Dyr 6.års service hos merkeverksted!

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
User avatar
Finken
Posts: 45
Joined: 07 Jul 2009, 22:58

Dyr 6.års service hos merkeverksted!

Post by Finken »

Skal ha 6.års service på vår Mazda 6 2.2 2009 mod. Merkeverksted skulle ha en heftig sum for denne servicen, lokalt verksted omlag halvparten.

Karen på merkeverkstedet snakket om en dysejustering, noe han andre ikke skjønte hvorfor det skulle gjøres...
Finner merkeverkstedet på ting for å tømme lommeboken? Får man ikke samme service om man velger merke- eller ikke-merke verksted?

Hva gjøres på 6.års service...noen som vet?
Volvo 140 -68, Første bilen!
Nissan Bluebird -89
Mitsubishi Spisevogn -87
Hyundai Accent -96, Spiker etter 2 år.
Opel Vectra -99, At jeg kunne være så dum..
Mazda6 -09 2.2 Adv.Plus
lasylays
Posts: 18
Joined: 06 Mar 2014, 18:40

Re: Dyr 6.års service hos merkeverksted!

Post by lasylays »

Jeg vet ikke hva som skal gjøres på den servicen men på min 2006 må jeg få tettet dysene da det lekker masse olje ut av de. Jeg har snakket med merkeverksted og de mente at det ikke var noe servicepunkt.
User avatar
Finken
Posts: 45
Joined: 07 Jul 2009, 22:58

Re: Dyr 6.års service hos merkeverksted!

Post by Finken »

Takk for svar! (registrerer at det er ganske stille her? :? )

Har fått forklart av merkeverkstedet at det er slik du beskriver...skifte av ventiltetninger, da disse kan bli utette etter en tid.
Har også snakket med uavhengig mekaniker, som stilte seg noe uforstående til at dette skulle gjøres forebyggende....Han mente at dersom det ble utette ventiltetninger, så ville jeg merke det på oljeforbruk og blårøyk. Altså i følge han, bedre å ta problemet når det evt. oppstår. (Han sammenlignet det med bytte av kløtsj...man bytter ikke den før den er slitt.)

Merket du det på oljeforbruk, eller?

Hvis dette er så viktig å få gjort, er det ikke rart at uavhengige verksteder ikke har fått det med seg?
Volvo 140 -68, Første bilen!
Nissan Bluebird -89
Mitsubishi Spisevogn -87
Hyundai Accent -96, Spiker etter 2 år.
Opel Vectra -99, At jeg kunne være så dum..
Mazda6 -09 2.2 Adv.Plus
User avatar
Finken
Posts: 45
Joined: 07 Jul 2009, 22:58

Re: Dyr 6.års service hos merkeverksted!

Post by Finken »

Har googlet litt i etter jeg postet. Enten har jeg misforstått, eller mekanikeren forklart litt dårlig, eller begge deler....Det jeg tror Mazda verkstedet mener... er at på grunn av lekkasje i noen tetninger dannes det avleiringer i oljen. Dette vil igjen blokkere filteret foran oljepumpa, og gi problemer med oljetrykk....Motorhavari i verste fall.
Forklart her: https://youtu.be/Th58DpEIX98" onclick="window.open(this.href);return false; Og her: http://www.mazda6forums.co.uk/index.php ... msg6340%20

Så da er det kanskje ikke så dumt å få det gjort.... Noen som har opplevd dette?
Volvo 140 -68, Første bilen!
Nissan Bluebird -89
Mitsubishi Spisevogn -87
Hyundai Accent -96, Spiker etter 2 år.
Opel Vectra -99, At jeg kunne være så dum..
Mazda6 -09 2.2 Adv.Plus
Post Reply