Mazda 6 2.0 147 HK Sumo, bensin (2006)

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
ladsar
Posts: 14
Joined: 25 Jan 2015, 19:17

Mazda 6 2.0 147 HK Sumo, bensin (2006)

Post by ladsar »

Heisann!

Da er jeg en fornøyd eier av en Mazda 6 :D Er ny her på forumet og også helt uefaren når det gjelder Mazda. Min trofaste Toyota ble utsatt for innbrudd i juleferien og måtte dessverre kondemneres :( Etter å ha lett etter ny bruktbil en kort stund fant jeg ut at en Mazda 6 var tingen, og da Sumo utgaven fra 2006 dukket opp på Finn.no ringte jeg selger samme dag. Som sagt har jeg null erfaring med Mazda fra før, og helt ærlig så har jeg pr. dags dato lite peiling på bil. Har selvsagt lest meg opp på Mazda 6 før jeg kjøpte bilen, og er klar over rustproblematikken som har fulgt denne serien. Det jeg er ute etter er gode råd og tips til vedlikehold av Mazdaen. Alt i fra hvilken type olje til eventuelle andre problemer/utfordringer med denne typen bil. Har selvsagt lest mange innlegg på dette forumet og googlet ganske så mye, men tenkte det likevel var greit å spørre for å få bedre oversikt. Hadde satt stor pris på om noen kunne dele sine erfaringer med denne bilen.

Første inntrykket er i alle fall meget bra :D Den var overraskende sprek og behagelig å kjøre, fikk testet den på en langtur da det var en 5 timers kjøretur fra selger og hjem igjen. Skal i hovedsak kjøres i Trondheim, men den får seg også mange langturer da jeg kjører til Bergen så ofte som jeg kan i feriene.
User avatar
Jan
Gear Head wanabe
Posts: 957
Joined: 08 Aug 2005, 14:40
Location: Oslo

Re: Mazda 6 2.0 147 HK Sumo, bensin (2006)

Post by Jan »

Er den tectylbehandlet, eller har den noe annen form for rustbehandling? Det ville jeg sjekket opp. Hvis ikke, anbefaler jeg at dette blir gjort. Er den ikke tectylbehandlet tidligere, og den er noen år, er det vanligste å oljebehandle bilen under, i alle kanaler, kriker og kroker..og evt. få antirustfirmaet til å sette på "fettlister" i bakre hjulbuer, for å hindre og beskytte, om de tilbyr dette. Det er et bra tiltak for å hindre rust, som kanskje er den største svakheten på disse bilene. Dette har jeg gjort med alle Mazdaer jeg har hatt (av eldre årgang).

Ellers har jeg fått med meg at en del opplever høyt oljeforbruk med tiden på bensinmotorene, men ikke alle. Kan derfor være lurt å følge med på oljeforbruket etterhvert som 1000 kilometerne går ;)

Ellers er dette en sprek og fin bil. Min far hadde en slik som 2005-modell, og det eneste problemet han fikk før den ble byttet i en ny 6er, var at de bakre foringene måtte byttes (på ca 87 000 km).
2009 Mazda6 Advance Plus 2.2 liter stv
x1999 Mazda 323F 1.5 (bybruksbilen)
x1998 Mazda MX-5 1.6 110 hk NB
x1992 Mazda MX-5 1.6 115 hk NA
x1989 Mazda 323F 1.8 16V GLX
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Mazda 6 2.0 147 HK Sumo, bensin (2006)

Post by Zepticon »

Bra du synes den er sprekere enn Toyota :D Skal ikke si noe ondt om dem, da jeg det er det nest beste merket etter min mening, men de vanlige bilene de har er ikke spesielt spreke. Der stiller nok Mazda litt sterkere om man vil ha det morro på veien :D
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
ladsar
Posts: 14
Joined: 25 Jan 2015, 19:17

Re: Mazda 6 2.0 147 HK Sumo, bensin (2006)

Post by ladsar »

Takk for svar!

Det var en bilmekaniker som hadde bilen før jeg kjøpte den, og den har fått understellsbehandling. Hadde med meg en kamerat som har peiling på bil da vi så og prøvekjørte Mazdaen, og vi fant ikke noe rust. Men pga av rustproblematikken er det kanskje lurt å få den sjekket en gang til? Hvilket antirustverksted vil du/dere i så fall anbefale?

Takk for tips om oljeforbruket, skal følge godt med. Men det var vanskelig å lese av peilepinnen da jeg peilet oljen i går. På toyotaen var det veldig greit, men var liksom ikke noe klart "skille" mellom olje og metall på peilepinnen da jeg prøvde meg på Mazdaen. Ble litt usikker, vil ikke kjøre så mye før jeg er sikker på dette. Kanskje noen andre som har samme utfordringen? Leste en kommentar om dette lenger nede på forumet, men det var ingen som hadde svart på spørsmålet...

Toyotaen jeg hadde før hadde 75 tamme HK, så Mazdaen jeg har nå stiller i en helt annen liga når det gjelder respons fra motoren :D Leste noen påstander om at Mazdaene med 147 HK og bensinmotor yter nærmere 158 HK. Stemmer dette?
Reparatøren
Posts: 141
Joined: 12 Jul 2009, 13:39

Re: Mazda 6 2.0 147 HK Sumo, bensin (2006)

Post by Reparatøren »

Har og ein 2006 modell, Sumo med dieselmotor.
Den har passert 180000 km. Utover vanlig service og
vedlikehold, har eg skifta eit hjullager framme, dysetetningar på motor
samt ein defekt temp.føler i partikkelfilteret.
Har og problem med avlesing av peilepinnen. Men det
går som regel greit viss eg vrir pinnen 90 grader når eg stikk den ned
for å lesa nivået.
Har no i haust skifta øvre bærearmsforingar framme samt lateralstag i bakhjulsopphenget.
Ang.rust er det sikkert lurt å ta bilen på løftebukk å sjekka kanaler og hjulhus/buer
heile veien. Er jo der sølespruten treffer. Har montert større skvettlapper framme
på min bil pga.dårlige veier som skurer tectyl etc. av.
ladsar
Posts: 14
Joined: 25 Jan 2015, 19:17

Re: Mazda 6 2.0 147 HK Sumo, bensin (2006)

Post by ladsar »

Skal forsøke å vri peilepinnen 90 grader når jeg måler, forhåpentligvis klarer jeg å få til en bedre avlesing. Det ble skiftet olje på bilen rett før jeg kjøpte den på en statoil stasjon. Er det da best å bruke olje som jeg får kjøpt på statoil, eller spiller det ikke så stor rolle så lenge det er riktig type (syntetisk 5w-30)?

Skal få bilen sjekket på Trondheim antirustsenter når jeg får forsikringsoppgjøret for Toyotaen. Fikk faktisk mer tilbake enn jeg håpte, så jeg skal installere bilalarm (biler står tydeligvis ikke trygt i offentlige P-hus :( ) og vurderer GPS også.
Post Reply