PCV valve/ veivhusventilasjon ventil

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
Jokkeish
Posts: 4
Joined: 07 Mar 2015, 07:29

PCV valve/ veivhusventilasjon ventil

Post by Jokkeish »

Hei, Kjøpte en veldig godt brukt mazda 6 1.8L 2003 mod for noen uker siden, som i følge tildilgere eier har overhalt motor, (Byttet toppakning, stempelringer og div annet)
De første dagene gikk bilen bra, men så startet en å lugge på rundt 2-3.5k rmp. Og Jeg fikk opp feilkode p301. og en sensorfeil (o2 sensor eller noe sant)
Byttet plugg og resatte og bilen gikk fint i ca 1 dag så startet luggingen igjen. Sjekket så oljen og den var på under low merket. Fylte opp til midt på pinnen og kjørte som normalt en ukes tid. Luggigen fortsatte men blei litt bedre. Sjekket så oljen etter ca 200km og da var den under low merket igjen.

Kjøpte Bar's leak og fylte på med ca 1.2 l olje. kjørte omtrent 200km og den er igjen på low. Virker som at luggignen/fuskingen blir bendre jo mindre olje det er på bilen :roll:, Ikke sett åpenlyse vaccum lekasjer, eller oljeleksasjer for den skyld. Injectorene virker til å tikke fint og coilene har lik motstand på alle 4. Har googlet og lest igjennom div forum og det virker som en gjenngager er PCV valven er kjeltringen når det kommer til økt oljebrukt og lugging.

Rett på sak, Hvor I H''''' er det mulig å kjøpe denne filledelen, som tydligvis koster 12$ i USA men er umulig og oppdrive på et norskt nettsted? Eller er det jeg som er helt på tur og Mazda 6 1.8 ikke engang har en PCV valve?
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: PCV valve/ veivhusventilasjon ventil

Post by FIS-X »

Er ganske sikker på at Mazda 6 har en PCV, vet at iallefall v6 utgaven har det.
Jeg ville testet den før jeg evt. hadde kjøpt ny, dersom det faktisk er den og bilen blir brukt kan du ødelegge hele motoren, noe som ikke er bra.

"Removing the PCV valve might damage to the tab of the PCV valve and it will not be able to be reinstalled. Due to this, inspect the PCV valve with it installed on the vehicle.

1. Disconnect the negative battery cable.
2. Disconnect the PCV hose from the PCV valve.
3. Apply pressure to the PCV valve and verify that there is no airflow.
If there is airflow, replace the PCV valve.
4. Apply vacuum to the PCV valve and verify that there is airflow.
If there is no airflow, replace the PCV valve.
http://forum.mazda6club.com/3-0l-v6/158 ... umpti.html" onclick="window.open(this.href);return false; "

Dette kan kanskje hjelpe med plassering, men dette er og for en v6. http://forum.mazda6club.com/attachments ... emoved.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
Jokkeish
Posts: 4
Joined: 07 Mar 2015, 07:29

Re: PCV valve/ veivhusventilasjon ventil

Post by Jokkeish »

Tiden det tar og utstyret som må til for å teste den på den metoden du skrev, er jo dyrere en å bare kjøpe (hvis prisen ikke er 10x dyrere enn i statene) en ny ventil å bytte hele ventilen. Har sjekket i div verksted manualer og sånn jeg har forstått det så har den en PCV ventil, men som sakt så ligger heller problemet i finne noen som selger den! Har sent mail til det lokale mazda verkstedet, se om jeg får svar i morgen.
Takk for svar da :D
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: PCV valve/ veivhusventilasjon ventil

Post by FIS-X »

Metoden som brukes er jo gratis hvis du renser den først. Blås fra begge siden, skal da være tett begge veier, sug fra begge sidene og den skal åpne ene veien :p
Og er den gåen burde du klare å blåse igjennom ;)
Skal høre med en av kontaktene mine i USA om å sjekke litt, kan du se om du finner ett bilde av en som er lik?
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
Jokkeish
Posts: 4
Joined: 07 Mar 2015, 07:29

Re: PCV valve/ veivhusventilasjon ventil

Post by Jokkeish »

Haha, å gjøre det på den metoden slo meg ikke engang, Er industri rørlegger som yrke, så begynte å se for meg at jeg måtte få lånt en vakuum pumpe av en kollega, og funnet frem kompressoren og overganger og godsnakk med sjefen for å låne værkstedet osv... miljøskadet kan man si :P

Fikk svar i fra et mazda delelager i Fredrikstad, de var så hyggelige å la ved et diagram om hvor evt denne ventilen kunne befinne seg.
unnamed.png
Dog, det var ikke noe ventil i det heletatt på min. Kun en slange som går på der det står z til luftintaket.
Image
image post
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: PCV valve/ veivhusventilasjon ventil

Post by FIS-X »

Kan se ut som at PCV ventilen er på toppdekslet hvor slangen går innpå. Ligner iallefall.
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
Jokkeish
Posts: 4
Joined: 07 Mar 2015, 07:29

Re: PCV valve/ veivhusventilasjon ventil

Post by Jokkeish »

Tokk av slangen på begge ender og kjente over hele, og tittet, Ingen ventil på slangen eller på toppdekselet. Fikk svar på fra Mazda, Ventil med slange kom på 197kr :). Får se om det er hjelper, når jeg får slangen til fredag. Hvis ikke så må det vel være en dårlig utført jobb med stempelring bytte. For det er vel strengt talt ingen annen måte at den kan forbrenne så mye olje på så kort tid?
Post Reply