Xenon lys Mazda 6

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
User avatar
cod3x
Posts: 42
Joined: 26 Feb 2014, 22:06
Location: Oslo

Xenon lys Mazda 6

Post by cod3x »

Høyre side xenon lys er gåent på min Mazda 6(I) 2007 facelift stasjonsvogn.

Ser det er masse billige pærer på nettet på f.eks ebay og ser at Philips og OSRAM er ofte brukt.
Hvordan vet jeg hvilken lyspære jeg trenger? De kommer i forskjellig lys-styrker osv..

Hvordan ville dere løst dette på en kostnadseffektiv måte?
- Christer
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mazda 6 (GY, facelift) 2007, DI 2.0 121hk/89kw, 1998cc, Farge: Brilliant Carbon Grey (32G)
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Xenon lys Mazda 6

Post by Zepticon »

cod3x wrote:Høyre side xenon lys er gåent på min Mazda 6(I) 2007 facelift stasjonsvogn.

Ser det er masse billige pærer på nettet på f.eks ebay og ser at Philips og OSRAM er ofte brukt.
Hvordan vet jeg hvilken lyspære jeg trenger? De kommer i forskjellig lys-styrker osv..

Hvordan ville dere løst dette på en kostnadseffektiv måte?
Det er stort sett bare noen få sokkler. De fleste er D2S eller noe slikt. Ellers så kjøper du pære etter hva du vil betale, pris henger ofte sammen med kvalitet. Selv ville jeg kjøpt Osram Nightbreaker om jeg skullle bytte pærer:)
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Reparatøren
Posts: 141
Joined: 12 Jul 2009, 13:39

Re: Xenon lys Mazda 6

Post by Reparatøren »

Osram Nightbreaker eller Philips er vel blant dei beste, Og du bør absolutt bytta begge samtidig. Pærene blir svakare over tid.
Fargetemperatur på 4300K er standard på originale Xenonpærer. Høgare K-verdi (Kelvin.) gjer blåare lys, men mindre lysutbytte.
Bruk orignalverdi..
User avatar
cod3x
Posts: 42
Joined: 26 Feb 2014, 22:06
Location: Oslo

Re: Xenon lys Mazda 6

Post by cod3x »

Får vel bestille en av disse, dette var de billigste prisene jeg fant for et sett med 2 pærer:

OSRAM Original - 395 + 150 frakt + 100 mva = 645,-
http://www.ebay.com/itm/NEW-OEM-PAIR-2X ... 89&vxp=mtr

OSRAM Cool Blue Intense - 573 + 74 frakt + 143 mva = 790,-
http://www.ebay.com/itm/2-x-NEW-OSRAM-D ... 2c81c28311

OSRAM Night Breaker - 820 + 57 frakt + 205 mva = 1082,-
http://www.ebay.com/itm/2x-Bulbs-D2S-66 ... af&vxp=mtr
- Christer
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mazda 6 (GY, facelift) 2007, DI 2.0 121hk/89kw, 1998cc, Farge: Brilliant Carbon Grey (32G)
User avatar
cod3x
Posts: 42
Joined: 26 Feb 2014, 22:06
Location: Oslo

Re: Xenon lys Mazda 6

Post by cod3x »

Da har jeg bestilt disse til en total pris av 1283,- er ikke så gale når verksted skulle ha 2200,- for en D2S pære og 15 min arbeid.

2x OSRAM H1 Night Breaker Unlimited
2x OSRAM H3 Night Breaker Unlimited
2x OSRAM D2S XENARC Night Breaker Unlimited
- Christer
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mazda 6 (GY, facelift) 2007, DI 2.0 121hk/89kw, 1998cc, Farge: Brilliant Carbon Grey (32G)
User avatar
cod3x
Posts: 42
Joined: 26 Feb 2014, 22:06
Location: Oslo

Re: Xenon lys Mazda 6

Post by cod3x »

Finnes det noen guide her eller på nett på hvordan man går frem for å bytte D2S pærene?
- Christer
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mazda 6 (GY, facelift) 2007, DI 2.0 121hk/89kw, 1998cc, Farge: Brilliant Carbon Grey (32G)
Reparatøren
Posts: 141
Joined: 12 Jul 2009, 13:39

Re: Xenon lys Mazda 6

Post by Reparatøren »

Du fjernar/vrir av lokket, Vri sokkelen og lirk den av pæra. Sjølve pæra er låst fast med ein ring rundt som du skrur av først, so trekker du pæra
ut. Det største problemet er vel egentlig å koma til med fingrane for å få gjort jobben, spesielt på venstre sida.
Kan ofte vera enklast å fjerna luftfilterboksen først. Du løsnar slangeklemma og lirkar av slangen, så trykker du inn låsehaka, og lirkar
forsiktig av strømkontakten/ledningen, før du tilslutt drar luftfilterboksen forsiktig opp og vekk. Den henger berre på gummiproppar.
Er som sagt temmelig trangt, so beregn deg litt tid på jobben. På venstre side er det også ein ide å fjerna/løsna plast-innerskjermen for
å dermed koma til lykta frå hjulhuset. Ver forsiktig, og ikkje bruk for mykje makt.
ps: Idag har xenonpæra på min bil gått, so eg må visst gå igang med same jobben sjøl..
User avatar
cod3x
Posts: 42
Joined: 26 Feb 2014, 22:06
Location: Oslo

Re: Xenon lys Mazda 6

Post by cod3x »

Nice! :) Takk for kjapt svar!
- Christer
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mazda 6 (GY, facelift) 2007, DI 2.0 121hk/89kw, 1998cc, Farge: Brilliant Carbon Grey (32G)
User avatar
cod3x
Posts: 42
Joined: 26 Feb 2014, 22:06
Location: Oslo

Re: Xenon lys Mazda 6

Post by cod3x »

Nå prøvde jeg bytte venstre pære.. men det var ikke bare bare :(
Klarte rikke løs hele sokkelen/lyktholderen inni der når jeg skulle prøve ta av det forbanna plastikk coveret som holder pæra på plass.
Heldigvis etter 15-20 min rikking frem og tilbake klarte jeg få festet sokkelen på plass inne i lykten igjen på et mystisk vis.
Men nå skinner vel nærlyset i øst og vest :\ så det må vel justeres.

Men tilbake til coveret som holder pæren, det er umulig å få av.
Hvordan får man det av egentlig?
Skal det skrus av i hvilken retning?
Klipses av med skrujern?

Nå måtte jeg bare skru alt på plass å vente til jeg får svar på hvordan jeg får av det plastikk coveret ettersom jeg mest sannsynlig kommer til å rikke løs hele sokkelen igjen.

Så også at pluggen så litt smeltet ut i inner-ringen.

Se vedlagt bilde av cover og pluggen som er litt smeltet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Christer
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mazda 6 (GY, facelift) 2007, DI 2.0 121hk/89kw, 1998cc, Farge: Brilliant Carbon Grey (32G)
User avatar
cod3x
Posts: 42
Joined: 26 Feb 2014, 22:06
Location: Oslo

Re: Xenon lys Mazda 6

Post by cod3x »

Fant omsider utav det etter mye prøving, mener Mazda har gjort det veldig tungvindt her.

For å få av lokket skru det mot klokken for å løsne, det er kun et klikk.
Lokket har 3 festepunkter som det henger på.

Når du skal feste pæren, så er det et lite hakk som skal treffe øverst når du setter i pæren for at den skal være helt inntil.
Skrulokket må så plasseres slik at den treffer hakkene på festet med "top" merket oppover, når du har fått skrulokket inn på alle 3 punktene og pæren sitter helt inntil lokket kan du vri med klokken til det er festet.

Synes det var veldig tungvindt og kronglete, brukte tynne plasthansker fra biltema for å enklest komme til uten å lide for mye.
Jeg måtte til bak "mudguarden" for å løsne lokkene og få pærene på plass.

Hvis du er redd for å ødelegge pærene kan det sikkert være smart å ta av lyktene.

Brukte vel cirka 1-1.5 time på å bytte pærene.

Håper det er til hjelp for andre i samme situasjon. :D 8)
- Christer
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mazda 6 (GY, facelift) 2007, DI 2.0 121hk/89kw, 1998cc, Farge: Brilliant Carbon Grey (32G)
Reparatøren
Posts: 141
Joined: 12 Jul 2009, 13:39

Re: Xenon lys Mazda 6

Post by Reparatøren »

Bra det ordna seg tilslutt.
Og reknar med at lyset vart bra. Mine nærlys er iallefall betydelig bedre etter at
Osram Nightbreaker pærene kom på plass.
User avatar
cod3x
Posts: 42
Joined: 26 Feb 2014, 22:06
Location: Oslo

Re: Xenon lys Mazda 6

Post by cod3x »

Ja nå virker de fint, merker ikke så mye forskjell på lysstyrken, men lyslengden er noe bedre, samt lyser det bedre opp på sidene og lengre enn før.
Føler alle andre biler har sterkere lys enn meg foran seg, mulig lysene burde vært justert ned en smule... :idea:

Synes Xenon pærene virker dårlig på natt når det pøs-regner og det er dårlig sikt.
Men når det er opphold fungerer de greit, mulig jeg trenger å få polert lyktene litt for å få de skarpere.
H1 Nightbreaker fjærnlyspærene ga noe bedre sikt i regn ihvertfall :)
- Christer
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mazda 6 (GY, facelift) 2007, DI 2.0 121hk/89kw, 1998cc, Farge: Brilliant Carbon Grey (32G)
Siberiantiger
Posts: 1
Joined: 23 Apr 2021, 12:01

Re: Xenon lys Mazda 6

Post by Siberiantiger »

Noen som har skiftet xenon/hovedlys pærene på Mazda 6 sedan 2010 modell?
Post Reply