Mazda 626 97-mod. GE - skifte drivaksel/knute

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
Mazdax
Posts: 2
Joined: 16 Jan 2015, 14:56

Mazda 626 97-mod. GE - skifte drivaksel/knute

Post by Mazdax »

Hei,

jeg har en 97-modell 626 GE 1.8 Combi (90 hk) som trenger sårt å få skiftet drivknuten foran på venstre side. Bestilte en fra skruvat.no, men da den skulle monteres viste det seg at den ytre akselen på knuten hadde for liten diameter og passet ikke, selv om jeg hadde bestilt ut ifra reg.nr. på bilen.

Dette fant vi ikke ut av før den var fettet inn og forsøkt montert.

Den gamle drivakselen var blitt litt skadet ytterst, og noen av tennene ble slått litt flate ca. 1 cm. inn fra tuppen (sannsynligvis) da vi forsøkte å montere den nye drivknuten, så mekanikeren som har jobben slipte med vinkelsliper for å prøve å tilpasse tennene, men uten hell.

Han mente imidlertid at det er nok spor igjen i tennene på drivakselen, og den gamle drivknuten ble montert tilbake. Dette resulterte i at det nå knaker enda mer, og jeg må kjøre enda forsiktigere enn tidligere.

Han sier også at jobben blir mye enklere hvis jeg skifter hele drivakselen (med knute). Det finnes flere brukte, men jeg sliter med å finne ut hvilke(n) årsmodell(er) GE som passer på min bil. Kontaktet derfor den lokale Mazda forhandleren, men fikk bare et vagt og upresist svar som ikke hjalp meg noe videre.

Jeg henvender meg derfor til dette forumet i håp om at det finnes noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvilken årsmodell og type GE jeg kan plukke fra. Bilen min har ABS-bremser, så jeg vet at den må ha ABS-ring, men er det samme drivaksel på sedan og combi, og hva med motorstørrelse, hk og 2/4 dørers?

På forhånd takk for alle svar.
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Mazda 626 97-mod. GE - skifte drivaksel/knute

Post by Zepticon »

Hei=)
Jeg bytta nettopp på min 626 V6.
Er temmelig sikker på at det er samme antall tenner på 1.8 og 2.5.
Jeg bestillte herifra, og de passet. Du burde dog kanskje velge 2.0 utgaven, for å være sikker. de er litt tynnere i godset men ellers like.

http://www.rockauto.com/catalog/raframe ... ttype=2288" onclick="window.open(this.href);return false;

Som du ser er det en del billigere fra USA, selv om du kjøper to hele drivaksler.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: Mazda 626 97-mod. GE - skifte drivaksel/knute

Post by FIS-X »

Er identisk 1.8l og 2.0l, Sedan og Combi, 2.5l passer men er litt tykkere.
Knutene som passer er fra 93-97 med ABS, dette er "pluss" (Mazda 626 Pluss) typen.
Kan muligens skaffe brukt, men ny er jo selvfølgelig bedre.
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
Post Reply