Bilen starter ikke. Batteri eller elektrisk feil?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
mkyte
Posts: 3
Joined: 25 Mar 2017, 17:00

Bilen starter ikke. Batteri eller elektrisk feil?

Post by mkyte »

Hei.

Har en Mazda 6 06 model. Bilen starter ikke. Kommer klikkeklyd når man vrir om tenningen og det kommer noen lys i dashbordet, mens målerene går opp og ned. Sentrallåsen virker ikke og vinduene går ikke opp eller nede. Er det for lite strøm på batteriet eller er det en teknisk feil? Har fått start på den med startkabler, men den dauer igjen fort. Har prøvd å lade opp batteriet, men vriker ikke som om det blir ladet helt opp. Noen som kan hjelpe? :idea:
User avatar
krokansjefen
Posts: 29
Joined: 19 Sep 2011, 06:26

Re: Bilen starter ikke. Batteri eller elektrisk feil?

Post by krokansjefen »

Sjekk lading.
Siden du får start på bilen med kabler, men den dauer fort igjen, så får den ikke lading.
Sjekk kabling fra generator til batteri, og sjekk jording av motor.
Om begge disse delene er i orden, er generatoren er sannsynligvis defekt (eller diodebrua), og den kan ha ødelagt batteriet i samme slengen.
mkyte
Posts: 3
Joined: 25 Mar 2017, 17:00

Re: Bilen starter ikke. Batteri eller elektrisk feil?

Post by mkyte »

Bilen startet greit med kabler to ganger, men tredje gangen tok det en halvtime før den starte med kablene. Glwmte å si dette i første melding. Bilen stod ubrukt i to uker og batteriet døde. Prøvde å lade opp batteriet med batterilader, men det virket ikke. Så fikk jeg start på den med kabler, men den dauet da jeg skulle kjøre inn i kryss og tok inn clutchen. Selv om jeg ikke får start på motoren så funker radioen, men den skrur seg av i det jeg trykker inn clutchen og så skrur den seg på igjen i det jeg tar den ut clutchen. Er det vits å kjøpe nytt batteri, eller er ikke det problemet?
Hvordan sjekker man om kablene fra genratoren til batteriet er ok og om det er jordingsproblem? Er ikke spesielt bilkyndig.
User avatar
krokansjefen
Posts: 29
Joined: 19 Sep 2011, 06:26

Re: Bilen starter ikke. Batteri eller elektrisk feil?

Post by krokansjefen »

sjekk området rundt clutch, på begge sider av torpedoen.. Mulig du har ledningsfeil her. Her virker det som det er en hel del følgefeil ute og går også. Hva sier feilkodene?
mkyte
Posts: 3
Joined: 25 Mar 2017, 17:00

Re: Bilen starter ikke. Batteri eller elektrisk feil?

Post by mkyte »

Har byttet batteri. Da fungerte den greit. Sentrallåsen virket og det var okei, men nå er det mer tull. Etter to uker ubrukt (bilen var ikke EU-godkjent og vi ventet på deler i posten) så var batteriet dødt. Bilen ble startet med startkabler. Etter det har det ikke vært liv i radioen eller sentrallåsen. Fikk likevel bilen EU-godkjent på etterkontrollen. Kjørte den hjem uten store problem. Et par dager etterpå skulle jeg kjøre og hente noen dekk. Bilen startet og jeg kjørte. Parkerte der jeg skulle hente dekkene, men når jeg skulle kjøre derfra igjen var det null liv i bilen igjen. Ble slept hjem. Ladet batteriet, fikk start på den igjen. Tok av + og - kabelen siden jeg tror det er noe som tappet batteriet. Når jeg skulle ta på kablene igjen og starte bilen var det null liv. Nada. Ladet batteriet helt opp. Fremdeles ikke noe liv. Skjønner ikke hva det er. Dårlig kontakt eller om det er et dusin elektriske feil osv.

Altså, bilen starter ikke, sentrallås, sterio, kupelys og setevarme (kanskje andre ting også) virker ikke. Det er strøm på batteriet, men null liv i bilen. Har byttet sikringer (selv om de har sett hel og fin ut). Noen som kan skjønne hva problemet er? Trenger sårt hjelp, men studentøkonomien gjør til at jeg ikke har lyst til at et verksted skal gjøre meg gjeldsslave. hehe
User avatar
krokansjefen
Posts: 29
Joined: 19 Sep 2011, 06:26

Re: Bilen starter ikke. Batteri eller elektrisk feil?

Post by krokansjefen »

Høres jo ut som en større jordingsfeil. Er du ikke kyndig i 12v el-anlegg, foreslår jeg at du allierer deg med noen som kan det. Det høres ut som om det bare er å brette opp armene og børste støvet av multimeteret. Hvor bor du?

Har du sjekket at den lader?
Har du sjekket at det ikke er problemer med jording fra motor?
Post Reply