2010 Mazda 6 sport kombi sliter innsiden av dekk foran

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
Martinvl
Posts: 19
Joined: 01 Sep 2009, 12:06

2010 Mazda 6 sport kombi sliter innsiden av dekk foran

Post by Martinvl »

Hei.

Jeg har en 2010 Mazda 6 kombi som sliter enormt på innsiden av både høyre og venstre fremdekk.
Jeg merket det når jeg skulle av med vinterdekkene, og de var kommet ned på korden. Tok det opp med min lokale mazda forhandler som mente det var noe spesiell "akselbredde" på denne modellen 6'r med 18" felg og den dekkdimensjonen som følger med som gjorde at de på norske veier sleit litt på innsiden i forhold til hjulsporene på norske veier. (kjøpte ikke helt denne forklaringen...)

Jeg tok en hjulstillingskontroll, og er innforbi på alt, dog noe høy på camber, men siden den er senket(originalt montert av Mazda ved nybilkjøp) så sier de at det ikke er noe de kan justere på...

Har sjekket med broderen som har idenstisk bil og felg/dekk, bare ikke senket, og han hadde også slitasje på innsiden, men ikke like mye som meg.

Jeg kan selvsagt montere fjerne senkesettet(har originale fjærer liggende), men det må evt. bli siste utvei.

Må nevne at Mazda også sa at dette kun var ett problem på de som hadde 18" slik som sporten leveres med, og at de som hadde 16" ikke fikk slitasje.

Mazda har vært veldig behjelpelige nå etterpå å prøve å finne en løsning med å snakke med teknisk i Oslo, sjekke andre tilsvarende biler for slitasje og å høre litt rundt med andre forhandlere. Men det ser jo ikke lovende ut når de ikke finner noe feil, og heller ingen løsning.

Det med spesiell akselbredde var en i kundemottaket som sa første gangen jeg var innom, i ettertid har jeg kun snakket med verkstedsjefen, og han har ikke nevnt noe om den litt "rare" forklaringen.

Er det noen som har vært borti dette, eller best av alt har fasiten? Har ikke lyst å måtte skifte dekk så ofte som det nå legges opp til...

Martin
Last edited by Martinvl on 23 Aug 2014, 18:08, edited 1 time in total.
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: 2010 Mazda 6 sport kombi sliter innsiden av dekk foran

Post by FIS-X »

Null idè angående akselbredde, men dersom du senker bilen vil du få negativ (eller er det positiv?) camber, denne vil da gjøre at dekkene sliter skjevt. Men dersom camberen blir justert slik at den er lik 0, skal du i teorien ikke slite dekk men du sammenlignet med broren din sin bil og den hadde samme problem bare ikke senket, altså virker det som om noe annet er grunnen. Det eneste jeg kan tenke meg som kan fikse dette, men på en dårlig løsning er jo å justere til positiv camber, teoretisk skulle dette da utlignes når bilen er på bakken.
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: 2010 Mazda 6 sport kombi sliter innsiden av dekk foran

Post by Zepticon »

Har du senket mye? Alternativet er å få tak i camberbolter forran, da det er letteste måten å justere cambern på. Kjører selv med dette på min som er senka 40/45. Selv med caberboltene på maks så er den fremdeles ikke helt innafor ;) Men den sliter ikke så mye dekk uansett da....
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
norfoc76
Posts: 85
Joined: 20 Feb 2012, 15:00

Re: 2010 Mazda 6 sport kombi sliter innsiden av dekk foran

Post by norfoc76 »

Sliter med dette på min 6 2008 også, senket med eibach.
Hvor kjøper man camberbolter??
Gh'en er iallefall mye bredere i akselvidden enn alle andre biler verkstedet jeg brukte til EU hadde sett, gikk rett på lastebil slusen uten problemer
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: 2010 Mazda 6 sport kombi sliter innsiden av dekk foran

Post by Zepticon »

Sorry, ser ikke ut som det er like lett å endre på Mazda 6 som på min 626. Søkte på Mazda 6 camber i google og fikk bare justerbar kuleledd og masse dyre greier.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Post Reply