Mazda 626 V6, med klokke lyder...

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
User avatar
382
Posts: 447
Joined: 05 Aug 2005, 11:04

Mazda 626 V6, med klokke lyder...

Post by 382 »

Hei folkens!

Var ute på en liten kjøre tur i dag. Lett snø, litt glatte veier.... Hadde det litt moro.... Helt til jeg kjørte inn på en vei som kunne minne om vaske brett. Det var da jeg hørte det. Lyd!! Det var som om noen satt og slo to biljard kuler mot hverandre... Det klokka.. Ikke så lett å si, men jeg hørte og har ikke hørt noe på vanlig vei. Tror det kommer fra bak et eller annet sted. Kan i grunne ikke si så mye mere...

Noen som har noen ideer på hva svarte det kan være? Jeg har en teori selv da. For 1 år siden byttet jeg en liten "dubbeditt" som gikk fra et stag under bilen til et annet stag under bilen. På hjulopphenget bak. Lurer på om det kan være samme delen, bare på andre siden....?? Kosta bare noen hundrelapper... 10-15 cm lang med gummi greier i hver ende..
User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Post by WireD »

høres ut som en stabilisatorstagsforing du byttet...
om du ikke byttet begge, tror jeg du skal sjekke den ja :)
----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."
User avatar
382
Posts: 447
Joined: 05 Aug 2005, 11:04

Post by 382 »

Bytta bare den ene. Er det noe jeg bør skifte nå, eller kan jeg vente til bilen skal inn på 160000km service? Den har gått 155 nå.
User avatar
Elanzer
Gear Head
Posts: 2687
Joined: 08 Aug 2005, 17:29
Location: Varhaug

Post by Elanzer »

viss det bare er det lille staget til stabilisator staget, så kan du sikkert bare kjøre til den servicen...

eneste som skjer er at du mister litt kjøreegenskaper på bakhjula, kjørte med den lyden i over et halvt år på bruksbilen min, bare framme da :) (står sånt enda, men blir ikke kjørt så mye)
- Mazda 6 GH 2.2D Sport `12
- Mazda Mx5 NA 1.8 `95
x Mazda Miata NA 1.6T `91
x Mazda 323F FBA 1.8 `96
x Mazda 626 GD FE3 `88
x Mazda RX7 FC "turbo 2" `86
User avatar
382
Posts: 447
Joined: 05 Aug 2005, 11:04

Post by 382 »

Får levere den inn da, i morgen. Få de til å finne ut eksakt hva det er for noe galt.
SiLvEr
Gear Head
Posts: 3184
Joined: 08 Aug 2005, 18:53
Location: Sandnessjøen

Post by SiLvEr »

Kan være en VELDIG gåen opphengskule?
92. Mazda MX-3 2.5 V6 <------ Selges i deler
87. Nissan Laurel 3.0 E SGX-T
04. BMW 520ia
User avatar
t_mazda
Posts: 42
Joined: 27 Aug 2005, 23:08
Location: vestfold
Contact:

Post by t_mazda »

De korte staga som står mellom stabilisator staget og paralell staget blir ofte kalt "knirke stag", eller "link armer", eller "kylling bein"

Hvis lyden kommer bakfra er det sikkert et slikt stag som er defekt, eller i værste fall kan det være støtdemperen faktisk. Ingen "bære kuler" bak... Men kommer lyden forfra kan man legge til bære kula og ende ledd som evt. lydkilder.

Men jeg ville tippe at det er et slikt knirke stag som er synderen ut i fra min er erfaring...
t_mazda
Mx-5 turbo.
User avatar
382
Posts: 447
Joined: 05 Aug 2005, 11:04

Post by 382 »

Den har nå vært inne 2 ganger, men de har ikke sett noe, men jeg skal inn med den i morgen, da skal de kjøre den en tur. Etter å ha kjørt med det nå i en ukes tid blir jeg mer og mer sikker på at det er noe på fører siden, framme. Bærearmer osv er jo nytt, men det mye annet der da, som kan lage lyd, som du sier... :)
User avatar
kjellso
Posts: 61
Joined: 22 Aug 2005, 17:32

Kjent sak det der ja!

Post by kjellso »

Dette er etter all sansyligheit eit eller fleire av desse små stab. sakene.
Har skifta alle på min. Du kan berre drite i å prøve å skru dei av sjøl, her er det kun vinkelslipar som gjelder :-) Men er ikkje så dyrt å få det gjort på verksted heldigvis.
User avatar
382
Posts: 447
Joined: 05 Aug 2005, 11:04

Post by 382 »

kanskje det! Det er akuratt som om det er noe som er løst, i alle fall. Ligger å rakler under der. Hører ikke noe på slett vei, men guri å det rakler på humpete kommunale gater.. :)
User avatar
382
Posts: 447
Joined: 05 Aug 2005, 11:04

Post by 382 »

Støtdemper lager vet jeg ikke hva er, men demperne som er på bilen nå har bare rullet 20000km, ikke mer.
User avatar
382
Posts: 447
Joined: 05 Aug 2005, 11:04

Post by 382 »

Ja vel! :) De skal kjøre en tur med den i morgen også heise den opp å røske å dra for å se om de kan finne ut av det.
User avatar
382
Posts: 447
Joined: 05 Aug 2005, 11:04

Post by 382 »

Kommet fra mazda nå. De fant ikke noe. Hørte ikke noe heller. Begynner å bli bekymret for egen mental helse jeg nå.... Jeg hører noe ingen andre hører.. Skummelt.. :shock:
User avatar
382
Posts: 447
Joined: 05 Aug 2005, 11:04

Post by 382 »

De sa at bilen ikke var ny lenger. At de ikke kunne finne noe som var galt. Så da så.... God å kjøre i allefall. :) Selv om den ikke er ny, mener jeg. Som nevnt et annet sted så bytta jeg servoreim osv for 1 uke siden. Dæven å fast og fin den ble på rattet da. Mmmm..

Glemte å svare deg. Nei, den er ikke senket.
User avatar
t_mazda
Posts: 42
Joined: 27 Aug 2005, 23:08
Location: vestfold
Contact:

Post by t_mazda »

Du nevnte på at du hørte lyden når du kjørte på "vaskebrett".... Hva slags vei kjørte de på når de testet bilen din????
En støtdemper kan funke bra på normale veier og se helt fin ut, men fortsatt lage lyd når den får raske bevegelser som i en humpel eller et vaskebrett... Det er heller ikke alltid at man vil høre denne lyden bare ved å gynge på bilen.

Hvis det hadde vært slakk noen sted så burde et verksted ha funnet det nå, så da kan det være demperen som ikke er helt bra mener nå jeg...

Jeg var borti et ekstrem tilfelle da jeg byttet dempere på bilen til onkel (626GE, v6). Skulle prøvekjøre bilen, og i første humpel jeg traff så la jeg merke til en lyd fra den ene demperen bak, og det var skikkelig lyd også. Noe sinnsykt med "klokking" selv om den var helt ny. På vanlige veier funket det helt normalt inntil den traff en humpel, da var lyden der igjen... Dette gikk såklart på dele garantien.

Når det gjelder støtdemper sving lagrene så har jeg aldri opplevd at de lager lyder i humpler. Har bare hørt de lager lyd når man dreier på rattet.
t_mazda
Mx-5 turbo.
Post Reply