kompressjon anbefalinger

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8
Post Reply
roberts rx8
Posts: 6
Joined: 14 Jun 2013, 19:59

kompressjon anbefalinger

Post by roberts rx8 »

jeg eier en rx8 (2005 model) som nå har gått 106.000 km. jeg hadde den inne på en på en komptest hos mindor på aukra i molde i fjor, fordi jeg da ikke fikk start på den når motoren var kald. jeg fikk da øyeblikkelig beskjed om at starteren iverfall måtte byttes. den ble byttet og startproblemet var ivertfall borte. men han tok også en komptest som nevnt, og sa at det var litt lav kompressjon, men at det var jevnt rundt hele, så han antok at det var sot og koks, han kjørte et middel gjennom motoren og kjørte den hardt. etter det fikk jeg bilen tilbake og beskjed om at jeg ikke måtte være redd for å piske motoren hardt og gi den godt med turtall. det har funket frem til nå. for en liten stund siden fikk jeg problemer med turtallet, når den nådde 7000 så falt turtallet og motoren begynte å ruse på en måte, men etter en stund forsvant dette problemet av seg selv, nå går den over hele registeret, men jeg syntes den er svak, jeg syntes på ingen måte at den er like sprek som den var da jeg kjøpte den og jeg merker at jeg blir frustrert av det. er det noen som har litt peiling eller som har anbefalinger på hva jeg bør gjøre. det skal også nevnes at den fjusker litt på tomgang. setter pris på alle svar fordi dette kan jeg ikke selv. jeg jobber som kokk hehe :D
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: kompressjon anbefalinger

Post by biXen »

Hei, det kan jo absolutt være at kompresjonsproblemet ble utsatt litt av prosedyren han gjorde (som er en såkalt decarb/seafoam cleaning), men det kan ha kommet tilbake, for evig og alltid helt til motoren overhales.

Men noe som definitivt kan bidra til å forverre sånt er jo tenningsproblemer. Noe som går igjen på disse bilene. Har du skiftet plugger og coiler, og isåfall når?

Originale coiler har noen svakheter som gjør at man bør vurdere å skifte de hver 5-60 000 eller ved behov eller enkelt og greit kjøpe et BHR ignition kit.

Plugger får mye juling og bør nok også skiftes hver 30 000km i mitt syn (som er basert på manges erfaring over tid)
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
roberts rx8
Posts: 6
Joined: 14 Jun 2013, 19:59

Re: kompressjon anbefalinger

Post by roberts rx8 »

biXen wrote:Hei, det kan jo absolutt være at kompresjonsproblemet ble utsatt litt av prosedyren han gjorde (som er en såkalt decarb/seafoam cleaning), men det kan ha kommet tilbake, for evig og alltid helt til motoren overhales.

Men noe som definitivt kan bidra til å forverre sånt er jo tenningsproblemer. Noe som går igjen på disse bilene. Har du skiftet plugger og coiler, og isåfall når?

Originale coiler har noen svakheter som gjør at man bør vurdere å skifte de hver 5-60 000 eller ved behov eller enkelt og greit kjøpe et BHR ignition kit.

Plugger får mye juling og bør nok også skiftes hver 30 000km i mitt syn (som er basert på manges erfaring over tid)

takker for svar ja plugger å coil kan jo være et sted å begynne, men du virket jo som at du hadde litt peiling ivertfall. vet du noe om hva det koster å overhale, eventuelt hva det koster for ny motor dersom det skulle være så gale ?
roberts rx8
Posts: 6
Joined: 14 Jun 2013, 19:59

Re: kompressjon anbefalinger

Post by roberts rx8 »

jeg må også ligge til at jeg får en sånn merkelig lyd på tomgang, det er sånn flakking på en måte en tikking som hele tiden er der, noen som er kjent med det og som vet om det har noen samenheng med det som er nevnt over
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: kompressjon anbefalinger

Post by biXen »

Jeg er ikke noe mekaniker akkurat, men har hatt bilen i 5 år nå og har potla med en del :)

Ny motor osv. spørs litt hvor mye man evt. gjør selv. Vet ikke noe nøyaktig pris, men som jeg har hørt så er det over 70 000 om andre gjør alt. Du kan sikkert bare høre med Mindor om du har hatt kontakt med han alt. Nøyaktig pris spørs såklart hvor mange deler som må byttes i motor, ikke alltid det er mye.

Men hvis det ikke er gjort på lenge ville jeg tatt et pluggskifte før det, og evt. BHR ignition kit om coiler ikke er skiftet. For da er det kanskje også mulig at bilen er brukane en stund til mens du legger en plan for evt. motorskiftebehov.

Merkelig lyd på tomgang kan være så mangt, det spørs hvor godt du hører lyden, er det noe du hører med åpne dører/vindu og ikke noe særlig når du lukker dem så regner jeg med det bare er drivverket. Går lyden vekk når du trykker inn klutsjen? En del av de delene er litt bråkete, de prioriterte vel at de skulle tåle litt men være billige. Merker at det er mer lyd nå enn når bilen var yngre.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
roberts rx8
Posts: 6
Joined: 14 Jun 2013, 19:59

Re: kompressjon anbefalinger

Post by roberts rx8 »

biXen wrote:Jeg er ikke noe mekaniker akkurat, men har hatt bilen i 5 år nå og har potla med en del :)

Ny motor osv. spørs litt hvor mye man evt. gjør selv. Vet ikke noe nøyaktig pris, men som jeg har hørt så er det over 70 000 om andre gjør alt. Du kan sikkert bare høre med Mindor om du har hatt kontakt med han alt. Nøyaktig pris spørs såklart hvor mange deler som må byttes i motor, ikke alltid det er mye.

Men hvis det ikke er gjort på lenge ville jeg tatt et pluggskifte før det, og evt. BHR ignition kit om coiler ikke er skiftet. For da er det kanskje også mulig at bilen er brukane en stund til mens du legger en plan for evt. motorskiftebehov.

Merkelig lyd på tomgang kan være så mangt, det spørs hvor godt du hører lyden, er det noe du hører med åpne dører/vindu og ikke noe særlig når du lukker dem så regner jeg med det bare er drivverket. Går lyden vekk når du trykker inn klutsjen? En del av de delene er litt bråkete, de prioriterte vel at de skulle tåle litt men være billige. Merker at det er mer lyd nå enn når bilen var yngre.
takker for svar dette er strålende da begynner jeg der å se hvordan ting går
Post Reply