DPF

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
Marlie
Posts: 1
Joined: 10 Apr 2017, 08:02

DPF

Post by Marlie »

Hadde bilen på verksted for litt under to år siden da lamper lyste, og de fant ut at det var dpf som var problemet. Filteret ble byttet og bilen kunne kjøres med igjen. Etter en stund begynte det å lyse igjen. Da trengtes det en oljeskift. Da det for tredje gang begynte å lyse så kjørte jeg bilen til et annet verksted. De skiftet også olje og stilte tilbake "hjernen" til bilen. Da bilens lamper lyste igjen og dem plutselig stoppet, ville jeg ha det som en reklamasjon hos verksted 1. De mener at det ikke er jobben deres som er dårlig/feil utført, men at det er mitt kjøremønster og et tett rør som er grunnen.
Noen tips til hva jeg skal gjøre?
User avatar
krokansjefen
Posts: 29
Joined: 19 Sep 2011, 06:26

Re: DPF

Post by krokansjefen »

Veldig vanskelig å skjønne hva du har opplevd når du skriver "lamper lyste".
Råder deg til å ta kontakt med forbrukerrådet, tror nok de kan hjelpe deg mer enn noen her inne. Eller NAF om du er medlem.
User avatar
Jan
Gear Head wanabe
Posts: 957
Joined: 08 Aug 2005, 14:40
Location: Oslo

Re: DPF

Post by Jan »

Vel, ut fra det jeg vet om diesel og partikkelfilter, så høres det litt ut som at det er kjøremønsteret ditt som er grunnen. Har du mye småkjøring? Dieselbiler med partikkefilter er jo ikke laget for det, da må man i hvert fall kompensere med en langkjøring i blant der motoren får kjørt seg litt. At du måtte ta oljeskift, er jo typisk når filteret ikke får regenerert seg.

Kjenner til en historie fra hjemmesykepleien, der man gikk til innkjøp av småbiler med diesel (og partikkelfilter). Pga mye småkjøring i hjemmetjenesten, begynte bilene etter hvert å stoppe og varsellamper lyste, da de rett og slett ikke var laget for det. Enden på verset ble at forhandleren måtte ta en langkjøring av hver eneste bil i hjemmetjenesten over lang tid.... :)
2009 Mazda6 Advance Plus 2.2 liter stv
x1999 Mazda 323F 1.5 (bybruksbilen)
x1998 Mazda MX-5 1.6 110 hk NB
x1992 Mazda MX-5 1.6 115 hk NA
x1989 Mazda 323F 1.8 16V GLX
Post Reply