FE3 infotråd

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
User avatar
Skeptisk
Posts: 236
Joined: 10 Jan 2007, 17:39
Location: Tromsø

Re: FE3 infotråd

Post by Skeptisk »

[quote="Slayt0n"]Du må bytte over caliper m/skiver og bremseskjold, samt håndbrekkvaier. Husker ikke om du måtte bytte spindelen og, men det er nå bare å flytte over dritten. Behøver ikke endre noe annet, har vært spekulasjoner på hvorvidt man må bytte bremsekraftforsterker etc, men det gjorde da ikke jeg og bilen ble da EU-godkjent.[/quote]


Ok:) Takker:)
User avatar
Skeptisk
Posts: 236
Joined: 10 Jan 2007, 17:39
Location: Tromsø

Re: FE3 infotråd

Post by Skeptisk »

er snart ferdig til og starte opp bilen med fe3 i, men lurer på en ting. trur kanskje det er en med kat(noen som vet om det er noen synelige forskjeller på utgavene) men har ikke katalysatoren til den. :oops: Vet ikke fordi forige eier har byttet motor og styrt, men kan ikke svare på om motoren som ble satt i var en med eller uten kat :? Noen som vet om bilen vil fjuske eller liggnde visst mann bare bytter ut katen men en vanelig potte eller noe. Er den noen sensorer som vil fucke til alt visst katen mangler?
Racingdude
Posts: 208
Joined: 06 Jan 2007, 19:00
Location: Sarpsborg

Re: FE3 infotråd

Post by Racingdude »

Skeptisk wrote:er snart ferdig til og starte opp bilen med fe3 i, men lurer på en ting. trur kanskje det er en med kat(noen som vet om det er noen synelige forskjeller på utgavene) men har ikke katalysatoren til den. :oops: Vet ikke fordi forige eier har byttet motor og styrt, men kan ikke svare på om motoren som ble satt i var en med eller uten kat :? Noen som vet om bilen vil fjuske eller liggnde visst mann bare bytter ut katen men en vanelig potte eller noe. Er den noen sensorer som vil fucke til alt visst katen mangler?

Har ingen ting å si, eneste er at du kommer i fare for å få noen få ekstra hester;)
Mazda 626 GT 2 dør coupe GC, modda til Fe3 ;)
User avatar
Waage
Posts: 76
Joined: 21 Apr 2008, 19:21
Location: Bodø

Re: FE3 infotråd

Post by Waage »

bump bump.. lenge sia det har skjedd noe i denne tråden.. :P

FE3 <3<3 :twisted:
-2000 Saab 9-5 2.0T
-1987 929 2.2 LX SELGES!

x 1988 Fe3 - Coupe (148hk) Solgt
x 1987 Sierra 2.0 Kombi - (solgt)
x 1988 Fe3 - Kombi (148hk) - skrotet :D
x Fe3 - Kombi (140hk) - skrotet
x Justy (solgt)
x Nissan Laurel 2.0 GL (solgt)
x Toyota Corolla KE70 (solgt)
User avatar
MzdPwr
Posts: 31
Joined: 14 Jan 2009, 11:07
Location: Sandnes

Re:

Post by MzdPwr »

Coupe wrote:Hvis jeg har forstått dette riktig: 1988 er en høykomprimert uten kat (som jeg har selv), 1989 en lavkomprimert med kat, og f.o.m. 1990 høykomprimert med kat? Det betyr altså at en "bør styre unna" 1989 modellene?
har "nettopp" kjøpt meg en coupe fra sverige, 1989 modell - 2.0i 16V - 140 hk, syntes nå den gikk greit, så hvorfor styre unna? *satser på at det ikke var et dårlig kjøp* :P
HKS-Power
Posts: 82
Joined: 02 Jul 2007, 09:24
Location: Sortland

Re: FE3 infotråd

Post by HKS-Power »

Har hatt 2x 88mod høykomp og en 90 mod lavkomp, og synes sistnevnte gikk betraktelig bedre til tross for 8hk mindre, så jeg ville ikke styrt unna ;)
-92 Mazda 626
-89 Nissan 200SX S13
-90 Nissan 200SX S13.5
-03 Ford Focus RS
User avatar
LMB__
Moderator
Posts: 3884
Joined: 04 Aug 2005, 05:53
Location: Oslo / Åsnes

Re: FE3 infotråd

Post by LMB__ »

jeg har også hatt begge, og syntes 148 hk gikk beder enn 140.

det kan jo ha noe med hvordan den er kjørt og hvor langt den har gått. er tross alt litt vanskelig og merke forskjell på 8 hester på en 20 år gammel motor :D
Mazda 626 2.3i 16v combi -88
Skoda Kodiaq 2.0TDI 190hk 4x4 - 18
Skoda Octavia 1.8TFSI 180hk 4x4 -15
Mazda 626 2.2i 4WD combi- 90 Gone
Mazda 6 Optimum 2.2D 175hk stv -13 Gone

FE3 2.3 - Motorprosjekt
Karl
Posts: 32
Joined: 11 Nov 2009, 09:12

Re: FE3 infotråd

Post by Karl »

Toppen min begynte å lekke så jeg tok den av og sjekket. Etter å gjort den rein. Så jeg at det var sprekk i den..:(

Men nå har eg fått tak i ein ny. Så det eg lurer på er. Hvordan stiller man tenninga på Fe3?
User avatar
Mindtrusted
Posts: 780
Joined: 10 Nov 2007, 22:22
Location: Akershus

Re: FE3 infotråd

Post by Mindtrusted »

Hvis du leiter litt i denna tråden finner du service manualen som Wibla har ;)
-626 2,0 12V 88Mod Combi, Skrotet
-626 2,0i 8V 91Mod Stv, Skrotet
-626 2,0i 8v 96Mod Stv, Konebil
-626 2,2i 12V 91mod Stv, 4X4 under demontering
-626 2.0i 16V (FE3) 88Mod Combi, barnet mitt :P
-VW Polo 1,4Diesel 93Mod 48hk råskinn....
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=17667" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Mr.GD
Posts: 49
Joined: 10 Mar 2010, 18:05

Re: FE3 infotråd

Post by Mr.GD »

Henger meg på denne geniale tråden her jeg :) Bump!

Bilen min er importert fra Tyskland (1988 fe 140hk). Og det ser ut som en av de forrige eierne har kuttet bort kat og sveisa på et rør. Vil det da si at jeg skal ha 0.8 eller 1.1 mm gap i tennpluggene da? Er det motoren eller eksosen som bestemmer?

Stille de til 0.8 for en stund siden, men synes at motoren ble en anelse veikere på lavt turtall. De stod på ca 1.3mm før. Har stilt de til 1.0 nå, men har ikke testa enda.
- 1988 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Grå - :D
- 1990 Corolla 1.6 12V Sedan - :) - (solgt)
- 1996 Opel Vectra 1.6 16V Combi - :? - (solgt)
- 1989 Citroen BX 1.9 12V Combi - :? - (solgt)
- 1991 Audi 100 2.3 Quattro Sedan - :( - (solgt)
- (1989 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Rød - delebil)
User avatar
Mindtrusted
Posts: 780
Joined: 10 Nov 2007, 22:22
Location: Akershus

Re: FE3 infotråd

Post by Mindtrusted »

skal nok ha 1,1
-626 2,0 12V 88Mod Combi, Skrotet
-626 2,0i 8V 91Mod Stv, Skrotet
-626 2,0i 8v 96Mod Stv, Konebil
-626 2,2i 12V 91mod Stv, 4X4 under demontering
-626 2.0i 16V (FE3) 88Mod Combi, barnet mitt :P
-VW Polo 1,4Diesel 93Mod 48hk råskinn....
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=17667" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Mr.GD
Posts: 49
Joined: 10 Mar 2010, 18:05

Re: FE3 infotråd

Post by Mr.GD »

Ble 1,0. Murrer som en katt :). Smellinga i eksospotta ble også borte.

Ingen som har skrevet noe om bremseveska til denne motoren. Hvilken Dot? Manualen til bilen min er selvfølgelig på Tysk :?: så ikke godt å finne noe der :lol:

Jeg fikk et lite hint om at det kanskje var på tide å bytte bremseveske da jeg skulle teste bilen her om dagen. Hadde den i 170 på stripa, men da jeg skulle bremse skjedde det lite. Tok meg nesten 250 meter før jeg fikk stoppa :shock: Men når jeg kjører i 80-90 virker bremsene så og si som de skal.. Heldigvis..
- 1988 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Grå - :D
- 1990 Corolla 1.6 12V Sedan - :) - (solgt)
- 1996 Opel Vectra 1.6 16V Combi - :? - (solgt)
- 1989 Citroen BX 1.9 12V Combi - :? - (solgt)
- 1991 Audi 100 2.3 Quattro Sedan - :( - (solgt)
- (1989 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Rød - delebil)
User avatar
fne
Posts: 591
Joined: 02 Aug 2006, 19:23
Location: Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: FE3 infotråd

Post by fne »

Tror det er dot 3 som er kravet, men den er gammel. Dot 4 eller Dot 5 skal funke fint ;) Etterhvert som tallet stiger, skal kvaliteten overgå den forrige. Ikke hørt om noen enda som ikke tåler en høyere dot-verdi enn det som er kravet.
fne.
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
User avatar
Mr.GD
Posts: 49
Joined: 10 Mar 2010, 18:05

Re: FE3 infotråd

Post by Mr.GD »

Da blir det dot 5.1 tenker jeg :), ettersom 5.0 er silikonbasert.

Men er det noen her som har erfaring med bytte av kjøleveske i hele fe/fe3 systemet? Skal gjøre det nå snart og hadde vært greit å unngå luft og evt andre småfeil under prosessen ;).
- 1988 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Grå - :D
- 1990 Corolla 1.6 12V Sedan - :) - (solgt)
- 1996 Opel Vectra 1.6 16V Combi - :? - (solgt)
- 1989 Citroen BX 1.9 12V Combi - :? - (solgt)
- 1991 Audi 100 2.3 Quattro Sedan - :( - (solgt)
- (1989 626 GD Coupe 2.0 16V fe3 - Rød - delebil)
stone9
Posts: 39
Joined: 11 Jun 2009, 11:55
Location: tromsø

Re: FE3 infotråd

Post by stone9 »

e d noen som vet om d e lurt å sette en 2,2 girgasse på fe3n motorn
626 2,2i 12v Cupe (mod 91) Prosjekt biln
626 2,0i 16v Cupe (mod 89) Go bilen
626 1,8 (mod 89) R.I.P
626 2,0i GT (mod 86) R.I.P

jeg er en fast mazda fan som ikje har likt å ha ander bil merker og kjøre
Post Reply