Doble eksospotter

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
ladsar
Posts: 14
Joined: 25 Jan 2015, 19:17

Doble eksospotter

Post by ladsar »

Hei!

Har kjørt rundt med ny Mazda 6 (2006) et par måneder nå og er kjempefornøyd :D Dette er jo en facelift modell og her om dagen kom jeg over flere sider der det stod hva som var forskjell/nytt på facelift modellene. Blant annet stod at det ville være standard med doble eksospotter på 2.0 og 2.3 liters modellene. Det stemmer i alle fall ikke med min bil, der er det "vanlige" eksospotter slik som det er på 6erne før faceliften. Mulig det står feil på sidene jeg har sjekket eller at dette ikke gjaldt for Norge. Noen som vet?

Vurderer uansett å montere nye eksospotter. Så jeg lurer på om noen vet hva de vil koste sånn ca hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe og montere nye eksospotter. Jeg kan dessverre ikke skru på bil selv, så må levere bilen inn et sted for å få det gjort. De orginale facelift eksospottene var kanskje en smule overdimensjonerte for min smak, så kan også gå for en mellomting hvis det er veldig kostbart med de orginale.
ladsar
Posts: 14
Joined: 25 Jan 2015, 19:17

Re: Doble eksospotter

Post by ladsar »

Hei igjen!

Har søkt, spurt og lest informasjon om doble eksospotter til denne modellen. Jeg skrev blant annet en mail til mazda forhandler her i Trondheim for å høre om det var mulig å få tak i det orginale sportseksosanlegget med endestuss av krom. Det var dessverre ikke mulig å få tak i lenger med mindre jeg finner det på en annen Mazda 6 selvsagt. Så jeg kontaktet Svendsen eksos for å høre om de kunne hjelpe meg. Det var fullt mulig å sette på et sportseksosanlegg, men det er selvsagt vanskelig å få godkjent når det ikke er orginalt :( Så slik det ser ut nå blir det bare satt på endstusser i krom slik at det visuelle i alle fall blir oppgradert litt. Det som jeg lurer på er om det er noen som har gjort dette før. Han jeg pratet med mente det ville være best å skjære litt plass til endestussene nede på bakskjermen slik at de ikke kommer så langt ned. Det var også det mest hensiktsmessige med tanke på konstruksjonen på eksosanlegget bak. Det har han sikkert rett i, han virket som en hyggelig kar som var veldig behjelpelig da vi gikk ut for å se og diskutere de ulike mulighetene. Prisen på alt sammen ble estimert til mellom 3000-3500. Hva synes dere, høres dette greit ut? Det er ikke snakk om noen vanvittige endestusser. Jeg sa at jeg ønsker en relativt moderat styling (har allerede bestilt flere deler som kommer snart ;)), det skal altså ikke bli en "rånebil" men en Mazda som skiller seg litt ut fra mengden.
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Doble eksospotter

Post by Zepticon »

Så lenge det ikke bråkjer så mye, så slipper man å godkjenne egentlig :) Bare ha det gammle i reserve i garasjen om du sku være så uheldig å få trøbbel. Min ahr vært på BT på kontroll flere ganger med uorginal eksos, uten at de har påpekt det.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Post Reply