forringe motoren.
Varselsystemet på bilen vil varsle om det blir nødvendig med oljeskift ved at DPF lampen vil begynne å blinke.
Gjør den det, må du skifte oljen umiddelbart.

Ved å ta ekstrarunde innimellom, om det er lenge siden du har kjørt langtur, vil du nok ikke oppleve dette."
WildThing wrote:
Image

Jeg, av alle, vurderer spoiler-fjas på bilen min. Tanker om dette settet?
Tja. Joda, gir jo det lille ekstra, men Mazda6 er sharp nok i seg selv 8) ... Slike sett koster gjerne en like mye som en fin ferietur.

Atenza
2011 Mazda MX-5 Special Edition
2014 Ford S-MAX Premium
2008 Mazda6 2,0 DE Advance Plus
2003 Mazda6/Atenza 2,0 Touring stv m/skinn
2000 Mazda 626 1,8 Exclusive kombi
1993 Mazda 626 1,8 LX kombi
1990 Mazda 626 2,0i LXPlus kombi
gamer73
Posts: 24
Joined: 08 Jul 2013, 21:53

Re: Nye Mazda 6 2013 nærmer seg

Post by gamer73 »

bilen med den stylingen på bildet er nok blodsenket i tillegg.....og UTEN blodsenking blir den nok ikke særlig tøff med styling. Mene....da har man ikek lenger en stv-familiebil;)

Angående 20 000kr mindre i avgift til staten fra neste år. Tror dere det er mulig å få levert bilen 1 januar neste år i stedet for i slutten av november? Jeg får nemlig min bil den 24 november, men jeg hadde gjerne ventet 1 mnd om jeg sparte 20 tusen:) Kan man kanskje bare hente bilen å betale og be om at den ikek registreres? Så kan man ta prøveskilter hjem og sette den der til januar..så går man å kjøper skilter?
User avatar
Atenza
Posts: 383
Joined: 03 May 2007, 19:12

Re: Nye Mazda 6 2013 nærmer seg

Post by Atenza »

Nå er det jo på ingen måte sikkert at avgiftslettelsen de rødgrønne la fram adopteres 100% i de blå sitt statsbudsjett eller at Mazda lar den avgiftslettelsen komme kundene 100% til gode, men det er jo lov å håpe ;). Usikker på når engangsavgiften betales på nybil solgt gjennom forhandlere, men ved bruktimport betales den ved/etter registrering. Forresten: "Ved import av nye biler der Samsvarsdokumentet fremlegges kan du i de fleste tilfeller betale engangsavgiften samtidig med merverdiavgiften", står det på http://www.toll.no/templates_TAD/Topic. ... anguage=no.

Men dette kan vel forhandler fortelle deg? Han sier temmelig sikkert IKKE at du kan hente bilen og kjøre på prøveskilt, men evt vente til 2014?

Atenza
2011 Mazda MX-5 Special Edition
2014 Ford S-MAX Premium
2008 Mazda6 2,0 DE Advance Plus
2003 Mazda6/Atenza 2,0 Touring stv m/skinn
2000 Mazda 626 1,8 Exclusive kombi
1993 Mazda 626 1,8 LX kombi
1990 Mazda 626 2,0i LXPlus kombi
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Nye Mazda 6 2013 nærmer seg

Post by lassi »

gamer73 wrote:bilen med den stylingen på bildet er nok blodsenket i tillegg.....og UTEN blodsenking blir den nok ikke særlig tøff med styling. Mene....da har man ikek lenger en stv-familiebil;)

Angående 20 000kr mindre i avgift til staten fra neste år. Tror dere det er mulig å få levert bilen 1 januar neste år i stedet for i slutten av november? Jeg får nemlig min bil den 24 november, men jeg hadde gjerne ventet 1 mnd om jeg sparte 20 tusen:) Kan man kanskje bare hente bilen å betale og be om at den ikek registreres? Så kan man ta prøveskilter hjem og sette den der til januar..så går man å kjøper skilter?
Jeg ventet 3 uker ekstra for å få min levert i 2013 istedenfor desember 2012. Da med tanke på gjensalgsverdi da denne "i hodet" på de fleste er et helt år nyere enn de andre. Prisen gikk da opp 500kr pga endrede avgifter.

Dette bør altså gå helt fint. (Såfremt avgiftene faktisk blir endret)
(Bilen blir nok også som nevnt stående hos forhandler...)
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
gamer73
Posts: 24
Joined: 08 Jul 2013, 21:53

Re: Nye Mazda 6 2013 nærmer seg

Post by gamer73 »

hmm ja skal ringe forhandler å høre:)

opsi http://www.ba.no/nyheter/article6927872.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Hitterdøl'n
Posts: 208
Joined: 10 Oct 2005, 18:54
Location: Hitra

Re: Nye Mazda 6 2013 nærmer seg

Post by Hitterdøl'n »

Hadde en plan om å ta noen fete bilder av nypolert bil i solnedgang osv, men ettersom jeg la på vinterdekkene i dag, så har vel toget gått for i år...
Hentet bilen på slutten av juli, Optimum, med 175hk og dark silver hjul, har nå rullet 4000km. Er storfornøyd! Ingen ulyder eller signaltap på antenne. Radioen er vel bedre enn Hyundai'n, radio dårlig generelt utpå her.
Gode seter, drar som et uvær og forbruket ligger på 0,6. Presis styring som nevnt. Litt dekkstøy, men asfalten utpå her er sinnsyk... Har kjørt den på nylagt asfalt, og det var
som en annen verden. Stillere enn Hyundai'n.
Rødfargen synes jeg blir bare bedre og bedre for hver uke :) Angrer ikke på den!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
2015 Mazda 6 AWD optimum
2013 Mazda 6 2.2 Optimum Solgt
2012 Hyundai i40 Premium Solgt
1994 Mazda 626 1,8i Solgt
User avatar
WildThing
Posts: 485
Joined: 20 Sep 2006, 16:21

Re: Nye Mazda 6 2013 nærmer seg

Post by WildThing »

gamer73 wrote:bilen med den stylingen på bildet er nok blodsenket i tillegg.....og UTEN blodsenking blir den nok ikke særlig tøff med styling. Mene....da har man ikek lenger en stv-familiebil;)
Jeg tror ikke den på bildet er senket noe speiselt, linje-forholdet mellom hjul og hjulbue er ikke spesielt ulik min
1987 3.0 929 HC
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960

First step towards failure, is trying.
User avatar
WildThing
Posts: 485
Joined: 20 Sep 2006, 16:21

Re: Nye Mazda 6 2013 nærmer seg

Post by WildThing »

Paul wrote:Har nå finlyttet etter ulyden, og den kommer i førersidedøren (kanskje også passasjerdøren) ved rundt 35-42 Km i timen, ved rundt 1700/1900 omdreininger. Det kan virke som det er en eller annen form for egenressonans i materialet i døren? Rødfargen er meget fin, men jeg tror ikke jeg ville kjøpt den hvis du ikke hadde hatt garasje, skit etc. viser meget godt igjen.
Jeg har funnet ut det samme som deg ut fra hvor i bilen ulyden kommer fra. Usikkert om det er samme lyden som fra passasjersiden, verken jeg eller fruen greier stadfeste det helt.
Jeg tolker lyden som plast mot plast, eller metall mot plast. Et eller annet løst eller dårlig festet som ligger og vibrerer mot gods. Det irriterer meg at dette ikke ble fikset opp i når bilen var inne.

Er uenig i at den røde viser mer skitt, dette tror jeg kun den koksgrå er bedre på. Men helt klart, det er utrolig deilig når hun er ren :P
1987 3.0 929 HC
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960

First step towards failure, is trying.
gamer73
Posts: 24
Joined: 08 Jul 2013, 21:53

Re: Nye Mazda 6 2013 nærmer seg

Post by gamer73 »

for ulyder..sjekk linken

http://forum.mazda6club.com/mazda-6-3rd ... s-yet.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Rød er fint, men personlig så syntes jeg rød stasjonsvogn blir litt vel mye rødt. Vi prøvekjørte en rød en før vi gikk for hvit. Tror rød passer best til sedan:)
bremsekalipermannen
Posts: 28
Joined: 31 Jan 2013, 00:03

Re: Nye Mazda 6 2013 nærmer seg

Post by bremsekalipermannen »

Kjørt rundt 8000km med 150hk diesel automat stv. Ingen skrangling noe sted. Snittforbruk på blandet kjøring ligger stabilt 0,56 (iflg. computer), langkjøring 600km langs E6 med lite last i bil: 0,42. Veldig godt fornøyd med bilen.

Ang. bakluke som ikke går i lås: Sjekk gummimatta (ekstrautstyr). Den vrir seg ut av stilling og hindrer låsen. Fest den med velcro.

Metallist i dørtrinnet vurderes, for der renner det på med riper. Kan noen ringe Japan og be de lage en versjon uten røde lys?
Post Reply