Bremsekraftførsterker. Konstant bremsepådrag.

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
Karolius
Posts: 7
Joined: 15 Dec 2016, 09:28

Bremsekraftførsterker. Konstant bremsepådrag.

Post by Karolius »

Spør her i håp om lignende problemer.

Har en mazda 04 stv 141hk 2.0 hvor bremsene på alle 4 hjul henger seg opp. Problemet kom under en hard bråbrems, hvorpå bremsepedalen gikk i bunn uten bremsekraft neste dag. Byttet selv hovedbremsesylinder (fabrikkny) hvorpå bremsene låste seg etter testing. De slapp idet jeg løsnet på luftenipplene. Luftet deretter hele systemet, ca 1 liter på hver calipper. Har smurt opp alle glidebolter på alle 4 calippere.
Dette hjalp ikke. Bremsene løsnet derimot av å ta foten under bremsepedal å dra den utover. Ingen fysisk vandring på pedalen men det hjelper å kakke den litt bakover.

Nå er problemet at etter hver bremsing, svak som hard, fører til at bremsene henger litt, merk litt, altså fullt kjørbar. Merkes ved at bilen ikke triller fritt i svak nedoverbakke, kan være tungt å starte i gir, bremseskiver blir varme og at pedalen er hard på neste nedbremsing dersom det ikke er gitt et kakk utover.

Har testet ved å løsne vakuumslangen som går fra luftinntak og til bremsekraftforsterkeren. Ved å gjøre dette vil bremsene slippe helt (testet i svak nedoverbakke) når pedalen slippes (altså bremsekraftforsterkeren utkoblet.) Når suge/vakuumslangen sitter på og det bremses svakt/2ganger vil bilen stå å henge på bremsene.
Det ryktes at det er en membran som suges i normal tilstand, og at det er dette som er bremsekradtforsterkeren, og at det er her problemet kan sitte. Men går dette an, for den henger seg ikke dersom det ikke bremses, slik at evt "lekkasje" her skulle jo resultert i hengig av bremsene selv uten å bremse? Noen som har tips, el lignende løsning på problem?


Tilegg: Dersom bilen parkeres og bremsene henger, vil bremsene ha sluppet taket neste dag, som om vakuumet er borte. Logiskt da jeg tenker at trykket forsvinner når motoren ikke går, og trykkforskjellen vil utgjevne seg over tid.

Har også juster pedal i kupe, og på stempel som dytter hovedbremsesylinder. Løste ikke problemet.

Har byttet bremsekraftforsterker (brukt) men ikke enda justert tappen som dytter hovedbremsesylinder. Løste ikke problemet til nå.

Byttet lle bremseslanger. Løste ikke problemet.

Har demontert sikringer til ABS slik at denne var utkoblet. Løste ikke problemet.

Har sjekket at pedalen har fysisk fri vandring ut og inn.



Oppsummert:
Byttet hovedbremsesylinder, problem startet.
Luftet 1 liter per calipper for å forsikre om at luft i evt ABS er kommet ut.
Smurt opp alle calippere.
Justert tapp i mellomgangen bremsekraftforsterker til hovedsylinder.
Byttet bremsekraftforsterker.
Byttet bremseslanger.
Koblet ut ABS.


Fører på opplysninger etter som dere spør og jeg skrur, så slipper man å lete/spørre dobbelt.






Og dersom du tenker at jeg må lufte kan du la være å svare.
Last edited by Karolius on 23 Feb 2017, 10:59, edited 6 times in total.
User avatar
krokansjefen
Posts: 29
Joined: 19 Sep 2011, 06:26

Re: Bremsekraftførsterker. Konstant bremsepådrag.

Post by krokansjefen »

Er forsåvidt enig i resonnementet ditt, logisk tenking vil jo indikere feil ved felles del for alle fire hjul. Kan du ikke ta av bremsekreftforsterkeren og teste funksjonen? (Har ikke gjort det selv).
Legger denne på følging, da jeg har tilsvarende bil.
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Bremsekraftførsterker. Konstant bremsepådrag.

Post by Zepticon »

er hovedsylinderen ny eller brukt?
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Karolius
Posts: 7
Joined: 15 Dec 2016, 09:28

Re: Bremsekraftførsterker. Konstant bremsepådrag.

Post by Karolius »

Bremsekraftforsterkeren er ny. Og alle glidebolter på calippere er nysmurt. Har også prøvd å justere pedalen ut.
Digresjon: Pedalen ble justert ut fordi jeg feilsøkte, og tenkte at det var fordi den nye bremsekraftforsterkeren trengte 1-2 millimeter mer, ettersom problemet forsvant ved å kakke ut pedalen. Dette viste seg derimot å ikke hjelpe. Ble juster både i kupe (meningsløst) og på stempelet som dytter inn hovedbremsesylinderen. Sistnevne gjort fra motorrom med demontert hovedbremsesylinder. Dette kunne ha hjulpet da det merkes at vandringen på bremsepedalen er lengre før den "tar". Men løste altså ikke problemet.

Tilleggsopplysning: dersom bilen parkeres og bremsene henger, vil bremsene ha sluppet taket neste dag, som om vakuumet er borte. Logiskt da jeg tenker at trykket forsvinner når motoren ikke går, og trykkforskjellen vil utgjevne seg over tid.
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Bremsekraftførsterker. Konstant bremsepådrag.

Post by Zepticon »

I og med at dette skjer på alle fire hjul må det nødvendigvis være enten pedalen, hovedsylinder eller forsterkeren.
Jeg ville prøvd å bytte bremsekraftforsterker. Koster ikke mange kronene fra Rockauto :)
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Mazdateknikern
Posts: 8
Joined: 23 Dec 2016, 18:19

Re: Bremsekraftførsterker. Konstant bremsepådrag.

Post by Mazdateknikern »

Veldig mulig at det er ABS enheten som kødder.

Mvh Kris
Karolius
Posts: 7
Joined: 15 Dec 2016, 09:28

Re: Bremsekraftførsterker. Konstant bremsepådrag.

Post by Karolius »

Tja, her er da siste oppdatering, fremdeles med problemer.

Har etter MYE knoting klart å få på plass en ny bremsekraftforsterker. Kjøpt brukt (km ca 100 000, 500kr).
Digresjon til nytte for førstemann: For å komme til å demontere må batteri, batteriplate, festeanordning til ABS-enhet, ABS-pumpeenheten, 4 bremserør, 2 kontakter og hovedsylinder demonteres først. (husk de 4 meeget lett tilgjengelige muttrene i kupe før bremsekraftforsterker kan fjærnes.) Tar kun 8 timer med lufting, banning og sammenskruing.

Dette løste derimot IKKE problemet med at bremsene henger etter litt bremsing og problemet er det samme.

Angående forslaget om ABS-enheten her tidligere, så er dette under vurdering, men en kostnad på rundt 2-3000,-.
Har også etter samtaler med en god eldre mekaniker "låst" meg litt på at problemet skulle være denne bremsekraftforsterkeren ettersom alle 4 hjul bremser/henger seg litt. Ressonnementet kommer av at det ikke er noen sensor til ABS enheten på bremsepedal, og at pedalen er i direkte kontakt med bremsekraftforsterkeren slik at et lite puff ut på pedalen, kun gjør seg bemerket i bremsekraftforsterkeren hvor det evt kan være en ventil som er problemet.

Neste steg, dersom ingen mekaniker vil oppgi en magisk løsning, være å:
- Teste med startgass for å sjekke etter en (usansynlig ettersom det ville gitt litt hengte bremser konstant) lekasje fra bremsekraftforsterkeren og til innsuget ved motor. Noen ideer her?
- Demontere atter en gang hovedsylinder for å på nytt prøve å justere tappen mellom bremsekraftforsterker og hovedsylinder. ( dette var også en formening av den eldre mekanikeren, selv om det allerede er prøvd uten hell)
-Dra til verksted for evt søk med PC om kommandoer gitt til ABS-enhet forekommer ved normal bremsing.
- Få verksted til å nullstille ABS, evt noe med bremsene. Ikke vet jeg ikke om dette er mulig men begynner snart å tro på Odin og Frøya, så verdt et spørsmål til dem.
- Kanskje begynne å se på ABS-sensorer og deretter ABS-pumpe/styreenhet. Men dette anser jeg som dyrt å bytte, selv brukt.

Dersom jeg når det siste punktet er ALLE deler som inngår i bremsesystemet, så vidt jeg vet, byttet og testet.
User avatar
krokansjefen
Posts: 29
Joined: 19 Sep 2011, 06:26

Re: Bremsekraftførsterker. Konstant bremsepådrag.

Post by krokansjefen »

Nå skulle dette kanskje vært sagt med en gang, men jeg gjør intet på nyere biler før feilkoder er avlest.. Enkel sjekk om feil ved sensor i abs-systemet i allefall.
Forøvrig kjenner jeg at jeg ikke vil ha tilsvarende problem på min, for 8 timer med konstant banning er håpløst selv for en trønder som meg. ;-)
Karolius
Posts: 7
Joined: 15 Dec 2016, 09:28

Re: Bremsekraftførsterker. Konstant bremsepådrag.

Post by Karolius »

krokansjefen wrote:Nå skulle dette kanskje vært sagt med en gang, men jeg gjør intet på nyere biler før feilkoder er avlest.. Enkel sjekk om feil ved sensor i abs-systemet i allefall.
Forøvrig kjenner jeg at jeg ikke vil ha tilsvarende problem på min, for 8 timer med konstant banning er håpløst selv for en trønder som meg. ;-)
Ja da var ABS-enheten feilsøkt på primitivt nivå. Tok ut sikring i motorrom, 60A til ABS enhet. OG ABS/SAS sikring i kuperom, 15A. Dashbordet var jo selfølgelig ikke glad for det, men bremsepådraget er der fremdeles. Altså utelukker jeg ABS som kilde for feil.

Og da skal jeg prøve meg videre på vakuum eller bremseslanger tenker jeg.
User avatar
krokansjefen
Posts: 29
Joined: 19 Sep 2011, 06:26

Re: Bremsekraftførsterker. Konstant bremsepådrag.

Post by krokansjefen »

Bare for å understreke: Du er helt sikker på at alle 4 hjula henger på bremsene? Altså, du har hatt de oppe i friluft og kjent etter?
Regner med dette, må bare forsikre meg.
Nå skal jeg skyte helt fra hofta her. Når du byttet hovedsylinderen, så køddet du det ikke til med bremselysbryteren? Det slo meg at siden du fikser det ved å trekke pedalen bakover at det kan være den som hindrer pedalen i å gå helt tilbake?
Karolius
Posts: 7
Joined: 15 Dec 2016, 09:28

Re: Bremsekraftførsterker. Konstant bremsepådrag.

Post by Karolius »

krokansjefen wrote:Bare for å understreke: Du er helt sikker på at alle 4 hjula henger på bremsene? Altså, du har hatt de oppe i friluft og kjent etter?
Regner med dette, må bare forsikre meg.
Nå skal jeg skyte helt fra hofta her. Når du byttet hovedsylinderen, så køddet du det ikke til med bremselysbryteren? Det slo meg at siden du fikser det ved å trekke pedalen bakover at det kan være den som hindrer pedalen i å gå helt tilbake?
Ja har hatt alle 4 hjul i luften og sjekket. Merket også nå ved bytte av alle bremseslangene, at dersom bilen ikke går, altså ingen effekt av bremsekraftforsterker, så klarer jeg ikke å låse bremsene. Så trekker konklusjon om at det er noe med bremsekraftforsterkeren, eller at jeg ikke har prøvd hardt nok på pedalen.

Angående hofteskuddet ditt så jo har køddet med bremselysbryteren. Prøvde jo å justere på pedalen i kupeen, og eneste som skjedde var at bremselysbryteren ikke ble trykket nok inn og lysene sto på konstant. Justerte deretter pedalen ut igjen. Nå står det slik at lysene slår seg av men der er enda 1,5 cm å gå på. Altså at bryteren på bremselyskontakten IKKE hindrer pedalen i å gå ut.
Mener jeg OGSÅ prøvde å demontere bryteren og trykke den helt inn uten at det hjalp. Dette fordi jeg tenkte bryteren hadde 2 sensorer i seg og at bremsene hang fordi bryteren ikke ble trykket langt nok inn. Skal derimot prøve dette enda en gang.
At denne bryteren hindrer pedalen utover er derimot garantert sjekket og utelukket.

Er nesten så jeg vurderer å montere en egen fjær på pedalen for å trekke den ut. (Og nei det var ingen fjær der i utgngspunktet)
User avatar
krokansjefen
Posts: 29
Joined: 19 Sep 2011, 06:26

Re: Bremsekraftførsterker. Konstant bremsepådrag.

Post by krokansjefen »

Enig med du (og forsåvidt første innlegget mitt)
Bortsett fra det begynner jeg å gå tom for ideer...
Karolius
Posts: 7
Joined: 15 Dec 2016, 09:28

Re: Bremsekraftførsterker. Konstant bremsepådrag.

Post by Karolius »

Problem løst. Viste seg at ved justering på tapp i bremseforsterker er en avhengig av spesialverktøy for å justere, ikke kun enkel 7mm kopp. Løste seg ved å montere 2 stk skiver på ca 2 mm tykkelse på festeboltene til hovedsylinder.

Litt primitiv løsning, men hovedsylinder har en gummipakning som gjør tett i festet selv 2 mm lengre ut.

Takket være verkstedmanual og bilder av spesialverktøy forsto jeg at min forrige justering kke hadde nyttet og tenkte på at det var dette som var problemet da.

Litt forbannet ettersom dette var noe av det første jeg prøvde på, og har vært plaget i et halvt år med.


Takk for all diskusjon og tenking i alle fall
User avatar
krokansjefen
Posts: 29
Joined: 19 Sep 2011, 06:26

Re: Bremsekraftførsterker. Konstant bremsepådrag.

Post by krokansjefen »

Bra det løste seg til slutt! Og ikke minst takk for at du delte løsningen!
Post Reply