ulyd ifra '08 Mazda 6 diesel

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
Zeta_r
Posts: 2
Joined: 15 Nov 2014, 14:09

ulyd ifra '08 Mazda 6 diesel

Post by Zeta_r »

I går oppsto det plutselig en merkelig lyd ifra motorrommet på min Mazda 6 (under kjøring).
Lyden kommer ifra registersiden på motoren, men jeg klarer ikke å lokalisere helt nøyaktig.
Lyden er turtallsavhengig og blir veldig markant når jeg gasser.

Tok opp en liten snutt med mobilen min, det er ikke allverdens kvalitet, men kanskje noen
kan si meg hva som kan være galt?

https://www.dropbox.com/s/7f77yj57few22 ... 1.mp4?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeta_r
Posts: 2
Joined: 15 Nov 2014, 14:09

Re: ulyd ifra '08 Mazda 6 diesel

Post by Zeta_r »

Svar ifra verksted: veivaksel er skadet og motor må byttes. Mildt sagt overrasket å få en sånn beskjed på en motor som har gått 88 000 km.

Jeg kjøpte bilen ifjor sommer, den var da kjørt ca 60 000 km, en eier (en eldre mann). Etter 2 mnd dukket første tegn på att alt ikke var som det skulle. Bilen begynte å fuske før motoren ble varm fra tid til annen. Etter noen mnd. ble problemet hyppigere og verre. Et stykke utpå vinteren ble det så ille att bilen ikke kun kjøres. Den ble da satt på verksted og nedsoting ble konstatert. EGR ventil ble rengjort, bytta olje p.g.a mye forurensing osv. Noen mnd gikk, merket på sommeren i år att bilen jaget litt på turtall på tomgang. Hadde bilen inne på service på sensommeren, de trodde AC som slo seg inn skapte jagingen av turtall. Så, i september begynte motorlampe å lyse. Prøvde å regenere partikkelfilter ved å kjøre bilen langt og med å presse litt på turtall. Etterhvert begynte motorlampe å blinke. Da sendte jeg den på verksted umiddelbart. De plukket av toppen og reingjorde en haug med ting. Igjen ble kraftig nedsoting konstarert.

Etter en saftig verkstedregning trodde jeg problemene mine var slutt, og bilen føltes faktisk mye sprekere ut enn noen gang tidligere. Bare 2 uker etterpå kom allikevel nevnte lyd ifra registeret og nå vet jeg att motoren må skiftes.

Noen som vet hva et motorbytte på en sånn bil kommer på ca? Garantien på bilen strakk seg kun til vår 2014 og nybilgaranti er kun 3 år. Forsikringen min dekker ikke motorskader, kan det ha noe for seg å ta dette videre til NAF (er medlem)?
Post Reply