RX8 Katalysator

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8
Post Reply
Kjetil Sivertsen
Posts: 2
Joined: 18 Sep 2013, 12:33
Location: Kristiansand

RX8 Katalysator

Post by Kjetil Sivertsen »

Er det noen som har erfaring med katalysator til Rx8-2004 model High Power.
Denne er importert fra USA.

Og min katalysator og lambda sonde er ødelagt.
Mazda forhandler skal ha 40.000,- for å fikse dette.
de sier at jeg ikke kan kjøpe en "kopi" og sette inn fordi dette vil ikke fungere på amerikansk importert bil..
Kan en ikke bare kytte ut katalysatoren og kortslutte lambdasonden inntil EU kontrollen ? ..Vil bilen gå bra ?

er det noen som har erfaringer ?
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: RX8 Katalysator

Post by biXen »

Den påstanden deres om at det ikke funker er jo bare tull, men de sikter kanskje til at amerikanske biler importert på 1.15 paragrafen skal være originale.

Hvis du kutter den ut får du check engine light. Og den greier ikke avgass uten for å si det slik, og bråker noe j.... Stinker råtne egg uten katalysator gjør det også.

Jeg har en midpipe med davesport cat på min, men har ikke prøvd den på EU. Slipper ihvertfall CEL så langt, og den kosta 3-4000kr + amatørmontering av meg.

Jeg har en midpipe med katalysator (original pipe) til overs (fordi jeg kjøpte en reserve), men jeg er ikke så sykt hypp på å selge i og med at det er en del som får en del juling av disse motorene :) Men hvis de gjør seg vanskelige så får du si fra. Jeg må ha en original i tilfelle det blir klatt på EU selv.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
Kjetil Sivertsen
Posts: 2
Joined: 18 Sep 2013, 12:33
Location: Kristiansand

Re: RX8 Katalysator

Post by Kjetil Sivertsen »

Har noen erfaring med disse :

mazdarotaryparts
http://www.mazdarotaryparts.com/bmazda- ... 1445-p.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Pris 385 GBP.

eller...
Skruvat
http://www.skruvat.no/Katalysator-P98072.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Kr. 4470,-

Jeg fikk også beskjed at lambde sonden som ligger rett etter motoren var brendt opp , Pris kr. 13000,-
Noen som vet hvor jeg kan få tak i denne uoriginal. ?
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: RX8 Katalysator

Post by biXen »

Har ikke kjennskap til de, men det vesentlige er at de er tilpasset wankelbiler, for det er mye varmere eksos enn vanlige motorer driver med, så billige katalysatorer smelter fort. Antar den første kan gå greit, men den kosta også deretter. 385 pund + frakt og 25% mva på begge deler. Må nesten koste såpass for at det skal være kvalitet.

Tenker de på den sensoren som ligger ca. "oppå" girkassen? For den i selve katalysatoren er noe enklere, og det høres jo mer sannsynlig ut at det er den de har sett på hvis de vet at katalysator er gåen. Men hvis de sier den rett bak motor så er det den fremre.

Den oppfor girkassen er vel den mest avanserte, noe dyrere. Tror det er denne, del 20 her. Noe dyrere enn bakre (21)
http://onlinemazdaparts.com/parts/2004/ ... CallOut=20" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er en originaldel. Og jeg har sett en del på US forumet som har slitt med ikke-originale deler (som er lagd av de samme som lager originaldelene, uten at det er så logisk hvorfor det blir kødd, men har sett flere saker på det).
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
Post Reply