Diverse spørsmål angående 626 92

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
Kenneth1987
Posts: 1
Joined: 10 Oct 2014, 02:10

Diverse spørsmål angående 626 92

Post by Kenneth1987 »

Har en go kjerra som går som en klokke (Og med det mener jeg den tikker ganske godt ) Kjørt motor rens og oljebytte og det funket bra en periode men er nå tilbake. Den har gått 294000 km og går på 10w-40 halv-syntetisk. Lurer påom jeg må gå opp til 10w-50 kanskje. Noen gode tips? Eller kan det hende det løsner hvis jeg bytter oljepumpa?? Den er ikke byttet på ihvertfall 100000 km minst. Og hvor kjøper man en oljepumpe til mazda 626 92 GE :roll:
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Diverse spørsmål angående 626 92

Post by Zepticon »

Tikkingen du hører kommer fra de hydrauliske ventilløfterne. De bruker oljen i toppen til å pumpe seg opp for å passe perfekt mellom ventilene og kammene. Men når bilen har kjørt langt, så er ofte løfterne tette av karbonavleiringer, og de kan dermed ikke tilpasse seg avstanden mellom kammene og ventilene, og du får tikking hver gang kammen tar en runde og treffer løfteren.

Det er ikke spesielt vanskelig å ordne, men krever litt jobb :) Det er greiest å ta det sammen med bytte av registerreim, siden du må av med denne for å komme til under kammene.

Det du gjør er:
- Fjern registerreim
- Demonter kammer (husk hvor de forskjellige kam-holderne står!)
- Ta ut ventilløfterne
- Demonter dem og legg dem i diesel/parafin over natta
- Monter dem sammen igjen og monter i bil.
- Sett på kammene igjen, trekk til med rett moment.
- Bytt vannpumpe og sett på ny registerreim
- Bytt olje! (dette er viktig, du vil ikke at de skal fylles med gammel dritolje :D

Det du og kan gjøre er å sjekke klaring på kammene om du vil, på snart 300k km vil det nok være litt i overkant, noe som gir lavere oljtrykk.
Om du søker på Cam Clearence, og HLA cleaning på Probetalk så finner du guides til hvordan du gjør det på V6 motoren i hvertfall.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Post Reply