Page 1 of 1

Skifte reg. reim på Mazda 626 2.0 GLX 1992/1993

Posted: 19 Apr 2017, 13:26
by olejrgen
Hei godtfolk!
Har en gammel traver som etter kilometerne kanskje trenger en liten operasjon om ikke så lenge. er det noen som har gjort dette selv? vet evt hvor komplisert det er? bilen har nå gått 313000 og reima ble sist skiftet på 240000 men det var for 11-12 år siden (min bestefar eide bilen før meg, og kjørte 20000km på 8 år eller noe i den dur) nå har jeg hatt bilen i 6 år og eneste store greiene jeg har gjort er å skifte clutch, noe som ikke er så uvanlig etter at forrige eier var en eldre herremann :)

Jeg vet registerreimsettet til bilen min koster 1400,- hos norsk bildelsenter, som virkelig ikke er en stor kostnad i det hele tatt, men det ryktes vel at vannpumpen bør skiftes samtidig som gjør at jeg kommer opp i en total på 2000,- også er vel verkstedprisen sist jeg sjekken på rundt 10.000,-

Hjelp settes stooor pris på!

Re: Skifte reg. reim på Mazda 626 2.0 GLX 1992/1993

Posted: 19 Apr 2017, 14:20
by Zepticon
Grier du å bytte clutch selv greier du regreim. Det er en ganske rett frem operasjon.


Man kan gjøre det på to måter:

1 - Vri på veiva til alle pilene på tannhjulene står der de skal så. Dette finner du på nettet (Mazda FS timing) Ta en hvit tusj og merk på reimen og tannhjulene hvor ting er slik at de merkene du kan sette reima rett tilbake om du bruker merkene du tegnet på. Når du da tar av reimen, så teller du antall tenner mellom merkene. Så tegner du på merker på den nye reima, slik at det stemmer med antall tenner som var på den gammle. Så monterer du den nye reima slik at merkene på reima ligger på merkene du tegnet opp. Dobbeltsjekk opp mot pilene som er på tannhjulene. Dra motoren rundt 3-4 runder på veiva for å sjekke at ingenting kræsjer, og at pilene på tannhjulene står likt annenhver runde på veiva.

2 - Ta en tapetkniv og kutt den gammle reima på langs mens den fremdeles står på motoren. Når du har kuttet hele veien rundt vil den være i to deler. Da å kutt den ytterste delen på tvers, og fjern den. Du har nå ei halv reim igjen på tannhjulene. Så tar du å dytte den nye reima på tannhjulene, husk å være nøye på å stramme. Høyre side av motoren (når du såt å ser på regreima) skal være helt stram. Være nøye på at tennene på begge reimene ligger likt. Når du har fått dyttet på plass halvparten av den nye reima, kutter du den gammle helt av, og dytter den nye helt inn.

Jeg foretrekker å kombinere disse to. Der jeg først stiller motoren rett, merker reima, kutter på langs, teller tenner, dytter på halvparten mens merkene står likt, kutter resten av den gammle, og dytter den nye helt på.

Re: Skifte reg. reim på Mazda 626 2.0 GLX 1992/1993

Posted: 19 Apr 2017, 17:25
by olejrgen
Zepticon wrote:Grier du å bytte clutch selv greier du regreim.
Var nok ikke jeg som skiftet Clutch selv nei.

Vet at skifting av reg.reim skal være ganske rett fram, men er jo veldig trangt på disse tverrstilte motorene.

Re: Skifte reg. reim på Mazda 626 2.0 GLX 1992/1993

Posted: 21 Apr 2017, 20:01
by FIS-X
Demontering og montering er jo det værste da :p
Bare å demontere og ta av reima, juster tannhjulene til de er på merkene (Ikke noen fare for at du tar knekken på ventilene om du skulle være uheldig og gjøre feil) og klask på ny reim. Vri en runde og dobbeltsjekk at det fremdeles stemmer.

En kompis i statene har laget en video som viser jobben
https://www.youtube.com/watch?v=aEfEmqJDYzs
https://www.youtube.com/watch?v=MFc2YIG9P1M

Lykke til :)