girproblemer mazda 6

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
lhsolvaag
Posts: 16
Joined: 19 May 2012, 22:33

girproblemer mazda 6

Post by lhsolvaag »

Er ny her på forumet og har akkurat kjøpt meg en 2008 mazda 2.0d. Km 71000. Er veldig fornøgd med bilen bortsett fra en ting, og de er giringen. Hadde regnet med på en såpass ny bil med manuell gir at dette skulle fungere knirkefritt. Trodde dei første dagene at det berre var en vanesak, men bilen er på en måte "hakkete" og gire med. Klarer på en måte ikkje og skifte gir i en bevegelse. De eg oppdaget i dag var at dette var kun når clutchen var heilt inne. Visst eg ikkje trykker den helt inn og girer så virker de fint. Kan evt. clutchen justeres?:)
lhsolvaag
Posts: 16
Joined: 19 May 2012, 22:33

Re: girproblemer mazda 6

Post by lhsolvaag »

Har nå hat meg en lengre tur og funnet ut at de er fra 1 til 2 gir som er verst. hører og kjenner de fysisk i girspaken når eg girer.trudde at de kunne clutchrelatert, men nå begynner eg og tvile. Kom seg litt når bilen blei varm men fortsatt ikkje helt bra. Noken som har vært bort i dette før?:) setter pris på alle innspill.
User avatar
norfoc76
Posts: 85
Joined: 20 Feb 2012, 15:00

Re: girproblemer mazda 6

Post by norfoc76 »

Har samme bil som deg og merker ikke noe slikt, synes faktisk at giren er mye bedre enn både vag og audi'er jeg har hatt før.
Kan være en justering som skal til, eller en oppsmøring av overføringer.
lhsolvaag
Posts: 16
Joined: 19 May 2012, 22:33

Re: girproblemer mazda 6

Post by lhsolvaag »

Sei du de ja. Er veldig fornøgd med bilen bortsett fra dette. Håper at de er noke som lar seg fikse uten alt for store utlegg:)
User avatar
norfoc76
Posts: 85
Joined: 20 Feb 2012, 15:00

Re: girproblemer mazda 6

Post by norfoc76 »

Jeg hadde svingt innom en mazda forhandler og hørt om det var noen justeringer.
Hva er forbruket på bilen din??
lhsolvaag
Posts: 16
Joined: 19 May 2012, 22:33

Re: girproblemer mazda 6

Post by lhsolvaag »

Har ikkje målt forbruket enda. Har bare hatt bilen i 1 uke, men kan ikkje forstå de er spesielt høgt:)
Baddas
Posts: 12
Joined: 13 Sep 2010, 17:05

Re: girproblemer mazda 6

Post by Baddas »

.
Last edited by Baddas on 19 Jun 2014, 00:49, edited 1 time in total.
lhsolvaag
Posts: 16
Joined: 19 May 2012, 22:33

Re: girproblemer mazda 6

Post by lhsolvaag »

Har som en liten følelse av at dette er noke eg må leve med. Litt skuffende på en såpass ny bil:( berre de ikkje blir betydelig verre til vinteren når kuldegradene setter inn.
User avatar
norfoc76
Posts: 85
Joined: 20 Feb 2012, 15:00

Re: girproblemer mazda 6

Post by norfoc76 »

Kansje det hjelper med å smøre opp overføringer og skifte olje på kassen.
Min er iallefall noe av det bedre jeg har testet å gire med :)
fred_stian
Posts: 23
Joined: 13 Dec 2011, 21:12

Re: girproblemer mazda 6

Post by fred_stian »

Jeg har akkurat samme gir problemene som deg.
Min har gått 77'k.
Hadde den inne til service for 2-3 mnd siden (når det var litt kaldere ute) og nevnte det for de da, med forklaring om at det var hovedsakelig mellom 1. og 2. gir og helt klart verst når den er kald. Mulig det er når clutchen her helt inne, det har jeg ikke tenkt over, men kan sjekke etterpå!
De fant ingen feil, så da tenkte jeg at den skulle være litt tight, selv om jeg synes det var litt vel tight med tanke på at det til tider høres ut som du ikke klemmer inn clutchen eller overføringene ikke treffer som noen nevnte lenger opp her....
lhsolvaag
Posts: 16
Joined: 19 May 2012, 22:33

Re: girproblemer mazda 6

Post by lhsolvaag »

Hmm..kan tyde på at dette ikkje er et ukjent Problem. Kan de muligens være noke med oljen? Kan nesten virke slik siden de blir bedre når den blir varm. Blir alle levert med samme olje fra fabrikk skal tro? Står no som nevnt lenger opp at de har blitt prøvd.andre typer oljer og pro Problemet har blitt eliminert. Litt risky og forske på dette sjølv,men rart at mazda stiller seg helt uforstående.
Baddas
Posts: 12
Joined: 13 Sep 2010, 17:05

Re: girproblemer mazda 6

Post by Baddas »

.
Last edited by Baddas on 19 Jun 2014, 00:55, edited 1 time in total.
lhsolvaag
Posts: 16
Joined: 19 May 2012, 22:33

Re: girproblemer mazda 6

Post by lhsolvaag »

Har ikkje hatt bilen på verksted for kontroll enda. Satser på og få gjordt dette i nærmaste framtid.hvordan er de med girkasse i forhold til garanti evt. Reklamasjon? Kva dekkes Visst de viser seg at de er noke galt med girkasse?
fred_stian
Posts: 23
Joined: 13 Dec 2011, 21:12

Re: girproblemer mazda 6

Post by fred_stian »

lhsolvaag: Fått dratt innom Mazda med bilen enda? :)
lhsolvaag
Posts: 16
Joined: 19 May 2012, 22:33

Re: girproblemer mazda 6

Post by lhsolvaag »

Har ikkje gått så fort i svingene her, men nå har eg fått bestillt med time 22 oktober:) bedre sent en aldri...
Post Reply