Tomgang,oppstart.

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8
Post Reply
sirlinge91
Posts: 30
Joined: 19 Oct 2011, 21:00

Tomgang,oppstart.

Post by sirlinge91 »

HeiHei :)... Bare lurte på om det er normalt at når man starter bilen når den er kald, at den ligger 1-2 minutt på 2-2,5 i turtall før den synker gradvis ned til 1-0,5 etter en liten stund? Er liksom slik at jeg kan starte den om morningen, hive den i 1-2 gir, slipper clutchen rolig ut så kjører den av seg selv det første minuttet så og si :P :P.. Så det jeg lurer på er om jeg skal starte den å la den gå litt på tomgang før jeg begynner å kjøre slik at motoren får blitt litt varm?.. Og så lugger bilen litt i 1 gir når den er kald også, men coiler er helt nybyttet da, så det kan jo være plugger? Eller er dette helt normalt når bilen er kald? :P.. Er litt kjedelig å ha så lite peil!!

Takker for svar, godt nyttår forresten :)
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Tomgang,oppstart.

Post by biXen »

Det er normalt ja, får vekk den luggingen med BHR ignition kit i stor grad og enda mer med en COBB accessport som gjør mapen litt mindre rikt (de kjører på med bensin når bilen er kald originalt for å skåne katalysator og miljøet). Pluss og minus med alt.

Jeg pleier å vente 1 minutt før jeg kjører om jeg kan.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
sirlinge91
Posts: 30
Joined: 19 Oct 2011, 21:00

Re: Tomgang,oppstart.

Post by sirlinge91 »

Hvor får jeg fatt i det da? Og stress å montere å hvilke pris? Takk for svar :)
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Tomgang,oppstart.

Post by biXen »

Hvis du nettopp har skiftet coiler er det dumt tidspunkt å kjøpe BHR ignition kit. Da dette inneholder coiler og ledninger i hovedsak, men av bedre ytelse enn de originale. Om du skulle ønske det etterhvert fås de på blackhaloracing.com

Accessporten brukes til å omprogrammere hjernen, hvis du har 4 ports (standard power) så vet jeg ikke om du kan kjøpe den. Men du finner den på mazdamaniac.com
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
roberts rx8
Posts: 6
Joined: 14 Jun 2013, 19:59

Re: Tomgang,oppstart.

Post by roberts rx8 »

sirlinge91 wrote:HeiHei :)... Bare lurte på om det er normalt at når man starter bilen når den er kald, at den ligger 1-2 minutt på 2-2,5 i turtall før den synker gradvis ned til 1-0,5 etter en liten stund? Er liksom slik at jeg kan starte den om morningen, hive den i 1-2 gir, slipper clutchen rolig ut så kjører den av seg selv det første minuttet så og si :P :P.. Så det jeg lurer på er om jeg skal starte den å la den gå litt på tomgang før jeg begynner å kjøre slik at motoren får blitt litt varm?.. Og så lugger bilen litt i 1 gir når den er kald også, men coiler er helt nybyttet da, så det kan jo være plugger? Eller er dette helt normalt når bilen er kald? :P.. Er litt kjedelig å ha så lite peil!!

Takker for svar, godt nyttår forresten :)
jeg lurte på akkuratt det samme og det :) så da er det vel normalt da ivertfall sånn jeg forstod det på folk her :)
Post Reply