RX-8 som bruksbil, vinterbruk og motorvarmer.

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8
Post Reply
Apsis
Posts: 56
Joined: 10 Oct 2005, 21:01
Location: Halden

RX-8 som bruksbil, vinterbruk og motorvarmer.

Post by Apsis »

Hei!
Jeg har veldig lyst til å selge andrebilen og kjøpe meg RX-8, den er da nødt til å bli bruksbil, dvs til og fra jobb (når jeg ikke orker å sykle), og koseturer (turer der 6'erns kvaliteter ikke er nødvendige).
Tenker spesielt på om vinterbruk er en uting. Hvordan er det med kaldstart av wankelen for å kjøre et par kilometer? Hvor mye vil en motorvarmer hjelpe på slitasjen? Noen generelle tanker angående vinterkjøring og korte turer? Tenker da i hovedsak motormessig.
-2011 Mazda6 2,2DE Sport 180HK
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: RX-8 som bruksbil, vinterbruk og motorvarmer.

Post by biXen »

Både med tanke på bensinforbruk, batteri og motorslitasje med tanke på oljens egenskaper osv. ved kaldstart så er det i feil ende av skalaen når det gjelder motorens trivsel, det tror jeg man trygt kan si. Jeg liker ikke når jeg må kjøre til jobb på vinteren med bilen på grunn av dette. Jeg veier litt opp for det med å bytte olje ofte og prøve å legge inn lengre turer, men jeg er ikke alltid så turglad på vinteren så det er vanskelig :)

Så jeg ville vel sagt det ikke er ideelt. Men batterilader + motorvarmer på kaldeste dager vil jo hjelpe på ihvertfall. Men korte turer er allerede noe motoren ikke er egnet for, ihvertfall sånn jeg ser på det. Men hvis du er som meg og digger bilen så er det et offer man gjør. (men jeg bor i gåavstand så jeg slipper å bruke den nå for tiden)
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
Apsis
Posts: 56
Joined: 10 Oct 2005, 21:01
Location: Halden

Re: RX-8 som bruksbil, vinterbruk og motorvarmer.

Post by Apsis »

Motorvarmer burde ikke funke noe annerledes på en wankel? Hvis disse motorene er vanskelige å få kjølt godt, er det kanskje vanskelig å få varmet de noe særlig med vannet også?
biXen wrote:Jeg veier litt opp for det med å bytte olje ofte og prøve å legge inn lengre turer, men jeg er ikke alltid så turglad på vinteren så det er vanskelig :)
Jeg er ikke særlig turglad på vinteren selv, hverken med bilen eller på beina/sykkelen, så da blir det korte bilturer til jobb, og bare det! ;)

Der røyk den jeg sikla på fra finn også gitt, jeg begynner å bli lei ubesluttsomheten min...
-2011 Mazda6 2,2DE Sport 180HK
Bertone
Posts: 29
Joined: 22 Nov 2012, 19:47

Re: RX-8 som bruksbil, vinterbruk og motorvarmer.

Post by Bertone »

Har selv tenkt å bruke min Rx8 i vinter.
Full service, nytt Redtop batteri, full Dinitrol behandling og nye Nokian Hakkapeliitta R2 vinterdekk bør gjøre Rx8 til en god vinterbil.
Jeg er av den oppfatning at biler skal brukes.
Se på Rowan Atkinson's Mc Laren F1. Den kjøres året rundt.
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: RX-8 som bruksbil, vinterbruk og motorvarmer.

Post by biXen »

Apsis wrote:Motorvarmer burde ikke funke noe annerledes på en wankel? Hvis disse motorene er vanskelige å få kjølt godt, er det kanskje vanskelig å få varmet de noe særlig med vannet også?
biXen wrote:Jeg veier litt opp for det med å bytte olje ofte og prøve å legge inn lengre turer, men jeg er ikke alltid så turglad på vinteren så det er vanskelig :)
Jeg er ikke særlig turglad på vinteren selv, hverken med bilen eller på beina/sykkelen, så da blir det korte bilturer til jobb, og bare det! ;)

Der røyk den jeg sikla på fra finn også gitt, jeg begynner å bli lei ubesluttsomheten min...
Vil anta at en motorvarmer hjelper på ganske bra, og oljeskift oftere enn vanlig. Det er ikke som om bilen nødvendigvis ikke skulle tåle det, man bør bare vite når man går inn i det at det ikke er ideelle forhold for en wankel. De som går langt i USA virker til å være ganske langkjørte pendlebiler.

Når det gjelder vinter ellers så er det som Bertone nevner, batteri, vite at startmotor er oppgradert hvis det er 04 modell osv. Jeg kjører greit på vinteren med min, men jeg har ikke dekk for de aller verste dagene. Det bør man nok ha om man bor på østlandet og kjører hver dag. Ingen bil man sparer penger på dekk på :)
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
Belloq
Posts: 86
Joined: 17 Mar 2011, 13:10

Re: RX-8 som bruksbil, vinterbruk og motorvarmer.

Post by Belloq »

Jeg brukte min en hel vinter, kjørte over til Vestlandet en tur også på vinterstid. Min erfaring er at dekker er superviktig på den bilen, jeg kjørte piggfrie noe jeg ikke anbefaler gå for pigg.Har nå en mx5 nc og den er faktisk mye bedre på vinterføre. Virket på meg som at Rx8 var alt for lett i baken, Tror mye av grunnen til at mx5 er bedre på vinterføre er en bedre traction controll, den tar kjappere bilen inn før skrensen er for stor. Hadde også motorvarmer på min bil, funket bra bilen ble fort varm. Motorvarmeren du får til rx8 er en varme folie som ligger rundt motoren, ikke en typisk plug som monteres inn i motoren.
2004 Rx8 Hp
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: RX-8 som bruksbil, vinterbruk og motorvarmer.

Post by biXen »

Har muligens noe å si med de ekstra hestene også :) Kjører veldig rolig om vinteren og har ikke nevneverdige problemer, men man må være obs. Og spesielt hvis man skal leke seg. I min erfaring er traction kontrollen veldig bra, både traction control og diff er vel egentlig likt på NC før FL og RX-8. Men MX-5 er en lettere bil.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
Post Reply