Page 14 of 14

Re: FE3 infotråd

Posted: 24 May 2010, 12:30
by Mindtrusted
Hvordan lurt da? er jo samme kassa bare forskjellig giring.
F2T kassa tåler litt mer da.

Re: FE3 infotråd

Posted: 24 May 2010, 16:49
by Wibla
F2T-kassa er ikke direkte lett å få tak i her til lands, og dessuten må man da ha nye drivaksler og nav osv i tillegg...

Re: FE3 infotråd

Posted: 22 Jun 2010, 15:00
by icewings626
Tenkte å kjøpe meg en lavkomps FE3 å bygge turbo på i neste omgang av prosjektet mitt, hva er det jeg må se etter når jeg leter etter lavkompmotoren?? Er endel som har motorer liggende men ingen kan svare meg på om det er lav eller høykomp.. Er det synlige forskjeller på selve motorene uten at man må skru dem i atomer først???

Re: FE3 infotråd

Posted: 22 Jun 2010, 21:59
by Wibla
89-90 er lavkomp, 91 er jeg usikker på (her strides de lærde..).

svenske FE3'er er også lavkomp, uansett år.

Re: FE3 infotråd

Posted: 23 Jun 2010, 12:50
by icewings626
Så det du da sier... er at jeg allerede sitter med en lavkompsmotor i bilen?? Motoren ble hentet fra FE3T`s 90 coupe.. og såvidt jeg da vet, har ikke han skiftet motor?? eller??

Re: FE3 infotråd

Posted: 23 Jun 2010, 15:44
by Wibla
Det er sikkert derfor du kunne kjøre 0.5 bar uten å gjøre noe drastisk.... :mrgreen:

Ærlig talt ville jeg spurt han, tror han har oversikt.

Re: FE3 infotråd

Posted: 23 Jun 2010, 19:52
by icewings626
hmm... nei nå tuller jeg fælt hær... min motor er fra 1988, en FE3 16V DOCH... med 148hk.. høykomp sant??
Hans bil var fra 1990, altså, ifølge dere en modell med lavkompsmotor... Med andre ord, er turbobygget i min bil, egentlig bygget til en lavkomp.

La meg nå misforstå dere rett eller hva det heter:
1988 = høykomp
1989-90 = lavkomp??

Dette høres jo helt feil ut?? Man hadde jo to forskjellige FE3 motorer, en med 140hk(lavkomp?) og en med 148hk(høykomp?).
Er det slik at de med 140hk, ble levert i sedan og de med 148hk ble levert i coupe?

Hva er da forskjellen på disse??
(2.0) (2.0i) (2.0i 16v)

Og uansett, så vil jeg jo tro... at det skal være mulig å fysisk se en forskjell på motoren som er en såkallt lavkomp, å en såkalt høykomp?
Mulig det er mange dumme spørsmål, men spør jeg ikke får jeg jo ikke svar??

Re: FE3 infotråd

Posted: 24 Jun 2010, 06:53
by Elanzer
går ikke etter hvilket karroseri du har men hvilket årstall... "alle" 88 modeler har høy komp og "alle" nyere har lavkomp
grunnen til det ble lavkomp fra og med 89 er pga de strengere avgass kravene (katalysator kom også)

Re: FE3 infotråd

Posted: 02 Jul 2010, 09:41
by Mindtrusted
avgasskravene har vel egentlig ikke direkte årsaken til at de måtte senke kompen? årsaken er vel mer detonering ved bruk av 95 oktan og lavere?

Re: FE3 infotråd

Posted: 02 Jul 2010, 12:51
by fne
Mindtrusted wrote:avgasskravene har vel egentlig ikke direkte årsaken til at de måtte senke kompen? årsaken er vel mer detonering ved bruk av 95 oktan og lavere?
Høykomp går på 93 oktan og høyere...

Re: FE3 infotråd

Posted: 12 Jul 2010, 20:09
by Coupe
icewings626 wrote: La meg nå misforstå dere rett eller hva det heter:
1988 = høykomp
1989-90 = lavkomp??
Man hadde jo to forskjellige FE3 motorer, en med 140hk(lavkomp?) og en med 148hk(høykomp?).
Er det slik at de med 140hk, ble levert i sedan og de med 148hk ble levert i coupe?
I Norge er 1988 modellene høykomp.De første kom i slutten av-87 som 88 modell.1989 modellene med lavkomp og kat. kom i slutten av 1988 som -89 modell.Er eksosanlegget 4-2-1 er det høykomp.4-1 er lavkomp.Sedan fikk samme motor som coupe. Har også sett stv med original høykomp. De fleste europeiske land fikk kun lavkomp. Frankrike fikk kun høykomp, alle årganger.

Re: FE3 infotråd

Posted: 28 Oct 2010, 13:57
by JapseFun
icewings626 wrote:Hva er da forskjellen på disse??
(2.0) (2.0i) (2.0i 16v)
2.0 - 2liter 12v forgasser
2.0i - 2liter 8v innsprut
2.0i 16v - FE3


Bortsett fra eksosen som Coupe skrev, er alle FE3 motorene like utvendig.
Det er bare et par innvendige ting som er forskjellen på lav komp og høy komp motorene.

Re: FE3 infotråd

Posted: 04 Jul 2011, 14:11
by stone9
jeg vil vite om den kan passe min 2,0i 16v :D






Mazda Parts 88-92 626 Parts Clutch Kits SPEC Product Detail

SPEC Clutch Kit - Stage 2+




part# SZ263H
Price: $399.00
Sale Price: $379.05 / Each



Description

Fits On:
87-92 Mazda 626 2.2L (Includes Non-Turbo)
About this Manufacturer:
SPEC clutches have become a mainstay in many forms of motorsports today, and with clutch applications and flywheels for most popular sports cars (and even some exotics), it's no surprise. The company is very actively involved in various racing programs, which allows it to continue to evaluate and improve its products through real-world competition, which is the ultimate test of whether or not the products are doing their jobs. With five stages of clutch discs available, not to mention multi-disc clutches, SPEC is made to handle whatever your driveline can throw at it.
About this Product:
Stage 2+ - Features a multi-friction disc in a full faced configuration with carbon semi-metallic on one side and Kevlar on the other. Bridging the gap between stage 2 and stage 3, the 2+ offers drivability and engagement quality characteristic of the stage 2, but with a 15-20% higher torque capacity. The hub is double sprung with spring cover relieves for flexibility and heat treated components for strength and durability. Great for street, drag, autocross, road racing, pulling, rally and drift. Torque Capacity: 350 lb-ft.


Frequently Asked Questions

What does a clutch kit do? Why buy a performance clutch kit?
Clutch kits are used for upgrading the holding power of your factory transmission and clutch setup. If you decide to haul heavy loads or add extra horsepower to your car, you will need a high performance clutch upgrade to handle of the extra stress. You can only make a limited number of horsepower upgrades before you have to upgrade your clutch. A performance clutch gives your car the capacity to handle the increased horsepower and torque.

What all does a clutch kit include?
Most clutch kits include the clutch itself, pressure plate, pilot bearing, throw-out bearing and the clutch alignment tool. Flywheels are sold separately on our website.

How do you install a clutch kit?
We recommend you get a clutch kit installed by professionals since dropping the transmission is usually necessary in order to install a clutch kit. Once the transmission is off of the block, you remove your stock setup and slip on the new kit using the clutch alignment tool. It's always imperative to make sure that surface of the flywheel is as clean as possible when mounting it back up to the clutch, to prevent any slipping during shifts.

Re: FE3 infotråd

Posted: 02 Jan 2013, 15:15
by Mazdahl
Har nettopp lagt ut en fe-3 626 88-modell for salg.Se kjøp og salg sidene.