Mazda 6 2005 mod. Automatgir makkverk

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
User avatar
Mazdaspeed6
Posts: 30
Joined: 17 Sep 2012, 23:26
Location: Årdal

Mazda 6 2005 mod. Automatgir makkverk

Post by Mazdaspeed6 »

Noen som vet cirka pris for automatkassen på denne? Noen som har vært borti å måtte byttet den eller har hatt trøbbel?

Får "AT" varsellampe og motorlampe av og til ved normal kjøring. Kan komme etter noen få minutter etter oppstart eller etter lengre kjøring. Bilen "kastes" da i tredje gir og girer ikke over før man stopper helt og sløkker. AT lampa sløkker og den girer normalt, motorlampa lyser i noen timer til. Kjenner også at den "napper" litt ved girskiftet. Hadde bilen på oljeskift på kassa i går for å se om det hjalp, har ikke fått noe enda, men det pleier å gå en stund mellom hver gang så vi får se. Kommer den igjen reiser jeg til Mazda på Voss med den og evt. får lest kodene. Men ville høre om noen har opplevd lignende, evt. hva som da var problemet.

Etter litt research kom jeg også til å finne ut at kassa er laget av Ford, skjønte det ikke kunne vere jappse når det er det eneste problemet jeg har hatt med bilen ; )
X 2006 Mazda6 2.0 AT 141hk
2014 Mazda CX-5 2,2 175hk
User avatar
Taggen
Posts: 230
Joined: 01 Oct 2011, 19:50
Location: 1540
Contact:

Re: Mazda 6 2005 mod. Automatgir makkverk

Post by Taggen »

Jeg har nettopp hatt samme problem med min nå etter motorbytte.
Den var sånn at den smalt ned i 4 gir fra 5 gir, og motorlampa og AT lampa lyste..
Det som var problemet var speedsensoren, så du bør få sjekka den..
Vet ikke om det er en dyr del for de bytta den for meg i forbinnelse med motorbytte...
Så sjekk den, for det høres ganske likt ut..
Lykke til :)
User avatar
Mazdaspeed6
Posts: 30
Joined: 17 Sep 2012, 23:26
Location: Årdal

Re: Mazda 6 2005 mod. Automatgir makkverk

Post by Mazdaspeed6 »

Taggen wrote:Jeg har nettopp hatt samme problem med min nå etter motorbytte.
Den var sånn at den smalt ned i 4 gir fra 5 gir, og motorlampa og AT lampa lyste..
Det som var problemet var speedsensoren, så du bør få sjekka den..
Vet ikke om det er en dyr del for de bytta den for meg i forbinnelse med motorbytte...
Så sjekk den, for det høres ganske likt ut..
Lykke til :)
Ah, en sensor altså. Redd det var verre eller nærmet seg havari, men det burde jo ikke forekomme på en så ny bil og som kun har 110k på telleren da. Men skal sjekke det opp hos mazda verksted. Får håpe det ikke byr på store regninga :D
X 2006 Mazda6 2.0 AT 141hk
2014 Mazda CX-5 2,2 175hk
User avatar
Taggen
Posts: 230
Joined: 01 Oct 2011, 19:50
Location: 1540
Contact:

Re: Mazda 6 2005 mod. Automatgir makkverk

Post by Taggen »

Hvordan har det gått, fått fiksa den?
User avatar
Mazdaspeed6
Posts: 30
Joined: 17 Sep 2012, 23:26
Location: Årdal

Re: Mazda 6 2005 mod. Automatgir makkverk

Post by Mazdaspeed6 »

Hadden den inne på Biltunet på Voss i dag, de fikk opp feilkode P0715 som forventet, som referer til Turbine Speed Sensoren. Han sa det lå litt metalflak på sensoren som han rengjorde, målte motstanden i sensoren og smurte kontakt til sensor. Dette gjort på 1,5t og til en sum av 2011,- og problemet er der enda... han spørte så om jeg ikke visste om noe annet automatkasse verksted ellers skulle jeg få ny feilsøkingstime neste uke. Han sa de hadde veldig lite automatgear der og var lite borti det. Så skal nå ha inn bilen på Automatgear Service AS på Nyborg. Surt å ut med en slik sum for bare å få vite hvor/hva feilen er.. men men :x

http://www.automatgear.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Etter litt febrilsk googling ser det ut som folk me samme problem har løst det ved å skifte sensoren.

http://www.mazdas247.com/forum/showthre ... r-question" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.justanswer.com/car/4370o-get ... sedan.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.justanswer.com/mazda/6lhfc-m ... ensor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
X 2006 Mazda6 2.0 AT 141hk
2014 Mazda CX-5 2,2 175hk
User avatar
Taggen
Posts: 230
Joined: 01 Oct 2011, 19:50
Location: 1540
Contact:

Re: Mazda 6 2005 mod. Automatgir makkverk

Post by Taggen »

Det var sånn de dreiv med min oxo.. Ut og inn flere ganger, sletta feilmeldinger og dreiv på.
Så skifta de den og problemet var løst. Hvorfor ikke bare skifte den med en gang så slipper man
så mye tull.
Håper du får den i orden :-)
User avatar
Stig
Gear Head
Posts: 1628
Joined: 23 Sep 2005, 16:36
Location: Sola

Re: Mazda 6 2005 mod. Automatgir makkverk

Post by Stig »

slike feil er ikke unormale på flere typer motorer/kasser, sensorene feiler normalt sett når dem er varme, og er tilsynelatende i orden når dem er kalde. (ved måling/testing.) har hatt flere av samme type, da oftest på veivsignal.
User avatar
Mazdaspeed6
Posts: 30
Joined: 17 Sep 2012, 23:26
Location: Årdal

Re: Mazda 6 2005 mod. Automatgir makkverk

Post by Mazdaspeed6 »

Lenge siden jeg har vært her inne nå, men bare for å få sagt det så ble dette fiksa ved å bytte sensoren. Kjøpte fra eBay for rundt 400kr mener jeg, om dette skulle havne i google søket til noen med samme problem :) Relativt lett å bytte, måtte kun ut med batteriet.
X 2006 Mazda6 2.0 AT 141hk
2014 Mazda CX-5 2,2 175hk
Post Reply