Senkefjærer på orginal demper

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
User avatar
Znip
Gear Head
Posts: 1592
Joined: Fri 05 Aug 2005, 15:44
Location: Verdal
Contact:

Senkefjærer på orginal demper

Post by Znip » Fri 25 Nov 2005, 14:04

Nå har jeg montert senkefjærene, men når de ikke er montert på bilen, kan jeg snurre på fjæra! Dette kommer ikke biltilsynet til å like, selv om jeg _kan_ kjøre med de? FOr når det blir press på dette, så vil fjæra sitte som støpt i skåla si. De er kun hvis jeg skal leke rally å fly på alle fire at dette kanskje vil få konsekvenser? Men har hørt at biltilsynet sjekker dette da bilen skal vises. Så det eneste er vel bare å montere gamle fjærene bak da? Nye dempere egnet for senking har jeg ikke penger til :lol:
- 98` Audi A4 Turboquattro [200 HK]
X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK]
X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]
Prosjekt 626 GT Turbo

User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: Fri 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Post by WireD » Fri 25 Nov 2005, 14:11

når du setter ned bilen på bakken vil fjæra komprimeres, og legge seg i skålene sine.

husk, orginaldemper er lengre, og tilpasset en høyere orginalfjær, så med orginalfjær vil ikke fjæra kunne snurre. Den står i spenn mellom fjærskåla, og en demper som er maks ute og er boltet fast i fjærtårnet i toppen.

hadde du satt på stivere dempere i tillegg, så ville disse hatt en kortere vandring oppover, men tillate en dypere vandring nedover, for å tilpasses en lavere fjær. Da ville det stått i spenn.

husk på å styr de nye fjærene inn i skålene når du setter den nedpå a :)
----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."

User avatar
Znip
Gear Head
Posts: 1592
Joined: Fri 05 Aug 2005, 15:44
Location: Verdal
Contact:

Post by Znip » Fri 25 Nov 2005, 15:05

ja, vet at de vil komprimeres, men da bilen skal inn på visning, heiser de jo opp bilen. Vet jo at fjærene setter seg til, men vil de fortsatt være løs når biltilsynet sjekker?
- 98` Audi A4 Turboquattro [200 HK]
X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK]
X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]
Prosjekt 626 GT Turbo

User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2930
Joined: Wed 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Post by Zepticon » Fri 25 Nov 2005, 15:07

Er vel bare å lime dem fast da? :lol:
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec

User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: Fri 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Post by WireD » Fri 25 Nov 2005, 20:26

hehehe, dårlige erfaringer med de du også? :lol:
----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."

User avatar
Hitterdøl'n
Posts: 208
Joined: Mon 10 Oct 2005, 18:54
Location: Hitra

Post by Hitterdøl'n » Fri 25 Nov 2005, 21:33

De jekka opp min på biltilsynet å sjekka om fjæra var løs. Jeg har forstått det sånn at fjæra ikke skal være løs fordi om du jekker opp bilen..?
2015 Mazda 6 AWD optimum
2013 Mazda 6 2.2 Optimum Solgt
2012 Hyundai i40 Premium Solgt
1994 Mazda 626 1,8i Solgt

User avatar
Darkstar
Gear Head
Posts: 3551
Joined: Fri 05 Aug 2005, 08:01
Location: Holsnøy, Bergen

Post by Darkstar » Fri 25 Nov 2005, 23:57

Hitterdøl'n wrote:De jekka opp min på biltilsynet å sjekka om fjæra var løs. Jeg har forstått det sånn at fjæra ikke skal være løs fordi om du jekker opp bilen..?
Dette stemmer, min bror hadde problemer med dette på Golfen sin. Endte opp med å måtte bytte til korte dempere for å få det godkjent.
07' Audi A3 Sportback 2,0TDI
X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

User avatar
Znip
Gear Head
Posts: 1592
Joined: Fri 05 Aug 2005, 15:44
Location: Verdal
Contact:

Post by Znip » Sat 26 Nov 2005, 09:24

vel, ble til at jeg kjøre med 50mm senk foran, og ingenting bak :cry:
foreløpig da.. så får vi se om jeg gidder å kjøpe nok et sett med nye bakdempere (korte)
- 98` Audi A4 Turboquattro [200 HK]
X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK]
X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]
Prosjekt 626 GT Turbo

User avatar
Mazda--speed
Posts: 461
Joined: Fri 28 Oct 2005, 23:14
Location: Hordaland
Contact:

Post by Mazda--speed » Sat 10 Dec 2005, 13:29

Jeg har en 626GT 2.0i, 1985 og har problemer med demperene mine. Jeg såg litt på priser i går, og MEKONOMEN skal ha 3223,- for dempere, og biltema skal ha 1892,- og har 2 års garanti..:)

Det er nesten så jeg vurderer Biltema, forran MEKONOMEN, og siden det er garanti, så må de jo holde i minst to år, og om to år har jeg definitivt byttet igjen, for da har jeg bedre råd..

Er det noen som har noen tips, eller meninger om å kjøpe dempere ifra Biltema? Det blir bare midlertidlig...

User avatar
kkorsnes
Posts: 171
Joined: Fri 16 Sep 2005, 10:07
Location: Vestnes

Post by kkorsnes » Sat 10 Dec 2005, 19:53

Mazda--speed wrote:Jeg har en 626GT 2.0i, 1985 og har problemer med demperene mine. Jeg såg litt på priser i går, og MEKONOMEN skal ha 3223,- for dempere, og biltema skal ha 1892,- og har 2 års garanti..:)

Det er nesten så jeg vurderer Biltema, forran MEKONOMEN, og siden det er garanti, så må de jo holde i minst to år, og om to år har jeg definitivt byttet igjen, for da har jeg bedre råd..

Er det noen som har noen tips, eller meninger om å kjøpe dempere ifra Biltema? Det blir bare midlertidlig...
En akmerat av meg hadde biltema dempere på en opel ascona b, de ble veldig stive etter 3 vekers bruk.. den var ogsa senket..
'81 Audi 4000
'84 BMW 520i
x'80 Volvo 245
x'86 Audi 90 2,2i
x'83 Audi 80 1,6 :s
x'86 Audi 90 2,0i
x'90 323 lx 1,6 16v OHC http://www.bilgalleri.net/html/gal_visbil.asp?ID=604

User avatar
Znip
Gear Head
Posts: 1592
Joined: Fri 05 Aug 2005, 15:44
Location: Verdal
Contact:

Post by Znip » Sat 10 Dec 2005, 22:07

Mazda--speed wrote:Jeg har en 626GT 2.0i, 1985 og har problemer med demperene mine. Jeg såg litt på priser i går, og MEKONOMEN skal ha 3223,- for dempere, og biltema skal ha 1892,- og har 2 års garanti..:)

Det er nesten så jeg vurderer Biltema, forran MEKONOMEN, og siden det er garanti, så må de jo holde i minst to år, og om to år har jeg definitivt byttet igjen, for da har jeg bedre råd..

Er det noen som har noen tips, eller meninger om å kjøpe dempere ifra Biltema? Det blir bare midlertidlig...
jeg har biltema dempere med sænkefjærer på. fungerer helt greit det.
- 98` Audi A4 Turboquattro [200 HK]
X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK]
X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]
Prosjekt 626 GT Turbo

User avatar
Mazda--speed
Posts: 461
Joined: Fri 28 Oct 2005, 23:14
Location: Hordaland
Contact:

Post by Mazda--speed » Sun 11 Dec 2005, 16:07

Hvorfor ikkje bare stikke innom essoen og få en pris på sachs advantage. de er meget bra, de holder lengre enn bilen din og henger bra på veien
Har ikke sjekket prisene der enda, men slik som økonomien er nå så MÅ jeg bytte dempere for å få bilen godkjent, og har egentlig ikke råd til noe annet enn biltema, men får jeg en rimelig pris på essoen, så er det klart at jeg heller kjøper merkevarer med en gang :D

User avatar
Blizza
Posts: 533
Joined: Sat 10 Sep 2005, 23:43
Location: Sandnes

Post by Blizza » Sun 18 Dec 2005, 10:27

Znip wrote:vel, ble til at jeg kjøre med 50mm senk foran, og ingenting bak :cry:
foreløpig da.. så får vi se om jeg gidder å kjøpe nok et sett med nye bakdempere (korte)
Jeg har de samme 50mm H&R fjærene på min. Har et sett med KYB GR2 dempere og de sitter helt fint på dem.
Du kan bare glemme å vise den med senk forran, og originale bak hvertfall. Det fikk jeg klar beskjed om når jeg viste min. :P

User avatar
Znip
Gear Head
Posts: 1592
Joined: Fri 05 Aug 2005, 15:44
Location: Verdal
Contact:

Post by Znip » Sun 18 Dec 2005, 18:08

Blizza wrote:
Znip wrote:vel, ble til at jeg kjøre med 50mm senk foran, og ingenting bak :cry:
foreløpig da.. så får vi se om jeg gidder å kjøpe nok et sett med nye bakdempere (korte)
Jeg har de samme 50mm H&R fjærene på min. Har et sett med KYB GR2 dempere og de sitter helt fint på dem.
Du kan bare glemme å vise den med senk forran, og originale bak hvertfall. Det fikk jeg klar beskjed om når jeg viste min. :P
ja, men jeg får fått et lite tips om at et verksted her i byen korter ned på orginal dempere. de bare lager lengre gjenger, slik at de kommer i spenn.
kostea vel 600,- elns
- 98` Audi A4 Turboquattro [200 HK]
X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK]
X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]
Prosjekt 626 GT Turbo

User avatar
splash
Posts: 527
Joined: Wed 24 Aug 2005, 22:34
Location: Larvik

Post by splash » Sun 18 Dec 2005, 18:30

det de skjekker på biltilsynet er om fjæra kan dette UT av skåla.
de sier ikke noe på om du kan vri de litt...
.:keep it rice:.

se http://www.japsebanden.com

Post Reply