Mazda 6 GJ problemer med diesel motor

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
joneinar
Posts: 1
Joined: 16 Feb 2014, 21:46

Mazda 6 GJ problemer med diesel motor

Post by joneinar »

Er det noen flere som har problemer med sine diesel motorer?
Jeg har en 2013 2,2 diesel 175 hk. Denne mistet mye av bremsekraften sin på rundt 30000km. Da viste det seg å være mye spon som hadde ødelagt bremsekraft forsterker og turbo. Tror det var legeringen på ventilløfterne som var dårlig.
Mazda Norge hadde laget en prosedyre på å bytte turbo, bremsekraftforsterker og så bare flushe motoren.
Hadde liten tro på at det holdt å bare flushe motoren. Får da etter min mening ikke ut alt som er av spon som ligger i smørekanaler, men det virker som Mazda Norge mener det er greit å kjøre rundt med slipepasta i motoren.
Bilen har nå godt litt over 50000km nå og jeg hadde en liten mistanke til motoren ved forrige oljeskift. Fikk da tatt en prøve av oljen og sendt den inn til analyse. Viste seg da at det var mye jern, aluminium og diesel i oljen. olje hadde rett over 10000 km ved skifte.
Har hatt bilen på service etter dette. Da ble det tatt vakuum test av bremsekraftforsterkeren. Den var bra, men jeg har forstatt mistanke til motoren.
Tror det må være slitasje på motoren eller så har ikke flushe prosedyren vært en suksess.
Mazda Norge ville ikke dekke å ta opp topp lokk og se på kam akslingene med mindre jeg hadde mistet bremsekraft eller effekt på motoren.
Helt elendig håndtering av Mazda Norge :evil: :evil: :evil:
Mazdateknikern
Posts: 8
Joined: 23 Dec 2016, 18:19

Re: Mazda 6 GJ problemer med diesel motor

Post by Mazdateknikern »

Hvis verkstedet du har vært hos har jobbet noe som helst mot bremsekraftforsterker så er de helt på jordet. I det skrivet så er det snakk om en vacuumpumpe som testes. Har selv gjort flere av disse jobbene.
Mvh Kris
Post Reply