Hvilken olje skal jeg bruke?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
User avatar
zoom zoom
Posts: 205
Joined: 13 Oct 2005, 20:40

Hvilken olje skal jeg bruke?

Post by zoom zoom »

Hvilken olje produsent skal jeg bruke på fe3 motoren min?
Mercedes 300CE 88mod

X-Mazda 626 88mod 2.0 16V 2 dørs Coupe
Borgenvik

Post by Borgenvik »

selv bruker jeg Castrol TXT, meget fornøyd, ingen ventiltikking, og bytter hver 6000
User avatar
382
Posts: 447
Joined: 05 Aug 2005, 11:04

Post by 382 »

Flink gutt, Ole! Jeg bruker også den oljen og bytter oljen ofte. Har ikke noe tikking jeg heller, og en V6 uten tikking er skjelden kost. :)
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

Kjøper 5-40 jeg. Biltema, shell, texaco, er samma faen alt sammen. Fyller etter når jeg hører det begynner å tikke. Skifter gjør jeg aldri.
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

Bilen er gått 320.000 og går som ei klokke! Er det som teller for meg.
User avatar
Elanzer
Gear Head
Posts: 2687
Joined: 08 Aug 2005, 17:29
Location: Varhaug

Post by Elanzer »

spørsmålet er vel mer hvor lenge holder den når den er gått så langt :wink: et oljeskift anbefales STERKT ;) (inkludert filter da seff)
- Mazda 6 GH 2.2D Sport `12
- Mazda Mx5 NA 1.8 `95
x Mazda Miata NA 1.6T `91
x Mazda 323F FBA 1.8 `96
x Mazda 626 GD FE3 `88
x Mazda RX7 FC "turbo 2" `86
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

Bytter hver 15.000 km / 1 år,da også oljefilter. Har brukt Lazer Way, fullsyntetisk, fra Statoil på denne bilen siden jeg kjøpte den i 1997.
Borgenvik

Post by Borgenvik »

trusestrikk wrote:Kjøper 5-40 jeg. Biltema, shell, texaco, er samma faen alt sammen. Fyller etter når jeg hører det begynner å tikke. Skifter gjør jeg aldri.
Hmm, har du planer om å ha denne bilen lenge eller skal du bytte bil snart? For om ikke du skifter olja, iallefall hver 15000(og det er absolutt max) så lever ikke den bilen din så lenge til, så jeg er helt enig med de andre her, oljeskift er meget viktig, filteret er vel så viktig, om ikke viktigere.
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

Helt ærlig så er kansje bytte av olje annen hvert år og etterfylling i mellomtiden. Har bare brukt biltemaolja en gang da. :) Men dette er hva som er blitt gjort siden bilen var ny. Bare en eier!
User avatar
ragua
Posts: 145
Joined: 05 Sep 2005, 12:24
Location: Ålesund
Contact:

Post by ragua »

Kjøper olja de har på FK Butikken. Billig og bra! Tar oljeskifte når jeg legger om dekk omtrent. Med andre ord ca 2 ganger i året. Bytter da også filteret.
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

ragua wrote:Kjøper olja de har på FK Butikken. Billig og bra! Tar oljeskifte når jeg legger om dekk omtrent. Med andre ord ca 2 ganger i året. Bytter da også filteret.
Man skal ikke kimse av FK-olja. Dette er faktisk olje med relativt høy kvalitet.
User avatar
Mazda--speed
Posts: 461
Joined: 28 Oct 2005, 23:14
Location: Hordaland
Contact:

Post by Mazda--speed »

Jeg var med på en oljetest en gang jeg.. Og vinneren var faktisk
MOBIL 1 :P

Det som også ble testet var oljetilsettningsstoff som heter PRO-LONG, og det skulle hjelpe motoren for store belastninger. Den minsket friksjonen, Økte effekten smått, og drivstoff-forbruken minsket.

Dette er jo alle kjente symptomer, hvis friksjonen minsker.. Da vil også drivstoff forbruket minske, og motoren vil jobbe bedre, så jeg fikk rett og slett et hake-slipp..

Dette produktet skal tilsettes i den NYE oljen som er blitt byttet, og gjør du det en gang, så skal du helst ikke slutte med det.. Det er mangen som kritiserer oljetillsetninger, o.l. , men jeg har egentlig aldri skjønt hvorfor det skal være så "dårlig" for motoren.

Når det jelder Europris oljen, så kom den faktisk likt ut som noe av esso oljen ( Husker ikke helt det eksakte merke, men det var ikke noe bra greier.) på viskositet, og smøreytelse, så den var absolutt godkjent hos de "fleste" biler.. Ville sjekket før jeg kastet det på motoren, for og være sikker på at motoren ikke trenger mer smøring.

Jeg syns selv at smøring er viktig, og at desto bedre smøring motoren får, desto bedre fungerer den, og desto mer miljøvennelig blir den, noe som er viktig den dag i dag.. :lol:
User avatar
Mazda--speed
Posts: 461
Joined: 28 Oct 2005, 23:14
Location: Hordaland
Contact:

Post by Mazda--speed »

Det er sant det, men jeg vet sannelig ikke om det funker..Jeg såg bare på en test på skolen min i fjor. Men da testet vi bare den ene oppgaven til smøremiddelet, og det var smøring. Den skal jo også:
- Føre bort varme
- Rense opp sot og partikler
- Hindre rustangrep i motoren
- Og ikke minst tette.

Så når det gjelder tetting, så vil jo prolong, slik som jeg forstod det rense bedre opp, og det folk da ofte klager på er at motoren begynner og svette mer, eller at det rett og slett oppstår lekkasje mellom bunnpanne og blokka, etter at de har brukt prolong. Jeg anbefaler heller ikke produktet, for jeg vet som sagt ikke hvor bra det fungerer, men jeg ville bare informere litt om det, sik at folk vet om det..

PS! Var vel ikke Gunnar som informerte på gr.kurs?
java
Posts: 84
Joined: 05 Aug 2005, 17:18
Contact:

Post by java »

Brukar Valvoline Synpower 5-40 på min, og det liker den så godt at.... 8) Skiftar for kvar 10 000, altså to gonger i året.
2010 Audi A4 Allroad 2.0 TDI
x 2008 Audi A5 3.0 TDI Quattro
x 2008 Audi A5 1,8 TFSI
x 2004 Audi A3 2,0 TDI DSG
x 2004 Audi A3 2,0 TDI Ambition
x 1994 Mazda 626 V6
----------------------------------------
http://www.importerbil.no
User avatar
382
Posts: 447
Joined: 05 Aug 2005, 11:04

Post by 382 »

Bytter hver 5000km jeg.
Post Reply