Verksteder som er gode på RX-8/Wankel?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8
User avatar
znapper
Posts: 15
Joined: 22 Aug 2010, 00:27

Verksteder som er gode på RX-8/Wankel?

Post by znapper »

Hei

Hadde en skikkelig guffen opplevelse med Kverneland Ullern bil på Alnabru.

Bilen var inne på 80.000 km service og etter at jeg fikk bilen tilbake, har den vært _særdeles_ tungstartet, spesielt når den er varm.
Om jeg kjører til bilen er god og varm, parkerer for å fylle bensin, går inn og betaler og så skal starte bilen for å kjøre videre igjen, starter den ikke, kan kinne i en evighet, ikke f....!
Om jeg venter 15-20 sekunder og kinner igjen, begynner den å våkne til live igjen etter ca 20 sekunder med kinning, og så starter den.

Ved kald bil, starter den etter 5-6 sekunder med kinning....fremdeles ganske dårlig men den starter nå iallefall....

Tidligere var den litt "treg" på kinninga men startet gjerne etter 4-5 "kinne drag", både som varm og kald.

Tok bilen tilbake til Kverneland for at de skulle kikke på den men de fant ikke en døyt, en litt dårlig pluggledning og det var det (har bestilt BHR Ignotion kit nå i tillegg til en COBB accessport). Etterspurte kompresjonstest og sjekk av føleren for temperatur osv men de dreit de tydeligvis en lang en i.....
De førte heller ikke inn service i serviceheftet, kun oljeskift.

Proft.... :roll:

De la inn software på bilen når den var inne, og jeg mistenker at bilen hadde noen parametre som nå er fubar....de tar ikke backup av hjernen før de flasher den, heller, så evt tidligere innstilling er borte. De hadde vist ikke lov??!?
Er jo teit, om man har hatt en tuningjobb, koster det gjerne 10 000, så sletter de den bare? Blir som å sende inn laptoppen på reparasjon pga problemer i word, så kommer maskinen tilbake i formatert form slik at alle dokumentene er borte...!

Uansett, jeg brukte Kverneland på Alna fordi de er et merkeverksted og tilsynelatende skal ha peiling, det skal jo gjerne fungere som ekstra sikkerhet, de tar seg jo mer betalt også.

Neimen om jeg kommer til å bruke de igjen, de hadde rett og slett ikke snøring på bilen når den var inne der nå og han som "kan" wankel der skal slutte, ikke har de deler heller, så alt må bestilles, særdeles tungvindt å forholde seg til dem. :evil:

Er det noen som kjenner til verksteder i Oslo/østlandet som virkelig _kan_ RX-8 og wankel, så kom gjerne med tips, jeg kjører gjerne langt for å slippe å få bilen "herpet" på "merkeverksteder" altså...finnes det noen i Sverige?

Satser i utgangspunktet å sette på BHR kittet som inneholder nye coiler, nye pluggledninger og nye plugger, så skal jeg kjøre en tuning med COBB porten når den kommer, får håpe dette korrigerer noe av problemene jeg har med bilen nå.... :x
RX-8 2004 Highpower modell m. soltak og satnav, sort.
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Verksteder som er gode på RX-8/Wankel?

Post by biXen »

Tips: Skriv hvilken bil du har i signaturen, så er det lettere å gi gode råd.

Kan ikke tipse deg ang. verksted, men hvilken modell du har avgjør definitivt lettere hva som kan være problemet her. Tipper at BHR kitet ikke løser problemene du har, lukter kompresjonstest som du er innpå. Men både starter og batteri kan være en faktor. Batteri først, mål kapasiteten. Har du originalbatteri er det bare til å bestille noe bedre med en gang :P

(det skal være sagt at med vinterkapasitet på batteri og kulde så er min også seig å starte, dvs. starter alltid på første vridning men tar noen sekunder)
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
znapper
Posts: 15
Joined: 22 Aug 2010, 00:27

Re: Verksteder som er gode på RX-8/Wankel?

Post by znapper »

Hei

Mekket en signatur nå, hadde ikke noe signatur i det hele tatt men nå er den opprettet :)

Det er en RX-8 Highpower 2004 modell, importbil, kjøpte den brukt fra en som hadde brukt den kun et halvt års tid her i norge.

Det som er rart, er at bilen har vært helt fin, litt "svak" mht å dra i gang når den var kald men aldri noe stort problem (omtrent som du forklarer nå).
Synes bare det er utrolig rart at det skal oppstå kompresjonsproblemer eller andre problemer fra jeg kjørte fra meg og leverte den på verkstedet, 6 km unna, er nærliggende å tro at det er verkstedet som har køddet til noe.

Luftfilter er av typen Simota, dette: http://4.bp.blogspot.com/_EXMuk9dtlwk/T ... RX-8-1.jpg

Vil tro at det er gjort noe med cat/potte/eksos også, for bilen har skikkelig gromlyd når jeg peiser på, spesielt i tunneler :oops:
- Enderørene er iallefall ikke originale, får lett en pariserloff inn i hvert enderør :lol:

Som nevnt, bilen har fungert helt fint og fungerte også helt ok når det var kaldt (men da merket man at batteriet ikke er spesielt kraftig, er nok orginalt batteri og starter på den ja), helt til de hadde tuklet med bilen på service, siden da har den vært helt rar.

Det jeg uansett stusser mest på, og er mest skuffa over, er hvor mangelfull kompetanse de viste seg å ha på Kverneland, bilen ble rullet ut uten at de kunne finne noe feil, så jeg er egentlig like langt. :roll:
RX-8 2004 Highpower modell m. soltak og satnav, sort.
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Verksteder som er gode på RX-8/Wankel?

Post by biXen »

Godt mulig de har flooda bilen din på verkstedet, dvs. flyttet den uten å la den bli varm osv. Kan også være at en evt. oppdatering av "hjernen" har brakt frem andre problemer. Noen opplever det samme med BHR ignition kit, at den bedre tenningen gjør at f.eks. svakt batteri ikke greier å yte det ignition kitet krever, og oppstarten blir dårligere enn den var før. Hvis de har flooda den vil ofte det å få gang på bilen igjen i den prosessen tære litt på batteriet også. Jeg ville ihvertfall sjekket det. Litt uærlig av dem isåfall.

Merkeverkstedene har ikke noe særlig peiling nei, det tror jeg er ganske likt rundtom i landet. Jeg gjør bare noen småting på merkeverksted. Gidder ikke la dem skifte olje lengre heller da filteret satt som ei blodhore sist jeg skulle skifte olje selv f.eks.

Du kan kanskje få hjelp til noen småting da, sjekke batteri, evt. kompresjon osv. fra folk her inne.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
mazdafun
Gear Head
Posts: 1723
Joined: 22 Nov 2005, 11:05
Location: Du finner meg i garasjen

Re: Verksteder som er gode på RX-8/Wankel?

Post by mazdafun »

hei.

Om du vil ta en komp test og crank test, så bare ring. Har mazda org comp måler.

45870027
User avatar
znapper
Posts: 15
Joined: 22 Aug 2010, 00:27

Re: Verksteder som er gode på RX-8/Wankel?

Post by znapper »

Hei Mazdafun, takker, jeg lagrer nummeret ditt jeg, så tar jeg evt. kontakt ang kompresjonsproblematikk. :)

Tenkte jeg skulle gjøre litt småtteri først å se om ting bedrer seg:

- Nytt batteri, optima 35 virker som et bra valg, fant en produsent her men usikker på om de selger eller om man må finne en eller annen butikk, tar kontakt med de i morgen: http://www.gylling.no/omgylling/kontakt-oss.shtml

- Sjekke om jeg får tak i en oppgradert startmotor (sjekk forskjellen her: http://www.vimeo.com/3653485 ). Min høres veldig lik ut som under første kinning.

- Putte på ignotion kittet fra BHR når jeg får det (nye coiler og pluggledninger, pluggene ble byttet i høst og burde være ok enda da jeg nesten ikke kjører bilen). Skulle ta 2-3 uker før jeg fikk det dog, så dette kan kanskje ta litt tid.

Dersom bilen fremdeles er kødda til etter dette, kan jeg kontakte deg da ? =)

Virker rart at det "over natten" skulle bli kompresjonsproblemer, bilen går forøvrig helt ok når den er i gang altså.
RX-8 2004 Highpower modell m. soltak og satnav, sort.
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Verksteder som er gode på RX-8/Wankel?

Post by biXen »

(husk at du skal ha Optima 35R (reverserte poler), ellers tror jeg ikke ledningen er lang nok)
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
znapper
Posts: 15
Joined: 22 Aug 2010, 00:27

Re: Verksteder som er gode på RX-8/Wankel?

Post by znapper »

Ok, kanskje på tide med en oppdatering siden sist, hater selv tråder som bare ender ut i ingenting. :)

Kjøpte nytt batteri, Optima 35R, funket veldig bra og ble levert raskt og greit med FedEx (de hadde ikke denne typen i Norge, iallefall ikke med den typebetegnelsen, så det ble kjøp fra UK her i gården også).
- Batteriet hjalp ikke så mye på startproblematikken med varm motor, selv om min slitne 2004 startmotor hørtes noe friskere ut med Optima batteriet.

Ble etter mye om og men ny time på Alna for å forsøke å løse varmstart-problemene, jeg ga med en liste over ting som jeg gjerne ville ha sjekket med bilen.

- Startmotor
- Plugger og coiler/pluggledninger.
- Tett katalysator
- Kompresjonstest.

Kverneland har ikke utstyr for kompresjonstest, men etter en gjennomgang, fant mekaniker ut at katalysator var smeltet(!), samt at èn pluggledning var dårlig og burde byttes, samt nye plugger, 22 000,- ville dèt komme på, men hva kan man gjøre, utenom å betale uten et mukk?
- Det skal sies at Kverneland var svært trege å få skikkelig kontakt med for å få time, følte jeg måtte mase på de og de tok ikke kontakt tilbake osv (mens tida gikk), så jeg fikk litt avslag på reparasjonen.

Uansett, ting ble byttet i går (jeg ba de om å verifisere om at dette fikset bilen og spurte så om de hadde verifisert dette når jeg hentet bilen, det hadde de gjort mente de, men jeg måtte bare ta kontakt igjen om det fremdeles var problemer med bilen.

Kjørte fra Alna og på jobb og så hjem igjen på kvelden.
Hjemturen tar ca 40 minutter og jeg kjørte litt i rykk og napp etter at bilen var varm, for å kjenne om det var noe forskjeller (positive/netative), det var det egentlig ikke, bilen føltes som før, kanskje en anelse vassere på akslerasjonen men det begrenset seg litt, da det tross alt var en del trafikk.

Kjørte inn i garasjen hjemme, opp til 4500 o/s i 2-3 sek og slo av alt og ventet i 3-4 minutter.

Forsøkte å starte igjen.

No-go.....kjinnet kanskje i 10-15 sekunder uten av bilen tok.

Slo av tenningen og ventet i 5-6 sek, nytt forsøk, no-go etter 10-15 sek med kinning.

Tredje forsøke kom den sakte men sikkert til liv igjen, noe som er nøyaktig det samme som har vært tidligere, mao ingen endring...! :(

Men nå kommer det veldig rare:

Når bilen nå var i gang, var god og varm, tenkte jeg at jeg skulle ruse den litt, typ, blåse den "ren" og så gjøre et forsøk på varm-start før jeg evt ringte Kverneland igjen dagen etter for å melde i fra om at problemet ikke var løst.

Ok, så jeg ruset så bilen, først til ca 4000 o/m i 4-5 sekunder, så økte jeg til rundt 6-7000 o/m og holdt den der i ca 5-6 sekunder før jeg slapp gassen (bilen sto forøvrig i fri).
Da gikk gassen ned (seff) og enda lengre ned....og enda lengre ned, et par spytt i bakpotta.

Også døde bilen???

Forsøte å vri på tenninga....... *klikk*, nothing, nada, nix og null. bare ... *klikk*

-Tenkte jeg kanskje hadde tatt batteriet med all kinninga, så jeg satte på en batterilader (kl 23 i går) og forsøkte i morges igjen....vred om på tenninga....*klikk*.

Koblet ut batteriet.....koblet det på igjen, forsøkte igjen, *klikk*

Dyttet bilen ut av garasjen og ned en bakke, tenkte å forsøke å bakkestarte dævelskapet, forsiktig og rolig nedover, setter den i 4. gir......slapp ut clutchen og da låser hjulene seg(!?)....forsøkte igjen et par ganger til og bakhjula satt som limt..skjønte at dette ikke kunne være sunt, så jeg trillet ned resten av bakken og ringte falck (og Kverneland).

Bilen ble fraktet ned dit og jeg er nå på jobb og er "litt" nervøs for hva i #¤%¤ som er galt med denne bilen. :cry:

Må innrømme at tiltroen til bilen har falt veldig siden problemene startet i April, allerede kostet meg 20 000,- må jeg bytte motor? Girkasse?
Burde jeg kanskje bare gått for den Nissan 350z'en jeg drev å kikket på, selv om man kun får en golfbag i bagasjerommet på den, er hard som eik å kjøre og koster 100 000 mer..?

Blir spennende å se på feriebudsjettet i år. :?:
RX-8 2004 Highpower modell m. soltak og satnav, sort.
ls44mm
Posts: 169
Joined: 09 Feb 2010, 12:59
Location: Follo

Re: Verksteder som er gode på RX-8/Wankel?

Post by ls44mm »

Hm... Høres ut som det er noe som holder igjen veldig siden den låser seg i såppas høyt gir... Kan det være noe som har kilt seg fast i motoren? En apex seal og litt til som har da kilt fast hele shiten?... :( Hørtes anyway utrolig kjipt og jævlig. Og de på alna tok seg godt betalt...

Og ang 350z... Vell, du merker jo selv hvor mange som har "peil" på wankel rundt omkring i landet. Og alle vet om stempel, er ikke vanskelig jobben det... Om din rx8 hadde blitt undersøkt av en ekspert så hadde du kanskje ikke hatt det problemet? Så tror ikke det er bilen sin skyld, heller menneske feil med andre ord null peil :(
Some people are going to get really upset, but that's not a reason not to do it, man. It's actually a reason to do it.
User avatar
Trauma
Administrator
Posts: 2782
Joined: 25 Sep 2006, 01:18
Location: Sandnes

Re: Verksteder som er gode på RX-8/Wankel?

Post by Trauma »

Ta deg en Telefon til frank Ove ( Mazdafun )
Er en bra man med mye erfaring.

Han har skikkelig komp tester også.
Ta gjerne å snakk med Kverneland og spør em hvor mye erfaring de har med disse bilene.
Er fort gjort og gjøre noe feil om man ikke har peil, og da er det fort reklamasjon som gjelder.
92* Mazda Rx7
92* Mazda 323 GTR
Rød ting 1 med fire hjul
Rød ting 2 med fire hjul
87* Mazda 323 GTI *Solgt*

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Verksteder som er gode på RX-8/Wankel?

Post by biXen »

Symptomene før det der skjedde lukter jo kompresjonstest lang vei, men var nok riktig å prøve med katalysatorbytte også (men dens defekt kan vel fort være resultatet av problemene og ikke årsaken). Hadde vært noe billigere å bare hule ut katalysatoren og prøve slik hvis de ikke hadde komptest. I etterpåklokskapens navn.

Men du skulle sagt fra før du punga ut hvis du betalte for ny katalysator, for jeg har en nesten ikke brukt katalysator liggende! (måtte hatt litt for den da jeg muligens måtte erstatta den, men tipper de tok en grei penge for den nye).

Sikkert flere som kan hjelpe her enn på merkeverksteda til sammen, både med komp test og alt.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
Smallwacko
Posts: 41
Joined: 18 Sep 2010, 20:32
Location: Oslo

Re: Verksteder som er gode på RX-8/Wankel?

Post by Smallwacko »

znapper wrote: Neimen om jeg kommer til å bruke de igjen, de hadde rett og slett ikke snøring på bilen når den var inne der nå og han som "kan" wankel der skal slutte
Han kom kunne wankel der slutta for 3 år siden han :-P. er ingen der som kan noe særlig wankel egentlig, (har vært lærling der)
1993 Mazda 323 BG
User avatar
PF-Racing
Posts: 312
Joined: 09 Jul 2008, 14:46
Location: Ski
Contact:

Re: Verksteder som er gode på RX-8/Wankel?

Post by PF-Racing »

Har hatt mine dårlige opplevelser med Alna selv. De sa det samme til meg også "han som kan wankel er sykmeldt og kommer neppe tilbake". Jeg slet med samme problemet som du har, nemlig at den ikke starter når den er varm. Jeg byttet cat, starter, coiler, plugger og batteri uten at det hjalp. Skal nevnes at den ble litt bedre med ny starter, men kvitt problemet ble jeg ikke. Den starteren som sitter originalt i 2004 har senere blitt oppgradert, så jeg ville prøvd å bytte til en slik. Også for all del kjøp delene dine i USA, der koster de en brøkdel. Jeg betalte vel rundt tusenlappen for coiler fra Mazda i USA mot ca 7-8000,- her i Norge. Cat kjøpte jeg vel for under tusen, brukt. Stort marked for RX-8 i USA, og ditto med deler. Ellers høres det ut som biXen sier, kompresjonstest.
2002 VW Beetle Turbo
1974 VW Boble 1303S
x 2004 Mazda RX-8 High Power (solgt)
x 2001 Audi TTsq 225 (solgt)
x 2000 Audi TT 180 (solgt)
x 2000 Audi A3 1.8T (solgt)
http://www.pf-racing.no
ls44mm
Posts: 169
Joined: 09 Feb 2010, 12:59
Location: Follo

Re: Verksteder som er gode på RX-8/Wankel?

Post by ls44mm »

Noe nytt??? Hvordan går det med bilen?
Some people are going to get really upset, but that's not a reason not to do it, man. It's actually a reason to do it.
User avatar
znapper
Posts: 15
Joined: 22 Aug 2010, 00:27

Re: Verksteder som er gode på RX-8/Wankel?

Post by znapper »

Joda, kan komme med en oppdatering nå, da jeg fikk nytt fra verkstedet i går (tar sin tid.... :roll: ).

De har åpnet motoren for å sjekke og kunne informere meg om at rotor nr 1 er gåen (apex seal failure), spon i rotorhuset osv....
De anbefalte ny motor, inkl alt kommer det på 80 000,- (å bytte selve rotorhuset var ikke aktuelt, da operasjonen var komplisert og fordyrende og ville ende på mer enn ny motor).

Dog sjekker vi også med Mindor i Molde, som er en wankel-guru av dimensjoner her til lands, der kan det muligens bli gjort billigere (og ikke minst, tryggere).

På den positive side har man jo fått en slags avklaring på nøyaktig hva som skjedde med bilen......likevel er det jo ikke akkurat en hyggemelding å få når man har eid bilen i mindre enn 1 år og kjørt 6000 km fra jeg kjøpte den :evil:

Kommer tilbake med oppdatering når saken har gått sin gang (er litt mye frem og tilbake akkurat nå), samt neste års feriebudsjett har fått ben å gå på....
RX-8 2004 Highpower modell m. soltak og satnav, sort.
Post Reply