Klonkelyd ved svinging

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
Sabia89
Posts: 1
Joined: 23 Mar 2013, 23:56

Klonkelyd ved svinging

Post by Sabia89 »

Hei!

Tenkte jeg skulle sjekke med dere her på forumet om jeg er en av få som har et irriterende problem.

For 6mnd siden startet bilen min, Mazda 6 07 mod å lage klonkelyder ved sving til høyre. Ingen lyder ved kjøring over fartsdump og hull i vei. Kun ved svinging. Etter konsultasjon av lokal mazda verksted konkluderte de at det var tannstang(noe de skulle ha 23k for). Mekonomen kom til samme konklusjon som Mazda verkstedet, de mente det sannsynligvis kunne være den siden bilen også dro veldig mye til høyre når jeg kjørte.
Etter den ble skiftet var lydene forsatt der, de mente deretter at det kunne være fjærbeinslager siden bilen var nedsunket. De var riktig nok ødelagt, men ikke kilden til klonkelyden. Det eneste de kunne konkludere med var at lyden forsvant i fart over 50 km/h og at jeg dermed burde ha byttet andre dempere så bilen kom høyere opp. Men dette kunne de heller ikke garantere at løste problemet.

Noen som har kjennskap til samme/tilsvarende problem? Alle mekanikere og hobby "mekanikere" sier at det kan kun være drivknute.
Alle tips og råd taes i mot med takk:)
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: Klonkelyd ved svinging

Post by FIS-X »

Min første tanke var faktisk drivknute, mener at drivknuten som er gåen er på den siden som du svinger til og hører lyden (dunkelyder når du svinger til høyre= høyre side) men mulig jeg tar feil. Men du sier at lyden blir borte over 50km/h, og hvis en drivknute er gåen så skal det som regel være lyd hele tiden (mener jeg) men det er absolutt verdt å sjekke opp hos noen som faktisk kan bil, og som finner feilen, og ikke bare gjetter.
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
CX-5-2013
Posts: 4
Joined: 03 Jun 2023, 15:57

Re: Klonkelyd ved svinging

Post by CX-5-2013 »

Hei! Fant du ut hva det var. Det virker som om jeg har det samme problemet også 😞
Post Reply