FE3 infotråd

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
User avatar
Elanzer
Gear Head
Posts: 2687
Joined: 08 Aug 2005, 17:29
Location: Varhaug

FE3 infotråd

Post by Elanzer »

tenkte vi kunne lage en tråd om denne motoren nå, men all info i :)

motoren vi snakker om er altså FE3 motoren, den er en 2.0i 16v dohc, den ble levert i 626 fra 88 - 91 (96 i stasjonsvogna)

motoren har 2 forskjelige "ytelser" i norge, 148hk og 140hk variantene

1988 modelen er den med 148hk, den er uten katalysator, og 10:1 i komp
1989< modelen er den med 140hk, den er med katalysator og 9.2:1 i komp

du kan skaffe billige deler til denne motoren ved å handle kia deler, da kia brukte denne motoren i sin Kia Sportage 98 model ca :) så du skal kunne skaffe billigere orginaldeler gjennom kia enn med mazda :)


og får å få stramere ventilfjører kan du kjøpe de ytterste ventilfjørene fra golf VR6 1998 model delenumeret: 021-109-623-P
- Mazda 6 GH 2.2D Sport `12
- Mazda Mx5 NA 1.8 `95
x Mazda Miata NA 1.6T `91
x Mazda 323F FBA 1.8 `96
x Mazda 626 GD FE3 `88
x Mazda RX7 FC "turbo 2" `86
User avatar
Slayt0n
Gear Head
Posts: 1648
Joined: 07 Nov 2005, 20:35
Location: Hamar

motorbytte

Post by Slayt0n »

Noen som vet hva man må ta hensyn til ved bytte av 2.0i 8v til en FE3? Går FE3 rett ned på de samme motorfestene? Hva med clutch, girkasse, eksosanlegg? Noen som vet hva det koster å overhale en FE3? Hva med avgifter ved bytte, må man betale no ekstra hk-avgift? Vet jeg spør mye, men er det ikke det som er ett av poengene med ett forum da? :D
Driver og pusser opp en 91 glx 2.0i 8v sedan, og da er det greit å vite hva som skal til for å få litt mer fres! Hehe... Håper noen kan gi meg noen fornuftige svar da :)
User avatar
Znip
Gear Head
Posts: 1592
Joined: 05 Aug 2005, 15:44
Location: Verdal
Contact:

Post by Znip »

clutch å kasse er med hvis du finner deg en komplett motor. Har aldri sett en ukomplett..
- 98` Audi A4 Turboquattro [200 HK]
X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK]
X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]
Prosjekt 626 GT Turbo
User avatar
LMB__
Moderator
Posts: 3884
Joined: 04 Aug 2005, 05:53
Location: Oslo / Åsnes

Post by LMB__ »

jeg har bytta fra 2.0i 8v til 16v... du må bytte ALT av ledninger i motorrummet, eller vil ett eller anna ikke funke som det skal... (egenerfaring) vil egnetlig anbefale å bytte girkasse også... ellers så vil bilen gå på høyt turtall og dra rart på de høyeste girene, siden girkassa er anneledes drevet på fe3 motoren... ellers så passer alt rett oppihverandre... bare husk å bytte fra trommel bremser til skivebremser bak... ellers blir det lett risikablet om du skal kjøre litt fort... hehe

om du vil ha billig delebil, så kan du ta deg en tur til sverge... kjøpte min fe3 der for 1200 kr... og delene til motoren er MYE billigere i sverge enn i norge
Mazda 626 2.3i 16v combi -88
Skoda Kodiaq 2.0TDI 190hk 4x4 - 18
Skoda Octavia 1.8TFSI 180hk 4x4 -15
Mazda 626 2.2i 4WD combi- 90 Gone
Mazda 6 Optimum 2.2D 175hk stv -13 Gone

FE3 2.3 - Motorprosjekt
User avatar
Znip
Gear Head
Posts: 1592
Joined: 05 Aug 2005, 15:44
Location: Verdal
Contact:

Post by Znip »

LMB__ wrote:
om du vil ha billig delebil, så kan du ta deg en tur til sverge... kjøpte min fe3 der for 1200 kr... og delene til motoren er MYE billigere i sverge enn i norge
hvor fikk du tak i en så billig motor? privat person?
Bilskroten i østersund skulle ha 3100 for komplett motor!
- 98` Audi A4 Turboquattro [200 HK]
X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK]
X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]
Prosjekt 626 GT Turbo
Otis
Posts: 422
Joined: 01 Sep 2005, 10:59
Location: Trondheim

Post by Otis »

Vil ikke en FE3 motor med 8v girkasse få høyere toppfart, da en 8v motor har lavere giring siden den har mindre hester, men mere NM i nedre del av turtallsregisteret?
Jeg tror at en 8v girkasse i sammen med en FE3 vil bli bra, mtp støy og akserlasjon, men om det blir bedre en det som er originalt tror jeg ikke.
Du vill ihvertfall få høyere toppfart enn om du skulle ha brukt originalkassen.
User avatar
Mazda--speed
Posts: 461
Joined: 28 Oct 2005, 23:14
Location: Hordaland
Contact:

Post by Mazda--speed »

Er det noen som vet hva som må til for å få denne motoren til å passe inn på en 626 1985 GT 2.0i ?

Er litt sugen på å prøve ut denne motoren. Bygd den om litt fremmover, og en vakker dag satt den i. Er jo ikke så mye stress da, hvis du merker opp ledninger +++.

Hvor mangen nm er det i FE3`motoren? Noen som vet tida ifra 0-100?
User avatar
LMB__
Moderator
Posts: 3884
Joined: 04 Aug 2005, 05:53
Location: Oslo / Åsnes

Post by LMB__ »

Znip wrote:
LMB__ wrote:
om du vil ha billig delebil, så kan du ta deg en tur til sverge... kjøpte min fe3 der for 1200 kr... og delene til motoren er MYE billigere i sverge enn i norge
hvor fikk du tak i en så billig motor? privat person?
Bilskroten i østersund skulle ha 3100 for komplett motor!
jeg tok et søk på blocket.se og fant en som skulle selge "reservdelsbilar". ringte til han og spurte hvor mye han skulle ha for en bil og så sa han 1500 sek... han hadde MANGE biler, mange mazda gd med 16v motor, men nå husker jeg ikke telf.nr hans... han bodde i arvika.


ang. girkasse. så står det at det er forskjell i instruksjonsboka...

det kommer egentli helt ann på om vi snakker kasse fra 2.0i 8v eller 2.0
12v, 12vnetileren har samme utveksling som 16v, men den har ikke samme diff. 8v, har ikke smame utveksling men lik diff.

Image
Mazda 626 2.3i 16v combi -88
Skoda Kodiaq 2.0TDI 190hk 4x4 - 18
Skoda Octavia 1.8TFSI 180hk 4x4 -15
Mazda 626 2.2i 4WD combi- 90 Gone
Mazda 6 Optimum 2.2D 175hk stv -13 Gone

FE3 2.3 - Motorprosjekt
User avatar
LMB__
Moderator
Posts: 3884
Joined: 04 Aug 2005, 05:53
Location: Oslo / Åsnes

Re: FE3 infotråd

Post by LMB__ »

Elanzer wrote:tenkte vi kunne lage en tråd om denne motoren nå, men all info i :)

motoren vi snakker om er altså FE3 motoren, den er en 2.0i 16v dohc, den ble levert i 626 fra 88 - 91 (96 i stasjonsvogna)

motoren har 2 forskjelige "ytelser" i norge, 148hk og 140hk variantene

1988 modelen er den med 148hk, den er uten katalysator, og 10:1 i komp
1989< modelen er den med 140hk, den er med katalysator og 9.2:1 i komp

du kan skaffe billige deler til denne motoren ved å handle kia deler, da kia brukte denne motoren i sin Kia Sportage 98 model ca :) så du skal kunne skaffe billigere orginaldeler gjennom kia enn med mazda :)


og får å få stramere ventilfjører kan du kjøpe de ytterste ventilfjørene fra golf VR6 1998 model delenumeret: 021-109-623-P
88 mod uten katalsysator har 10.2:1 i komp... den er også laget for blyholdig bensin... så her skal det vel egnetlig oppi litt blyerstatter for og bevare motoren bra?
Mazda 626 2.3i 16v combi -88
Skoda Kodiaq 2.0TDI 190hk 4x4 - 18
Skoda Octavia 1.8TFSI 180hk 4x4 -15
Mazda 626 2.2i 4WD combi- 90 Gone
Mazda 6 Optimum 2.2D 175hk stv -13 Gone

FE3 2.3 - Motorprosjekt
User avatar
Slayt0n
Gear Head
Posts: 1648
Joined: 07 Nov 2005, 20:35
Location: Hamar

Post by Slayt0n »

Kult att så mange slenger seg på her :D
Noen kjente feil ved disse motorene? Hvor mye vil en overhaling av en FE3 koste? Har tent skikkelig på denne motoren, høres virkelig rå ut! (Synd jeg ikke har fått prøvd en enda...) GIK selger også turbosett til disse, men blir vel motbydelig å kjøre med tenker jeg :P
User avatar
Elanzer
Gear Head
Posts: 2687
Joined: 08 Aug 2005, 17:29
Location: Varhaug

Post by Elanzer »

hmmm viss det er det turbokittet FE3T kjøpte en gang i tiden, er det basj, han kjøpte jo et turbo kitt, for så å lage egen manifoil osv...
- Mazda 6 GH 2.2D Sport `12
- Mazda Mx5 NA 1.8 `95
x Mazda Miata NA 1.6T `91
x Mazda 323F FBA 1.8 `96
x Mazda 626 GD FE3 `88
x Mazda RX7 FC "turbo 2" `86
User avatar
Slayt0n
Gear Head
Posts: 1648
Joined: 07 Nov 2005, 20:35
Location: Hamar

Post by Slayt0n »

Okay... Jaja... Koster kjipe 14k og, så blir vel å se etter no annet hvis jeg først skal ha turbo på'n. Får vel tak i delene billigere løst om man leter litt rundt... Først og fremst, FE3 :D
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

LMB__ wrote:
Znip wrote:
LMB__ wrote:
om du vil ha billig delebil, så kan du ta deg en tur til sverge... kjøpte min fe3 der for 1200 kr... og delene til motoren er MYE billigere i sverge enn i norge
hvor fikk du tak i en så billig motor? privat person?
Bilskroten i østersund skulle ha 3100 for komplett motor!
jeg tok et søk på blocket.se og fant en som skulle selge "reservdelsbilar". ringte til han og spurte hvor mye han skulle ha for en bil og så sa han 1500 sek... han hadde MANGE biler, mange mazda gd med 16v motor, men nå husker jeg ikke telf.nr hans... han bodde i arvika.


ang. girkasse. så står det at det er forskjell i instruksjonsboka...

det kommer egentli helt ann på om vi snakker kasse fra 2.0i 8v eller 2.0
12v, 12vnetileren har samme utveksling som 16v, men den har ikke samme diff. 8v, har ikke smame utveksling men lik diff.

Image
Problemet her, er vel at FE3 aldri ble levert uten cat i Sverige. Går jo glipp av 8 teoretiske hester :wink:
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
User avatar
LMB__
Moderator
Posts: 3884
Joined: 04 Aug 2005, 05:53
Location: Oslo / Åsnes

Post by LMB__ »

hehe ja... men lell... heller fe3 med "cat" (den er selfølgelig ikke med over på min bil) enn ikke fe3 i det hele tatt... det er kun et fåtal fe3 uten cat i norge også... forresten er catta på fe3 dobbelt så stor som vanlig fe motor... hehe den bremser vel noen hester, så noe får man vel av å fjerne den... men at man får alle 8 hestene er tvilsomt
Mazda 626 2.3i 16v combi -88
Skoda Kodiaq 2.0TDI 190hk 4x4 - 18
Skoda Octavia 1.8TFSI 180hk 4x4 -15
Mazda 626 2.2i 4WD combi- 90 Gone
Mazda 6 Optimum 2.2D 175hk stv -13 Gone

FE3 2.3 - Motorprosjekt
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

Er så kjekt med orginal FE3 uten cat.. :)
Post Reply