Feilmelding p0302

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8
Post Reply
User avatar
Beowuuulf
Posts: 102
Joined: 31 Jul 2013, 00:37
Location: Solbergmoen

Feilmelding p0302

Post by Beowuuulf »

Hei

Får opp p0302 på min 2004 low power.
Har byttet om på coiler for og se om problemet flyttet seg, noe det ikke gjorde.
Coilene er byttet for 4000km siden
Plugger er byttet
Motoren er renset med Mazda zoom engine cleaner
E-shaft sensor er renset
MAF er renset
Nvram er nullstillt
Kam er nullstillt
Ecu er nullstillt

Hadde p0300 også før jeg gjorde dette. Den er borte nå.
Bilen er også vanskelig og starte når den er varm.
image.jpg
image.jpg
Noen tips til hva jeg kan prøve?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
2004 Brilliant Black Rx8
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Feilmelding p0302

Post by biXen »

Hvor fort kommer den igjen om du clearer den? Ble ledningene også skiftet samtidig med coilene?

Hvis ja, kompresjonstest. Spesielt om du har oppgradert starteren også.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
Beowuuulf
Posts: 102
Joined: 31 Jul 2013, 00:37
Location: Solbergmoen

Re: Feilmelding p0302

Post by Beowuuulf »

Den kommer igjen etter noen minutter på tomgang.
Kabler ble byttet samtidig med coiler ja.
Starteren er ikke byttet. Men det vil jo ikke ha noe og si i forhold til feilkoden uansett?
2004 Brilliant Black Rx8
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Feilmelding p0302

Post by biXen »

Beowuuulf wrote:Den kommer igjen etter noen minutter på tomgang.
Kabler ble byttet samtidig med coiler ja.
Starteren er ikke byttet. Men det vil jo ikke ha noe og si i forhold til feilkoden uansett?
Nei, det var mer at den kan bidra til startproblemer. Hvis du vet at plugger og kabler sitter godt og riktig plass T og L, samt coiler er nye så ville jeg prøvd å få den kompresjonstestet. Det er fremdeles en sjangse for at det kan være andre ting, men kompresjon i bakre rotor er vel høyt på listen da.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
Beowuuulf
Posts: 102
Joined: 31 Jul 2013, 00:37
Location: Solbergmoen

Re: Feilmelding p0302

Post by Beowuuulf »

Skjekket haugevis av ganger at de sitter riktig.
Har kjørt kamera inn gjennom plugghullene til rotor 2 for og se om jeg så noe skrapemerker etter at apexene kunne være røket.
Så ingen skrapemerker, men MYE sot, noe jeg syns er litt rart da jeg har brukt zoom cleaneren. Regnet ikke med at den tok alt, men noe i hvertfall.
Vet du om noen i drammensområdet som har kompresjonstester? Snakket med centralgaragen, men de kunne ikke garantere noe tidspunkt de kunne teste den på. Da de måtte låne av Mazda Norge og de har visstnok bare 1.

Får ikke til og legge ut filmen her, men kan sende den på Mail hvis du hadde giddi og sett om du så noe uvanlig?
2004 Brilliant Black Rx8
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Feilmelding p0302

Post by biXen »

De har en komptester på deling er det jeg også har hørt ja. Sikkert noen medlemmer her som kan hjelpe, men er vel litt ferieavvikling enda.

Jeg er ikke så mye hjelp med tanke på det inni motoren dessverre, der vet jeg bare det jeg har lest og sett fra de som åpner en del motorer oppgjennom årene. Slitasjen du ville sett på en apex seal fra sotslitasje må du på mikronivå for å måle, de feiler ikke som de gjør på en turbomatet RX-7. Det som ofte skjer er oftere at sideseals får problemer pga. sot og løsner delvis fra sporet eller på andre måter gjør at man mister seal mot kanten av huset. Alt dette er nok vanskelig å finne ut av uten å åpne motoren. Men video kunne vært interssant å se i seg selv.

Den eneste andre tingen jeg kommer på er at jeg minnes en som hadde misfire feil men som til slutt fant ut at et dyr hadde gnagd på noen kabler, og det påvirket igjen bensinpumpen og dermed misfire. Men det regner jeg som veldig lite sannsynlig :) Antar du har tatt deg en god runde på alt uansett.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
Beowuuulf
Posts: 102
Joined: 31 Jul 2013, 00:37
Location: Solbergmoen

Re: Feilmelding p0302

Post by Beowuuulf »

Har sjekket alt logisk jeg kan komme på. Hadde det vært noe med bensintilførselen skulle vel det påvirket begge? Ikke kun nr 2.
Nå skal det sies at jeg er vant med stempelmotorer, og hele prinsippet med wankel er nytt for meg.
Har også hørt at Mazda ikke overhaler motorer, men kun bytter til en som er ferdig overhalt på fabrikk. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
Noen som vet om noen som overhaler i Norge?
Og om noen vet ca pris på motorbytte?
2004 Brilliant Black Rx8
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Feilmelding p0302

Post by biXen »

Nei han fikk feilmelding kun på en rotor, grunnen til det vet jeg ikke helt, kan være mye tilfeldigheter eller at den hadde marginalt mindre komp fra før.

De får levert såkalte "reman" motorer fra Mazda ja. Usikker på hvem som lager de i Europa, men i USA var det slik at alle ble lagd en plass, med nye deler av det som trengs og brukte slipte tilpassede gamle innleverte blokker, slik at det var god kompetanse på det, så de skal visstnok være bra. Men en 2004 SP er jo noe annet så litt usikker der. Det kan hende de bare bruker noen i Norge/Sverige her, det gjøres ihvertfall ikke hos forhandler, for å si det sånn :) Men det skal vi være glad for tror jeg.

I Norge så er det vel Mindor på Aukra som gjør en del sånt, usikker på hvordan han kan nås, sikkert noen her inne som har tlf. nummer, eller ved å søke. Pris tror jeg at jeg har hørt 80 000 med nøkkel levert og så mottatt, men det er vanskelig å si, fordi priser stiger og fordi på noen skifter man nesten bare pakninger mens andre må ha nye rotorhus osv. Hos Mazda blir det sikkert dyrere om de skal ta ut og inn motor også, men som sagt, det blir tipping.

Personlig hvis jeg trenger ny motor en gang så tror jeg at hvis det ikke er mulig å gjøres hos f.eks. Mindor så jeg vil prøve hardt for å få noen til å hjelpe å ta ut motoren (og sette i ny), og så bestille en fra USA fra Mazmart. Evt. sende blokka til dem i mellomtiden. Men som sagt, hvis du har standard power så begrenser det seg kanskje.

Prøv å få den komptesteren til din forhandler og hør litt med dem først kanskje? Forøvrig usikker på om RX-7 gutta leser her inne, så post en notis i teknisk eller nye regionsforum om noen har komptester for wankel så er det kanskje litt flere tilbake fra ferie også neste uke :)

(Selv om du har cel som gjør at det ikke er ditt hovedproblem så var min bil så hardstarta når jeg hadde gammel starter at jeg trodde det var dårlig komp, så jeg ville definitivt satt skifte av den på listen uansett. Med ny starter så var det helt magisk start på 1. kinn varm og kald. Kanskje spesielt en ide om du finner ut at du har dårlig komp og vil utsette motorskifte et par måneder men likevel ha kjørbar bil)
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
Beowuuulf
Posts: 102
Joined: 31 Jul 2013, 00:37
Location: Solbergmoen

Re: Feilmelding p0302

Post by Beowuuulf »

Snodig.

Blir nok en tlf til mindor på mandag. Høre hva han mener om problemet, og en ca pris for eventuell overhaling.

Har planer om ny starter, men det blir når motor er i orden :)
Har bestilt sohn adapter så jeg får separat oljeinnsprøyting.

Har tatt ut alle 4 pluggene og kjørt enn en spesiell renseveske jeg fikk av en kompis som jobber på Toyota. Fylte 1/3 flaske i hvert kammer på hver Rotor, lar det stå til i morgen og ser hvordan det blir.
Når jeg overfylte rant det ut sort gugge av det nederste hullet, så det løser opp i hvertfall.
Opprinnelig så er det hvitt skum.

Starter den på gamle plugger og lar den gå på tomgang i 20-30 min. Bytter så plugger til nye, fjerner cel'en og ser hvordan det utarter seg :)
2004 Brilliant Black Rx8
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Feilmelding p0302

Post by biXen »

Høres ut som det er verd et forsøk ihvertfall. Premixa du denne tanken? Lite olje der inni akkurat når man starter så det er et must når man kjører en sånn cleanup.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
Beowuuulf
Posts: 102
Joined: 31 Jul 2013, 00:37
Location: Solbergmoen

Re: Feilmelding p0302

Post by Beowuuulf »

Tar av en vakumslange, putter enden i en liten kopp med olje som igjen blir sugd inn. Det burde fungere ganske bra :)
2004 Brilliant Black Rx8
Post Reply