Mazda 6, setevarmer

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
Swirly
Posts: 3
Joined: 28 Feb 2018, 10:03

Mazda 6, setevarmer

Post by Swirly »

Jeg har nylig kjøpt meg en Mazda 6, 2006 stasjonsvogn.
Men setevarmerene virker ikke. Lyset på knappene lyser. Sjekket boken for å finne ut hvor jeg finner sikringen til det. I boken så står det at der er sikring til setevarmer både i sikringsboksen inne i bilen og i sikringsboksen i motorrommet.
Men der står kun i sikring i den inne i bilen.
Skal det være sikring begge plasser?

Sikkert ett dumt spm, men vet fra tidligere at det ikke alltid skal være sikringer i alt som står i boken.
User avatar
krokansjefen
Posts: 29
Joined: 19 Sep 2011, 06:26

Re: Mazda 6, setevarmer

Post by krokansjefen »

Test da vel? Sikringsstyrken står i instruksjonsboken. Ring tidligere eier og finn ut hvor lenge setevarmerene ikke har fungert og om han/hun evt har fjernet sikringen i motorrommet. Kan jo være en kortslutning i ett eller flere element.
Du kan også koble fra ledningen til setet og Ohme elementet. Forøvrig er det element i både rygg og sete på disse, så om ingen av de fungerer i begge setene holder jeg en knapp på mangel på strøm og ikke feil på element.
Skal se om jeg får dratt frem el-skjema så du kan se hvilke komponenter som må testes.
Swirly
Posts: 3
Joined: 28 Feb 2018, 10:03

Re: Mazda 6, setevarmer

Post by Swirly »

Da skal jeg kjøpe en sikring å teste.
Tidligere eier visste ikke noe da han aldri brukte setevarmerene.

Hvordan måler jeg Ohm?
User avatar
krokansjefen
Posts: 29
Joined: 19 Sep 2011, 06:26

Re: Mazda 6, setevarmer

Post by krokansjefen »

Ohm måler du med ett mulitmeter. Krøkkete å forklare (les: har ikke tid til), allier deg med en som kan lære deg opp face to face.
Men funket sikringen?
Swirly
Posts: 3
Joined: 28 Feb 2018, 10:03

Re: Mazda 6, setevarmer

Post by Swirly »

Funket ikke å sette i sikring.
Har snakket med en som vil hjelpe meg å måle Ohm. Har du det el-skjemaet?
Post Reply