Bensinmålaren lever sitt eige liv... hjelp!

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
java
Posts: 84
Joined: 05 Aug 2005, 17:18
Contact:

Bensinmålaren lever sitt eige liv... hjelp!

Post by java »

Når eg fyllte tanken sist så la eg merke til at målaren nekta å gå heilt til fullt igjen. Den stoppa sånn cirka på halvfullt. Ikkje lenge etterpå var den komt nesten på null igjen, mens rett etter det er var den på halvfullt igjen. Den har altså gått completely bananas. Spørsmålet då er jo kor lett det er å feilsøke på dette... Ser vel føre meg eit worst case scenario med skifting av heile tanken..... :(
2010 Audi A4 Allroad 2.0 TDI
x 2008 Audi A5 3.0 TDI Quattro
x 2008 Audi A5 1,8 TFSI
x 2004 Audi A3 2,0 TDI DSG
x 2004 Audi A3 2,0 TDI Ambition
x 1994 Mazda 626 V6
----------------------------------------
http://www.importerbil.no
User avatar
Jan
Gear Head wanabe
Posts: 957
Joined: 08 Aug 2005, 14:40
Location: Oslo

Post by Jan »

Den måleren i GE har skapt irritasjon for min del.. Den er temmelig unøyaktig. Plutselig hopper den langt fram, etter å hatt gitt mye gass, så går den tilbake etterhvert igjen..osv.. Kan vel konkludere med at det er fordi bilen er litt gammel :P
2009 Mazda6 Advance Plus 2.2 liter stv
x1999 Mazda 323F 1.5 (bybruksbilen)
x1998 Mazda MX-5 1.6 110 hk NB
x1992 Mazda MX-5 1.6 115 hk NA
x1989 Mazda 323F 1.8 16V GLX
User avatar
Znip
Gear Head
Posts: 1592
Joined: 05 Aug 2005, 15:44
Location: Verdal
Contact:

Post by Znip »

er slik hos meg og. har opplevd MANGE mazdaer med samme problem.
- 98` Audi A4 Turboquattro [200 HK]
X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK]
X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]
Prosjekt 626 GT Turbo
User avatar
Jan
Gear Head wanabe
Posts: 957
Joined: 08 Aug 2005, 14:40
Location: Oslo

Post by Jan »

De er ikke unøyaktige på de nyere modellene :)
2009 Mazda6 Advance Plus 2.2 liter stv
x1999 Mazda 323F 1.5 (bybruksbilen)
x1998 Mazda MX-5 1.6 110 hk NB
x1992 Mazda MX-5 1.6 115 hk NA
x1989 Mazda 323F 1.8 16V GLX
User avatar
382
Posts: 447
Joined: 05 Aug 2005, 11:04

Post by 382 »

Jeg har ikke hatt noen problemer jeg heller, ikke på den 1986 modellen 626 jeg hadde før eller på den 626 V6 jeg har nå.
java
Posts: 84
Joined: 05 Aug 2005, 17:18
Contact:

Post by java »

Snakka med ein mekanikar her om dagen og han var temmelig sikker på at det var flottøren i sjølve tanken som var ute og sykla.

Har bestillt time, så då får vi no sjå kva dei finn ut av.... :)
2010 Audi A4 Allroad 2.0 TDI
x 2008 Audi A5 3.0 TDI Quattro
x 2008 Audi A5 1,8 TFSI
x 2004 Audi A3 2,0 TDI DSG
x 2004 Audi A3 2,0 TDI Ambition
x 1994 Mazda 626 V6
----------------------------------------
http://www.importerbil.no
java
Posts: 84
Joined: 05 Aug 2005, 17:18
Contact:

Post by java »

Hadde bilen inne på verksted tidlegare i veka. Dei meinte at armaturet i sjølve tanken var kaputt. Dette blei skifta i går, men jaggu er problemet der fremdeles..... :? Då må det jo vere sjølve målaren som slit!
2010 Audi A4 Allroad 2.0 TDI
x 2008 Audi A5 3.0 TDI Quattro
x 2008 Audi A5 1,8 TFSI
x 2004 Audi A3 2,0 TDI DSG
x 2004 Audi A3 2,0 TDI Ambition
x 1994 Mazda 626 V6
----------------------------------------
http://www.importerbil.no
User avatar
382
Posts: 447
Joined: 05 Aug 2005, 11:04

Post by 382 »

Uflaks da! Lykke til videre... :)
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

mazda626v6euro wrote:Uflaks da! Lykke til videre... :)
Problemet skyldes trolig at potmeter (motstandstråden) er slitt ut.
Flottøren sitter på en arm, som igjen er lagret opp å en slik måte at armen beveger seg fram og tilbake, over en motstandstråd. Denne tråden slites over en del år, spesielt utsatt er den ved mye "dumpekjøring". Til slutt slites den av, eller gir dårlig kontakt. Da er det på tide å bytte hele flottørhuset. Dessverre koster dette noen kroner hos Mazda.
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
User avatar
382
Posts: 447
Joined: 05 Aug 2005, 11:04

Post by 382 »

Det meste koster penger hos Mazda. Skal skifte klosser forran, olje og filter. Kommer på 2000kr. Kunne gjort det selv, men hakke tid. :)
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

mazda626v6euro wrote:Det meste koster penger hos Mazda. Skal skifte klosser forran, olje og filter. Kommer på 2000kr. Kunne gjort det selv, men hakke tid. :)
Har du ikke tid til en times jobb? :wink:
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
User avatar
382
Posts: 447
Joined: 05 Aug 2005, 11:04

Post by 382 »

nja...men samboer betaler.... :)
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

mazda626v6euro wrote:nja...men samboer betaler.... :)
Gjør jobbe selv, så kan dere bruke det dere sparer på en hyggelig middag :D
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
java
Posts: 84
Joined: 05 Aug 2005, 17:18
Contact:

Post by java »

Mazda626 wrote:Problemet skyldes trolig at potmeter (motstandstråden) er slitt ut.
Flottøren sitter på en arm, som igjen er lagret opp å en slik måte at armen beveger seg fram og tilbake, over en motstandstråd. Denne tråden slites over en del år, spesielt utsatt er den ved mye "dumpekjøring". Til slutt slites den av, eller gir dårlig kontakt. Da er det på tide å bytte hele flottørhuset. Dessverre koster dette noen kroner hos Mazda.
Dette er korrekt. Heile armaturet i tanken blei skifta i tillegg til at ledningsnettet måtte sjekkast og koblingar smørast og strammast. Totalt kom dette på ca 3700. Armaturet kosta ca 1400 kr. Så no er målaren funksjonibel igjen!
2010 Audi A4 Allroad 2.0 TDI
x 2008 Audi A5 3.0 TDI Quattro
x 2008 Audi A5 1,8 TFSI
x 2004 Audi A3 2,0 TDI DSG
x 2004 Audi A3 2,0 TDI Ambition
x 1994 Mazda 626 V6
----------------------------------------
http://www.importerbil.no
Post Reply