Tips til å unngå bremseproblem på 626??

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
java
Posts: 84
Joined: 05 Aug 2005, 17:18
Contact:

Tips til å unngå bremseproblem på 626??

Post by java »

Som sikkert dei fleste som har denne typen bilar kjenner til så er bremsene eit stort problemområde. Det virkar rett og slett ikkje som om dei orginale bremsene (spesielt kalipterane (?)) toler klimaet her oppe i nord. I dag har eg skifta klossar for andre gong på 8 mnd og bilen har ikkje gått meir enn ca 10 000. Grunnen til dette er kalipteren som ikkje glir som den skal.

Det eg søker då er folk si erfaring med desse bilane og evt ka dei har gjort for å utbedre problema. Veit at både GE og GF modellane er plaga av desse symptoma, men det kan også gjelde andre!

Veit jo at ei løysing er å fjerne det orginale og sette på andre ting, men det blir ikkje gjort med det første for mitt vedkommande!
2010 Audi A4 Allroad 2.0 TDI
x 2008 Audi A5 3.0 TDI Quattro
x 2008 Audi A5 1,8 TFSI
x 2004 Audi A3 2,0 TDI DSG
x 2004 Audi A3 2,0 TDI Ambition
x 1994 Mazda 626 V6
----------------------------------------
http://www.importerbil.no
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Post by Zepticon »

Jeg er plaget med vibrasjoner i bilen under kraftig nedbremsing...
Noen andre som har dette problemet? og hva kan det være...? er ikke noen merkbare vibrasjoner under vanlig kjøring annet enn at bilen trekker litt mot høyre.

sorry for at jeg maser i tråden din men siden det handlet om bremser såe... :wink:
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
lotus72
Posts: 122
Joined: 07 Aug 2005, 17:44
Location: Oslo

Re: Tips til å unngå bremseproblem på 626??

Post by lotus72 »

java wrote:Som sikkert dei fleste som har denne typen bilar kjenner til så er bremsene eit stort problemområde. Det virkar rett og slett ikkje som om dei orginale bremsene (spesielt kalipterane (?)) toler klimaet her oppe i nord. I dag har eg skifta klossar for andre gong på 8 mnd og bilen har ikkje gått meir enn ca 10 000. Grunnen til dette er kalipteren som ikkje glir som den skal.

Det eg søker då er folk si erfaring med desse bilane og evt ka dei har gjort for å utbedre problema. Veit at både GE og GF modellane er plaga av desse symptoma, men det kan også gjelde andre!

Veit jo at ei løysing er å fjerne det orginale og sette på andre ting, men det blir ikkje gjort med det første for mitt vedkommande!
Caliperne er ikke noe dårligere på denne bilen enn andre biler. Det saltes ekstremt mye i Norge og dette er årsaken. Når det gjelder vibrasjoner under nedbremsing er det bare en ting som hjelper, bedre bremseskiver. De originale bremseskivene som stod på bilen fra den var ny holder bra kvalitet såfremt originale hjul brukes. Med engang man setter på uoriginale hjul som gjerne veier mer når de er større og kulere får bremseskivene en utfordring. Jeg byttet skiver tre ganger før jeg tok affære og byttet til Black Diamond borra og slissa skiver. I sammme operasjon byttet jeg til redstuff klosser som er noe hardere enn originale. Det var forskjell! Alle som tester bilen lovpriser bremsene som biter skikkelig og har usedvanlig god pedalfølelse. Bremsekiver og klosser kom på 2500,-. Jobben kostet 700,-

Vel anvendte penger!
2014 Mazda Cx-5 Sport 2,2 175 AWD, Automat, soltak, Navi, Aluminium Silver Metallic
2007 Mazda 6 2,0 D 121 hk, Sumo, BOSE, Skinnseter, Pacific Blue Mica, custom støyisolert solgt
1992 Mazda 626 V6 solgt
User avatar
382
Posts: 447
Joined: 05 Aug 2005, 11:04

bremser!

Post by 382 »

God formiddag folkens!

Jeg har vel hatt litt små problemer. Selv om jeg ikke kjører bilen om vinteren. Kalipperne bak har jeg skiftet 1 gang. Brekke virket dårlig. Men bremsene var ok. Forran har jeg bytta skiver 1 gang og hatt service på kalipperne.

Men jeg har vel følelsen av at den sliter endel klosser. Bytta framme 3 ganger på 60000km.
SiLvEr
Gear Head
Posts: 3184
Joined: 08 Aug 2005, 18:53
Location: Sandnessjøen

Re: bremser!

Post by SiLvEr »

mazda626v6euro wrote:God formiddag folkens!

Jeg har vel hatt litt små problemer. Selv om jeg ikke kjører bilen om vinteren. Kalipperne bak har jeg skiftet 1 gang. Brekke virket dårlig. Men bremsene var ok. Forran har jeg bytta skiver 1 gang og hatt service på kalipperne.

Men jeg har vel følelsen av at den sliter endel klosser. Bytta framme 3 ganger på 60000km.
Da bremser du ALT for mye :) hehe...

Jeg har vært plager med bakbremsene jeg. Det er de samme som på 626 v6.

Jeg byttet klosser der for en stund siden. Måtte jo av med hele caliperen, altså sku av både håndbrekkvaier og bremseslanger.
Da jeg endelig hadde fått alt på plass igjen så virket håndbrekket heller dårlig. Det holdte jo bilen så jeg gadd ikke gjøre noe med det.

SÅ etter en helg på ACR-banen under Sommertreff Vol.1 så måtte jeg bytte klosser framme. Da jeg hadde gjort det SÅ fungerte håndbrekken helt perfekt????????? :shock: Hvorfor i hel**** gjorde det det??
Men det var jo bare bra egentlig.

Så kjøpte jeg nye skiver rundt om på bilen. Slik ser de ut:
Image
Image

Byttet fremme og det gikk bra. Byttet bake og det gikk bra.
MEN tror dere håndbrekket fungerte etter det?? NEEEEEEEEEEI!!!!
Ja har dere ikke hørt en Nordlending banntes da så ha dere fått høre det da. hehe...

Såe jeg vet ikke. Det jeg vet er jo at håndbrekket går jo på caliperen. Og den måtte vi av med på venstresiden da jeg byttet skivene bak.

Såh...noen som vet hva som skjer? hehe...man skal plages med bil skal man ikke? Ellers er det jo ikke noe skøy :roll:
92. Mazda MX-3 2.5 V6 <------ Selges i deler
87. Nissan Laurel 3.0 E SGX-T
04. BMW 520ia
java
Posts: 84
Joined: 05 Aug 2005, 17:18
Contact:

Re: Tips til å unngå bremseproblem på 626??

Post by java »

lotus72 wrote:[Caliperne er ikke noe dårligere på denne bilen enn andre biler.
Då lurer eg jammen på om vi køyrer samme bil?? Dersom det er noke både eg og en kompis med samme bil har slite med når det gjeld desse bilane så er det caliperane. Dersom det er saltet som er skylda så skulle jo problemet vere det samme for alle bilar, men så er ikkje tilfellet. Nei, eg står ved mitt. Caliperane på desse bilane er for dårlige, og det gjeld egentlig heile det orginale bremseopplegget på desse bilane!
2010 Audi A4 Allroad 2.0 TDI
x 2008 Audi A5 3.0 TDI Quattro
x 2008 Audi A5 1,8 TFSI
x 2004 Audi A3 2,0 TDI DSG
x 2004 Audi A3 2,0 TDI Ambition
x 1994 Mazda 626 V6
----------------------------------------
http://www.importerbil.no
User avatar
382
Posts: 447
Joined: 05 Aug 2005, 11:04

Post by 382 »

Kjenner en som er/var Mazda mekaniker. Han har fortalt meg at calipperne forran er helt ok, men at det er de bak som er "det svake ledd" for å si det slik. "det er de bak som somregel er problemet) var vel orda han brukte. Mener jeg han sa, engang.... Ta det med en klype salt... :)
Last edited by 382 on 15 Dec 2005, 21:09, edited 1 time in total.
java
Posts: 84
Joined: 05 Aug 2005, 17:18
Contact:

Post by java »

No er det i gang igjen...... Det har gått ein mnd sidan eg skifta klossar framme og smurte opp kaliperen. Ka skjer? Joda.... klossane blir klemt så hardt ut mot skiva at det føles som om ein køyrer med ein fot på bremsa og ein på gassen! Dette er virkelig det største irritasjonsmomentet eg har opplevd med denne bilen.... :evil:

Skal gjere eit forsøk på å skifte litt pakningar før eg må bite i det sure eplet og skifte heile kaliperen.... :roll:
2010 Audi A4 Allroad 2.0 TDI
x 2008 Audi A5 3.0 TDI Quattro
x 2008 Audi A5 1,8 TFSI
x 2004 Audi A3 2,0 TDI DSG
x 2004 Audi A3 2,0 TDI Ambition
x 1994 Mazda 626 V6
----------------------------------------
http://www.importerbil.no
User avatar
splash
Posts: 527
Joined: 24 Aug 2005, 22:34
Location: Larvik

svar til SiLvEr

Post by splash »

jeg og skifta bremser bak og håndbrekket slutten nesten å funke... men jeg tok bare og stramma det inne i coupen...
.:keep it rice:.

se http://www.japsebanden.com
henningl
Administrator
Posts: 127
Joined: 03 Aug 2005, 21:41
Location: Molde

Post by henningl »

Om man sliter med at kallipperne ikke glir ordentlig så skyldes det somregel at bilen blir for pent kjørt :wink: Spesielt bak-bremsene har en tendens til å få lite "trim" ved forsiktig kjøring, det kombinert med norske vinterveier betyr treige kalippere.

Demonter, og smør opp stempel/kalipper med kobberpasta.. eneste løsningen om man ikke skal bytte hele stasen.


Og zepti: site-admins kaprer ikke tråder :wink:

Vibrering ved kraftig bremsing kan av og til rett og slett skyldes slitte bremseklosser, av og til er det foringer i forstillingen, men somregel skyldes det hotspots på en eller flere bremseskiver.

Hotspots oppstår når man bremser kraftig og stopper helt, for så å holde foten på bremsepedalen eller sette på håndbrekk. Feks, når du stopper i pit etter banekjøring, ikke ha på noen bremser.
Nissan 200sx S13
Hostmaster http://www.200sx-ogn.org
User avatar
Mazda--speed
Posts: 461
Joined: 28 Oct 2005, 23:14
Location: Hordaland
Contact:

Re: Tips til å unngå bremseproblem på 626??

Post by Mazda--speed »

Caliperne er ikke noe dårligere på denne bilen enn andre biler. Det saltes ekstremt mye i Norge og dette er årsaken. Når det gjelder vibrasjoner under nedbremsing er det bare en ting som hjelper, bedre bremseskiver. De originale bremseskivene som stod på bilen fra den var ny holder bra kvalitet såfremt originale hjul brukes. Med engang man setter på uoriginale hjul som gjerne veier mer når de er større og kulere får bremseskivene en utfordring. Jeg byttet skiver tre ganger før jeg tok affære og byttet til Black Diamond borra og slissa skiver. I sammme operasjon byttet jeg til redstuff klosser som er noe hardere enn originale. Det var forskjell! Alle som tester bilen lovpriser bremsene som biter skikkelig og har usedvanlig god pedalfølelse. Bremsekiver og klosser kom på 2500,-. Jobben kostet 700,-

Vel anvendte penger!


Er vel litt feil og si at det bare er bremsene si skyld da.. Muligheten for at et hjulager er ødelagt, eller i ferd med og ryke, er faktisk stor, så lenge man bare kjenner vibrasjoner i bilen under nedbremsing.. Jeg trodde selv at det var bremsene mine som var gående, men da jeg sjekket litt opp i det, så var det faktisk et hjullager fremme som var gåent. Og da hadde jeg vibrasjoner under nedbremsing..

Men med et ødelagt lager, så vil man med tiden også kjenne vibrasjonene når man svinger til den ene siden.

Så en enkel sjekk om hjullager er gåent :
- Jekk opp bilen, og snurr rundt dekket et par ganger..
- Ta så og kjenn på hjulet diagonalt.. Altså ta en hånd oppe, og en hånd nede på hjulet, og kjenn om det er slark. Kjenner du slark når du gjør dette er det store sjangser for at lageret er røket.

- Er det ikke vibrasjoner så kjenner du vertikalt, altså en hånd på venstre side og den andre hånden på høyre side.. Er det slark her, så er det foringer som er ødelagt, eller slitt..

Håper dette hjalp litt..

Men som det er nevnt, så kan grunnen til vibrasjoner være dårlige bremser, eller klosser. Eller rett og slett bare dårlige varer..

Jeg lurte egentlig i samme stund på hvor du kjøpte de skivene og klossene, og er det noen som vet om de ville passet på min Mazda 626GT 2.0i 1986 ?
User avatar
Mazda99
Posts: 58
Joined: 28 Aug 2005, 22:06

Post by Mazda99 »

Jeg skrev noe om bremser på 626 GF en annen plass her inne men kan ta det her også. Bilverkstedet som jeg var på kunne fortelle meg at det var calipra mine bak som var slitte å måtte byttes ut. Han kunne fortelle det at den mekanismen som er med brekket, at brekket er koblet med wire på stempelt har en tendens til å bli treigt med åra. Det reulterte i at stempelet ikke gikk så langt ut som det skulle. Så jeg har akkurat bytta de men ble bremsene noe bedre, NEIDA..... Det var verkstedet som gjorde det så jeg regnet med at de viste hva de dreiv med. Forøvrig, zoom zoom her inne har samma problemet. Mekanikeren som han var til sa at alle biler med dette systemet, ikke bare mazda, har det samme problemet. Dette er veldig irriterende da det føles som om jeg trykker pedalen gjennom gulvet før bilen begynner å bremse. Her trenger alle stolte Mazda eiere et annet system, er det noe som vet om noe?
Otis
Posts: 422
Joined: 01 Sep 2005, 10:59
Location: Trondheim

Post by Otis »

På GD kan man benytte bremsekraftforsterker ifra 929 og dermed få en bedre bremsefordeling av kraften visstnok. Jeg har ikke prøvd dette. Pedalen skulle visstnok bli meget hardere og bremse mer bak enn ved den vanlige bremsekraftforsterkeren.

Men til oss alle sammen med GD, GE og GF? Jeg vet ikke med GC.
Gåt det ikke ann å borre hull i calipperen der hvor glidearmene er og sette inn en smørenippel? Slik kan man smøre opp calipperen når man har lyst, dvs. ofte. Så en tråd om dette på et annet bilforum, fungerte veldig bra. Jeg tror at det var på et VW forum.

Ellers så kan jeg jo si det at jeg har hatt de samme problemene som dere andre og byttet begge calipperene. For å motvirke at bremsene skal henge seg opp igjen så kan man jo gjøre slik som meg. Ta opp bremsene, ikke dele calipperen, men ta opp alle glidepinnene og smør dem opp. Beveg på armen som går til håndbrekket. Smør der hvor du kommer til. Stempelet inne i calipperen setter seg ikke så fort fast pga. at der er det bremsevæske og helt tett. Det er det jo ikke på glidepinnene og håndbrekk armen. Jeg har gjort dette 2 ganger på 1 år og det har hjulpet mye, ingen problemer så langt.
Såklart er det litt arbeid, men det er billigere i lengden.
User avatar
Mazda99
Posts: 58
Joined: 28 Aug 2005, 22:06

Post by Mazda99 »

Satt og så i repboka for Mazda 626 her i går, der stod det at vist man hadde mjuk/lang pedalføring på bremsepedalen, noe som jeg har, så var det mest sannsynlig luft i bremsene eller gåen hovedsylinder. Skal lufte bremsene idag så kan komme tilbake med oppdateringer på dette senere vist noe er intr.
User avatar
Hauk
Posts: 387
Joined: 23 Mar 2006, 14:38
Location: Ås

Post by Hauk »

Som Mazda99 sier, det er som regel kalipperene bak som er problemet,
og da spesielt den armen som brekket går på. Jeg hadde en MX-6 - som
har samme bremser som 626 GE, og var gjennom samme opplegget. Jeg
eide den i 4,5 år, og kjørte den fra 85' til 160' km. Byttet kalipperene bak,
samt gikk gjennom to "overhalingssett" foran. Klossene byttet jeg knapt.

Men det er ikke bare Mazda som har dette problemet, gjelder omtrent
alle merker, spesielt ymse VAG-modeller fra samme epoke.

Ene kalipperen (venstre) foran var et problembarn - her hadde jeg fått
rust på stemplet, som gjorde at det gikk tregt inn/ut, og opplevde der-
med at bremsene kunne finne på å henge på. Hadde jeg ikke vært obs på
dette så kan jeg tenke meg at jeg hadde måttet bytte endel klosser ja.

Jeg mener å erindre at kalipperene fra 95/96 (?) og utover var oppgradert
mtp. den brekkwire-armen. Det var iallefall snakk om at Mazda hadde
gjort en fix der i gården. Muligens bare rykter.

"stianfagereng" her på forumet har en 97 Xedos 6 (samme bremser) som
har gått 120' (?) uten problemer i det hele tatt... her i Oslo! Den bilen har
det faktisk vært latterlig lite feil med. Ingenting, tror jeg.

Når sant skal sies så hadde jeg omtrent ingenting med MX-6en heller. Ei
bensinpumpe tok kvelden etter at jeg nesten kjørte tørt. Ellers bare
slitasje-deler. Er ikke før man har solgt bilene man skjønner hvor gode de
var/er. :-P
/Jon.

'94 MX-5 1.8 Laguna Blue
'04 Mazda3 2.0 Sport
'07 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi Abyss Blue
Post Reply