Høyt oljeforbruk mazda 6 diesel 2007 mod

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
Shooter32
Posts: 2
Joined: 21 Apr 2016, 13:53

Høyt oljeforbruk mazda 6 diesel 2007 mod

Post by Shooter32 »

Hei

Har en mazda 6 diesel 2.0 2007 mod

Gikk til innkjøp av denne i 2013 og har vært veldig fornøyd med den fram til de store problemene har begynt å komme.
Gått 177.000km nettopp skiftet DPF filter,

Nå i det siste mnd`r har den begynt å bruke veldig mye olje,tror nesten jeg fyller på en halv liter hver mnd.

Merker også at det er litt kakling under oppstart av bilen.

Hvis man står mot bilen å ser på høyreside i motor rommet så ser det ut som at det er sprutet noe rundt omkring sinkringsboksen eller luftfilterboksen, usikker på hva som ligger der,vet heller ikke om det er olje eller diesel som er sprutet,
Ser jeg under bilen så er det ikke noe olje på bakken heller ingen olje når jeg tar av bunndekslet under bilen.

Noen som vet om ka det kan være ?
stempel/ringer som kanskje må byttes ?
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: Høyt oljeforbruk mazda 6 diesel 2007 mod

Post by GTX-Lars »

Ta eit bilde av lekkasjen og legg ut her

Ryker den når du kjører?
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
Shooter32
Posts: 2
Joined: 21 Apr 2016, 13:53

Re: Høyt oljeforbruk mazda 6 diesel 2007 mod

Post by Shooter32 »

Hei!kan legge ut bilde senere i dag!
Det ryker fra oljetank lokket når jeg åpner den etter jeg har kjørt iallefall!
tok av dekselet i går, så der at det var kraftig svetting på 2 av dysene,men skjønner ikke at den kan bruke så mye olje på så slite svetting.
Reparatøren
Posts: 141
Joined: 12 Jul 2009, 13:39

Re: Høyt oljeforbruk mazda 6 diesel 2007 mod

Post by Reparatøren »

Ganske sikker på at dysetetningane dine lekker. Ta av oljelokket når motoren går på tomgang. Kommer det eksos ut/trykk, og kanskje ein svisj-svisj lyd, er problemet dysetetningane. Olja blir ført via veivhusventilasjonen til intercooler og turbo før den den havnar i forbrenninga og forsvinner ut. Eg har skrive om dette i tidl. trådar her på forumet. Bør ordnast ganske snart, FØR oljesilen i bunnpanna går tett..
Post Reply