Ettermontering av cruisekontroll

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8
Post Reply
MazdaDriver
Posts: 48
Joined: 04 Mar 2010, 20:25

Ettermontering av cruisekontroll

Post by MazdaDriver »

Hei!
Noen som vet hvor mye styr det er, og hva man trenger for å ettermontere cruisekontroll på en 04 Rx-8 High Power?
Trustno1
Posts: 27
Joined: 19 May 2012, 01:59

Re: Ettermontering av cruisekontroll

Post by Trustno1 »

Jeg sjekket dette før jeg kjøpte min.
Jeg tror det er en god del styr. Husker ikke akkurat hva, men mener at det var ganske mye som måtte gjøres. Det var iallefall nok til at jeg leitet etter en med cruise når jeg handlet.
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Ettermontering av cruisekontroll

Post by biXen »

Har du europeisk bil? Litt usikker på om det var CC på alle USA modeller.

På de europeiske bilene kunne man i begynnelsen kjøpe knappene og koble til og så var alt i PCMen klart slik at det virket. Men dette fjernet de kort tid etter det, og siden har jeg ikke lest så mye mer om det, men har ikke lett heller da min har CC. Men man kan ikke reflashe til de gamle mapene uansett, så jeg tror det er bare å glemme på en euro bil. (og hadde du hatt en så gammel map så hadde du hatt en fælt lite kjørbar bil uansett)
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
MazdaDriver
Posts: 48
Joined: 04 Mar 2010, 20:25

Re: Ettermontering av cruisekontroll

Post by MazdaDriver »

Hmm okey!
Er en 04 europa modell, med relativt ny motor, å den mener jeg forrige eier også har mappet..

Ser noen mener det er enkelt her: http://www.rx8club.com/series-i-tech-ga ... fit-56156/ men som du sier, kanskje det er værre når bilen er mappet..
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Ettermontering av cruisekontroll

Post by biXen »

Ser de innleggene er fra 2005, som er før de nye mapene fjernet det. Så jeg antar det er veldig vanskelig å gjøre hvis man ikke er enormt teknisk selv :)
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
MazdaDriver
Posts: 48
Joined: 04 Mar 2010, 20:25

Re: Ettermontering av cruisekontroll

Post by MazdaDriver »

Skiftet til et nytt ratt idag med cruisekontroll, da mitt gamle var veldlig slitt (fått nytt ifra et huggeri) ifra en USA bil.
Men som sagt over her så stemmer det desverre at cruise kontroll funksjonen ikke virker på en europeisk bil, om ECU har blitt flashet/mappet til nyere versjon.. :/

Lysene på rattet lyser såklart, men ikke på displayet.
Har sendt mail til Mazda Norge om der er noen mulighet, men tviler på jeg får noe godt svar..

Noen som har erfaring med å skifte til en USA styreenhet? (Da en bil med samme utstyrsnivå..)

Evt veit jeg noen har lagt inn annet chassisnummer på bilen i VCM (mazda diagnose), og "lurt" styreenheten på den måten.. Men hørt der er fare for at den kan bli låst? Så har ikke tørt å gjort det forsøket.. Så må isåfall bli å skaffe meg en brukt styreenhet ifra USA om dette er mulig.. :)
Post Reply